Auteur Topic: Welke licht meter gebruik jij zoal?  (gelezen 39964 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Welke licht meter gebruik jij zoal?
« Reactie #195 Gepost op: 1 februari 2016, 11:21:59 »
https://youtu.be/0blZgtwUVKQ

Handig dingetje

Ziet er inderdaad zeer gebruiksvriendelijk uit. Lijkt me een goed apparaatje.
Ik heb zelf een Digiflash. Die is ook erg makkelijk in gebruik maar weer duurder.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Poel

• Vaste bezoeker
« Reactie #196 Gepost op: 1 februari 2016, 13:08:22 »

Ook heel gebruiksvriendelijk, intern, en nog wel gekoppeld aan tijd en diafragma.
Uit de kringloop. Zeiss Ikon Contina LK.
Je hoeft je nergens meer zorgen over te maken en je krijgt er een 1e klas camera bij cadeau.
Volgende keer wat resultaten.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #197 Gepost op: 3 februari 2016, 00:36:22 »
Voor portret gebruik ik altijd "opvallende lichtmeting".

Ik gebruik een Sekonic L-358 en een Sekonic L-758D. Deze laatste, heeft ook nog een spotmeet functie om gereflecteerd te meten als je dat wilt.

Wat mij wel altijd verbaast, is dat sommige mensen de lichtmeter de schuld geven als het resultaat niet goed is. Zie ik ze dan meten, dan meten ze gewoon verkeerd, wat dus een verkeerde belichtingswaarde oplevert. En bij digitaal, moet je een lichtmeter ook kalibreren, omdat bijvoorbeeld ISO 100 bij digitaal nooit helemaal geijkt is. Dit geld soms ook voor films. Maar dit even terzijde!

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #198 Gepost op: 3 februari 2016, 09:10:54 »
Ik gebruik met erg veel plezier de Konica Minolta Vf. Wordt overal zeer goed beoordeeld en is als Kenko KFM 1100 ook nog nieuw aan te schaffen

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #199 Gepost op: 3 februari 2016, 09:54:47 »
Ook heel gebruiksvriendelijk, intern, en nog wel gekoppeld aan tijd en diafragma.
Je hoeft je nergens meer zorgen over te maken en je krijgt er een 1e klas camera bij cadeau.

De ingebouwde lichtmeter is ook mijn favoriete lichtmeter :D

Jon

Offline Mister_Jelly

• Analoog liefhebber
« Reactie #200 Gepost op: 5 februari 2016, 08:46:42 »
Ik ben erg fan van de spotmeters op mijn OM-4 en 35 SP camera's. Verder gebruik ik vaak mijn eigen ogen. En soms stel ik gewoon in op F8 bij 1/125 als ik FP4 in de camera heb, en denk ik verder niet na over de belichting

Offline MauricevanMourik

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Geen betere raad dan voorraad!
« Reactie #201 Gepost op: 25 februari 2016, 10:14:49 »
Ziet er inderdaad zeer gebruiksvriendelijk uit. Lijkt me een goed apparaatje.
Ik heb zelf een Digiflash. Die is ook erg makkelijk in gebruik maar weer duurder.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

En..... besteld  :D   85,80eu bij Cameraland.nl (verzendkosten=gratis bij verzending naar ophaalpunt.
Ik ben benieuwd, binnenkort maar eens een dagje met de КИЕВ-88 op pad, zin in!!
Yashica-A,Zenit-E,Kodak Retina, Praktica BCA, BX, MTL, CX-2,B100,Super TL, Pentax ME-Super, Toyoflex, Balda, Olympus Trip, Agfa Optima, Canon Dial35  en nog wel een stuk of wat...

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #202 Gepost op: 25 februari 2016, 10:49:35 »
Een goede lichtmeter was één van mijn betere investeringen. Heb er ook veel tweedehands gekocht, maar ik bleef terugkomen bij de Sekonic L-158.
Blijf bij de meter, die werkt, en die je begrijpt.  ;)

Master of the light by Arne Kuilman, on Flickr

Tegenwoordig gebruik ik een Sekonic L-358, een luxer broertje. Zeer prettige lichtmeter. Ik merk alleen dat ik omhoog-omlaag scrollen voor waardes nog steeds niet vast in mijn hoofd heb…

Offline MauricevanMourik

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Geen betere raad dan voorraad!
« Reactie #203 Gepost op: 25 februari 2016, 11:01:11 »
Een volgnaaldsysteem werkt naar mijn mening ook het prettigst .

Ik heb ook een Unittic-80 (CdS) en daarbij moet je de door de wijzer aangegeven waarde overbrengen naar een venstertje en dan kun je de combi's aflezen op de schaal.  Persoonlijk vind ik dat een geklier  ::)
Yashica-A,Zenit-E,Kodak Retina, Praktica BCA, BX, MTL, CX-2,B100,Super TL, Pentax ME-Super, Toyoflex, Balda, Olympus Trip, Agfa Optima, Canon Dial35  en nog wel een stuk of wat...

Bas Wind

• Gast
Welke licht meter gebruik jij zoal?
« Reactie #204 Gepost op: 25 februari 2016, 12:56:40 »
Ik heb een Lumu op de kop getikt voor €35,- (nieuwprijs €150,-).

Deze gaat in de koptelefoonpoort van de iPhone of iPad en geeft de meting dan door aan een app. Tot nu toe heel erg tevreden mee. Weegt een paar gram en je telefoon heb je altijd bij je.

http://www.lu.mu/lightmeter/

Reviews hebben uitgewezen dat hij ook heel nauwkeurig is (in vergelijking tot professionele lichtmeters) en uit m'n eigen 'zicht' test met de Fujifilm X-Pro1, lijkt dat te kloppen!

topsecret-dna