Auteur Topic: Goede selenium en zonnecellen, waar te krijgen?  (gelezen 5191 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Goede selenium en zonnecellen, waar te krijgen?
« Gepost op: 27 januari 2012, 13:46:31 »
Iedereen kent dat wel, je vertrouwde selenium belichtingsmeter geeft de geest. Sommige blijven eeuwig trouwe dienst doen, en sommige houden er (waarschijnlijk door inwerking van vocht) vroegtijdig mee op.

Een cel weer tot leven wekken is me nog nooit gelukt. Nu heb ik een vrij fraaie Praktica Nova 1B op de kop getikt, met een uitgeputte meter. De cel van een rekenmachine bleek niet sterk genoeg. Heeft iemand een idee waar ik een goede vervanger zou kunnen vinden? Anders dan het slopen van een andere belichtingsmeter of camera? 
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Re: Goede selenium en zonnecellen, waar te krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2012, 13:49:16 »
Hoi,

ik zou het niet weten....maar ik heb wel een ME gesloopt liggen, daar zou zoiets ook ergens in moeten zitten...toch?
Mag je zo hebben van me.

Henk
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline staal571

• Analoog liefhebber
  • I like my Nikon F5
    • Flickr Foto's
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2012, 13:55:43 »
Zit er een selenium cel in een ME zou kunnen hoor, maar ik stel me bij een selenium cel zo'n ding voor met van die ronde bolletjes voorop de camera of zit ik nu helemaal fout?.

Gr peter

Trouwens Henk heb je je al een het gemodificeerde matglas gewaagt te beginnen?

Gr Peter
http://www.flickr.com/photos/peterstaal/
Ook al stel ik hier een domme vraag dan verwacht ik toch wel een serieus antwoord.

Offline Roeland

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2012, 14:01:35 »
In de ME zit een Gallium-Arsenide Photo Diode, de fameuze GaAsPD waar ze indertijd nogal trots op waren vanwege de razendsnelle reactie en de voor die tijd extreem hoge gevoeligheid. Ik vrees dat je die cel niet makkelijk losmaakt en zonder de bijbehorende elektronica kan transplanteren.
Heeft Conrad niet van dat soort dingen, zal niet de goedkoopste zijn maar dan weet je in ieder geval waar je naar moet zoeken.
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2012, 15:29:56 »
Tot twee jaar terug kon je terecht bij Megatron voor nieuwe seleniumcellen: http://www.otc.co.uk/megatron/homepage.html

Weet niet waar je ze nu zou moeten halen.

Een zonnecel van hetzelfde formaat zou toch evenveel of zelfs meer kracht moeten leveren....Ik neem aan dat je een andere weerstand of variabele weerstand in het circuit gebruikt.

Rick - Mijn Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIf
Laatste speeltjes: E41 UV Filters

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2012, 16:12:16 »
Trouwens Henk heb je je al een het gemodificeerde matglas gewaagt te beginnen?

Nee....daar ben ik steeds moed voor aan het verzamelen  :D
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2012, 18:48:11 »
Bedankt voor jullie reacties, en het aanbod voor de ME hoewel ik denk dat die cel niet geschikt is.

Het gaat om zo'n type camera en belichtingsmeter, met de meetcel voor het pentaprisma. De Zenit E heeft zo'n zelfde soort meter, met een volgnaald.

Zulk type zonnecellen van het formaat rekenmachine zijn los niet te krijgen bij Conrad o.i.d, het zal dus verder zoeken worden. De cellen die ik tot nu toe heb gevonden zijn niet krachtig genoeg of passen niet in de behuizing.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2012, 23:37:06 »
Het vinden van een Selenium cel met de juiste afmetingen lijkt me niet eenvoudig, tenzij zoals reeds geschreven, een sloopcamera gevonden kan worden waarvan de cel nog goed is. Wel kan men natuurlijk een grotere cel op maat maken. Bij het bewerken van selenium wel wat veiligheidsmaatregelen nemen (mond/neus kapje) want het spul is ongezond voor de mens.

------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Opi62

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2012, 23:46:24 »
Hoeveel van die ouwe "troep" ligt er niet in dozen bij de fotoVAKhandel en op de fotografica beurzen?

Snuffel daar eens rond en je bent weer een paar dagen van de straat af.

Groetekens,
Opi62

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2012, 19:44:46 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het toch snuffelen wordt, ook bij diverse elektronicazaken in bakjes en dergelijke.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2016, 21:35:10 »
Nou we zijn bijna 5 jaar verder, maar ik ben toch nieuwsgierig of er inmiddels nieuwe ontwikkelingen zijn wat betreft de verkrijgbaarheid van seleniumcellen of vervanger hiervoor, ik kwam op internet wel uit met mensen die kleine zonnecellen hebben gebruikt maar de kleinste die ik tegenkwam was iets van 48 x 24 mm en dat vind ik een nogal reusachtige afmeting om in een camera of belichtingsmeter in te bouwen.

Overigens heb ik op dit moment zelf geen cellen nodig, maar ik heb een Zenit-11, een Kiev-4 en een Leningrad-8 beide camera's en de lichtmeter maken gebruik van seleniumcellen en die zullen het ooit wel eens begeven. voor het nauwkeurige werk gebruik ik een Polaris lichtmeter daar gaat gewoon een penlight AA in, maar ik vind de batterij onafhankelijke meters ook wel wat hebben ^^

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2016, 09:15:49 »
De cellen zelf blijven wel goed, maar de aansluitingen verweren. Het zit geklemd aangezien je selenium niet kunt lassen of solderen. Dan lijkt het of de cel uitgeput raakt.
Een zonnecel is met silicium en die heeft een andere karakteristiek.
Ooit houdt het op...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2016, 10:22:28 »
De cellen zelf blijven wel goed, maar de aansluitingen verweren. Het zit geklemd aangezien je selenium niet kunt lassen of solderen. Dan lijkt het of de cel uitgeput raakt.

Maar als dat het enige is dan zou het toch simpel moeten zijn om te repareren?

Jon

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2016, 10:28:58 »
De gemiddelde levensduur van seleniumcellen is 25 jaar, Zonnecellen gaan wat langer mee.

Het probleem is niet dat de cel "op" raakt, maar dat de coating om de cel beschadigd raakt (UV, warmtewerking, onhandige mensen) waardoor het selenium oxideert en de cel stopt met werken. Het is niet zo dat zonlicht + selenium = electriciteit een eindig proces is.

Het andere mogelijke probleem is inderdaad oxidatie van de contactpunten.

Vervangen van een seleniumcel met een zonnecel kan, je moet alleen dan ook de weerstand in het circuit vervangen (bij voorkeur door een variable weerstand om de meter af te kunnen stellen).

topsecret-dna