Auteur Topic: vrij korrelig...  (gelezen 343 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: vrij korrelig...
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2019, 23:53:30 »
verder zal de 100% inzoomen van scans de korreligheid niet ten goede komen..

Als je korrel niet wilt zien kan je beter stoppen met scannen. Als ik een negatief scan en er dan vervolgens in de doka een afdruk van maak dan valt de korrel me in die afdruk veel minder op.

De rest is al gezegd denk ik. Persoonlijk vind ik een groter film oppervlak heel goed werken.

Jon

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2019, 00:54:23 »
misschien is het ook wel iets dat me nu opvalt, nu ik kleiner dan 8x10" schiet, maar ook bij 645 negatieven zag ik korrels die ik bij 24x24 (mm) weer niet zie..
ik realiser me dat ik bij het scannen de waarden aanpas, je hebt dan een histogram, zet wit op 0, zwart op 255, maar dan moet ik om goed beeld te krijgen mijn middengrijs vrij krap op het zwart zetten, ongetwijfeld geeft dat problemen wanneer ik die korte curve weer op moet rekken tot iets aanvaardbaars, maar hoe verleng ik de toonschaal van middengrijs tot zwart? (of ligt het niet zo simpel?)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2019, 01:20:00 »
ik realiser me dat ik bij het scannen de waarden aanpas, je hebt dan een histogram, zet wit op 0, zwart op 255, maar dan moet ik om goed beeld te krijgen mijn middengrijs vrij krap op het zwart zetten, ongetwijfeld geeft dat problemen wanneer ik die korte curve weer op moet rekken tot iets aanvaardbaars, maar hoe verleng ik de toonschaal van middengrijs tot zwart? (of ligt het niet zo simpel?)

Dat lijkt me toch eerder een belichting/ontwikkelings probleem. Als je teveel aan de schuiven moet zitten voor een aanvaardbaar beeld dan is je negatief  niet goed genoeg. Je korrel wordt er meestal ook veel zichtbaarder door.

Jon

Online michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2019, 07:11:06 »
maar dan moet ik om goed beeld te krijgen mijn middengrijs vrij krap op het zwart zetten

Dan is het duidelijk onderbelicht; als je middengrijs dichter bij zwart zit dan bij het midden toch zeker een aantal stops.  Aangenomen dat je negatieven niet flinterdun zijn.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2019, 08:47:38 »
Of de film is onderbelicht of de base fog is te ver toegenomen door veroudering van de film.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?