Auteur Topic: Vergrootglazen (loupes)  (gelezen 248 keer)

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
Vergrootglazen (loupes)
« Gepost op: 8 januari 2019, 22:17:19 »
Hoe sterk zijn de vergrootglazen dat jullie gebruiken op jullie glas?

En ik heb een intrepid 4X5. Ik vroeg me af of het aan te raden is het glas te vervangen, of niet? (helderheid)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Vergrootglazen (loupes)
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2019, 22:27:31 »
0x. Ik gebruik er geen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2019, 22:46:26 »
Ergens op het internet heb ik gelezen dat 4x voor veel mensen comfortabel is.
Zelf heb ik er een die 8x vergroot en daar ben ik erg blij mee.
Voor de helderheid bestaat er Fresnel en Bosscreen. Die geven een volledig beeld met dezelfde helderheid in het midden als aan de kanten. Ik heb voor in de studio het 'gewone' matglas. Dat geeft weliswaar een 'dot' licht, een kleine cirkel maar als ik heen en weer ga met mijn loep dan heb ik op de plek van die cirkel toch meer zicht.
Voor landschappen en stadsgezichten gebruik ik liever een van de andere twee.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2019, 23:04:33 »
Ik gebruik zelf een Jobo met 4x vergroting.
Ik had volgens mij ergens gelezen dat je niet meer als 6x of zoiets moest gaan en deze kwam op Marktplaats voorbij.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2019, 10:03:59 »
Ik heb ooit eens een Rodenstock voor  fl. 10,- uit een rommelbak gevist. Vergroot 4 maal en dat werkt voor mij goed. Met name dat de loep een zwarte rok heeft, die je naar believen naar beneden kunt schuiven vind ik handig. Je hebt dan geen strooilicht meer dat van de zijkant komt. Er zijn goedkopere loepjes met een doorzichtige rok. Die kun je vanzelfsprekend zelf zwart maken.

Offline Willie W

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2019, 12:28:32 »
Ik gebruik een 4 x vergrootglas. Hoeft geen top kwaliteit te zijn als je de scherpte maar goed kunt vaststellen.

Wat het matglas van de intrepid betreft, ik heb de eerste versie en was niet kapot van de hele achterwand. Heb deze vervangen voor een Cambo achterwand.
Hoe de huidige Intrepids zijn, geen idee.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2019, 13:02:51 »
Ik gebruik een gestripte 58 mm Helios 44m. Geen idee hoeveel die vergroot maar hij was erg goedkoop.

Jon

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2019, 14:04:07 »
Hier een ware verzameling in de loop der jaren ontstaan. sinar 4x , peak 4x, schneider 8x , linhof 8x en een 20x onbekend merk. ik heb geen gerichte voorkeur. Behalve de 20x die ik alleen gebruik in de studio als ik het scherpte vlak heel precies over 3 punten wil hebben met middenformaat TC. Dat is met een loep toch nog sneller dan digitaal tethered.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2019, 16:03:53 »
Ik gebruik een 4 x vergrootglas. Hoeft geen top kwaliteit te zijn als je de scherpte maar goed kunt vaststellen.

Wat het matglas van de intrepid betreft, ik heb de eerste versie en was niet kapot van de hele achterwand. Heb deze vervangen voor een Cambo achterwand.
Hoe de huidige Intrepids zijn, geen idee.

Ik kan het niet vergelijken maar heb er toch een licht mat gevoel bij.
Een slag helderder zou mooi zijn.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2019, 17:46:26 »
Ik kan het niet vergelijken maar heb er toch een licht mat gevoel bij.
Een slag helderder zou mooi zijn.

Maar je moet maar denken, wél met live view ! ;)
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2019, 22:40:22 »
Ik heb geen idee....
Zit er netjes 1 ingebouwd in elke Flexaret die ik gebruik maar hoe sterk die zijn? Geen idee.
Verder gebruik ik er af en toe 1 om negatieven te bekijken, denk iets van 4x   en nog af en toe een andere tijdens het fotograferen bijv. om wat te lezen, bijv. van die priegel-lettertjes die ergens opstaan; gewoon goedkope 'kwaliteit'  uit de schappen van zo'n winkel waar je alles voor minder dan een Euro kan kopen.
Tijdens scherpstellen gebruik ik die eigenlijk nooit; kost teveel tijd en tegen de tijd dat ik dan scherpgesteld heb is het onderwerp of licht verandert... in de loop van jaren aardig geleerd om scherp te stellen op het 'minst onscherpe deel' en dan dus in de DoKa later kunnen zien of het scherp is maar ik heb vrijwel nooit problemen daarmee ondanks dat ik matglazen "vrijwel" nooit scherp kan zien vanwege m'n ogen.
Met bril af, 1 oog afdekken en dan heel erg precies de afstand opzoeken kan een scherp beeld opleveren maar of dat ook groot genoeg is om goed te zien?
(by the way, o.a. lichte vorm van staar waardoor ik veel op de tast doe en dus met vergrootglazen etc.)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

topsecret-dna