Auteur Topic: Advies gevraagd voor een lichtmeter  (gelezen 377 keer)

Offline Magda

• Vaste bezoeker
    • Magda Kwanten Fotografie
Advies gevraagd voor een lichtmeter
« Gepost op: 6 januari 2019, 21:49:19 »
Digitaal gezien ben ik bekend met de Gossen Sixtomat F2 lichtmeter, of nouwja ik heb hem een paar keer mogen lenen en dat werkte erg fijn.

Nu zou ik graag een eigen willen voor de analoge fotografie maar de lichtemeters die hier besproken worden wijken nogal af van diegene die ik ken. Betekend dit nu dat ik voor analoog ook de oudere types moet hebben of zal ik een moderne versie ook kunnen gebruiken?

Ik kom er met alle informatie niet helemaal over uit helaas. Hij moet iig het beste passen bij mijn Canon AE1 omdat ik merk dat die belichtingsmeter een eigen leven lijdt/leidt, beiden gaan op haha.

Bedankt voor jullie input alvast en ik zal de verder pagina's hier ook doorspitten, nogmaals dank voor een goed gevuld forum!

Offline Michiel Fokkema

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Advies gevraagd voor een lichtmeter
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2019, 22:06:32 »
Oude of nieuwe belichtingsmeter maakt niet uit, zolang hij maar nauwkeurig is.
Persoonlijk ben ik erg een fan van mijn Gossen Starlite. Doet alles wat ik ooit ofig zal hebben.
Als ik wat meer ouderwets wil neem ik een Sekonic L-398A mee. Ziet er lekker analoog uit maar is ook een uitstekende meter.
Ik heb ook jaren een Gossen Profisix gebruikt, beviel me ook erg goed.
Pas wel op met oude meters gebaseerd op een selenium cel. Die kunnen "op" raken en moeten dan vervangen worden wat relatief veel geld kost als het al kan.

Offline Magda

• Vaste bezoeker
    • Magda Kwanten Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2019, 22:10:59 »
Dat stelt mij gerust dat beiden kunnen. Dan neem ik liever de eerstgenoemde omdat ik daarmee al bekend ben, bedankt.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2019, 22:19:02 »
Het beste is een moderne belichtingsmeter waar normale gangbare batterijen ingaan.

Ik gebruik een digitale voor digitale foto's met flitslicht.
Als ik met de analoog op stap ga dan heb ik een Leningrad-8 een seleniummeter dus geen batterijen nodig en ook geen batterij probleem.
De Leningrad is al ik weet niet hoe oud maar hij is nog redelijk betrouwbaar.

Seconic schijnt ook nog een siliciummeter te leveren, niet de snelste meter maar ook hier heb je geen batterijen nodig.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2019, 23:13:31 »
Ik zou voor een moderne lichtmeter gaan, bij de aanschaf van een oud model is het een beetje een gok of deze nog klopt.
Als je een simpele niet al te dure wil zou je de Sekonic L-208 TwinMate kunnen overwegen. Zelf gebruik ik een Gossen Digisix 2.
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2019, 23:17:34 door Erwin TF »
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2019, 23:51:29 »
Die Sixtomat F2 lijkt me een prima lichtmeter - en er gaat gewoon 1 AA batterij in.

De Sekonic L-208 heb ik zelf - deze bevalt ook prima en is wel bijna 70 euro goedkoper (nieuw) - en ook nog wat kleiner. Maar die werkt met een naald dus heel anders aflezen dan de Sixtomat.

Persoonlijk zou ik een Canon AE-1 waar de lichtmeter het niet meer van doet vervangen door iets anders.

Jon

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2019, 00:00:22 »
Als je niet van plan bent te gaan flitsen, zou ik een belichtingsmeter kopen zonder de mogelijkheid van flitslichtmeting. Die zijn vaak aanmerkelijk goedkoper. Als je niet zeker weet of je in de toekomst gaat flitsen, zou ik een meter mèt die mogelijkheid kiezen. Voordat je het weet zit je dan met een meter die je niet gebruikt.
Ik vind Gossen een heel prettig merk: de "knoppologie" is duidelijk en logisch, maar dat kan ook gewenning zijn: Een ander forumlid zal hetzelfde zeggen over de Seconic of Minolta... Zou er wel een kopen met digitale uitlezing en zeker geen selenium meter. De nadelen zijn hier al eerder vermeld. Kijk ook even naar het batterijgebruik: ik bedoel niet de capaciteit, maar op de verkrijgbaarheid van de batterij. Er zijn bv. genoeg meters die op een overal verkrijgbare AA batterij gaan
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2019, 10:32:38 door dasca »
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • genster.nl
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2019, 06:27:00 »
Als je niet van plan bent te gaan flitsen, zou ik een flitser kopen...

oO

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2019, 10:33:22 »
Genster, bedankt voor de correctie...domdom..inmiddels recht gezet.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2019, 18:07:58 »
Een niet besproken alternatief:  Je telefoon is met een app om te bouwen tot een heel aardige simpele belichtingsmeter.  Niet voor de puristen, maar het scheelt weer een ding om aan te schaffen en mee te nemen.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline wouthazel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2019, 18:54:17 »
Die app-jes werken voor zw/wit meer dan voldoende. Met kleur en/of dia is het fout percentage toch iets te hoog naar mijn smaak.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2019, 20:44:58 »
Voor analoog en digitaal kun je dezelfde lichtmeter gebruiken en kunt het net zo duur maken als je wilt.
Wat heb je nodig? Wil je ook flitslicht kunnen meten? Spotmeter nodig?

Zo heb ik zelf een Sekonic lichtmeter aangeschaft die mij persoonlijk goed bevalt.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2019, 20:47:42 »
Ik gebruik al jaren de Voigtländer-Cosina VC-II, maar die schijnt alleen maar prijziger te worden deze dagen  :(
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Zeiss Ikonta A 531
Laatste speeltjes: Anniversary Speed Graphic 4x5

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #13 Gepost op: 7 januari 2019, 21:01:48 »
Een niet besproken alternatief:  Je telefoon is met een app om te bouwen tot een heel aardige simpele belichtingsmeter. 
Afhankelijk van je telefoon. Ik heb het op mijn Samsung S5 wel eens geprobeerd, maar die gaf zulke idiote en steeds wisselende waarden aan dat het middel erger was dan de kwaal.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #14 Gepost op: 7 januari 2019, 21:08:44 »
Via de iPhone gaat het bij mij best heel goed, 2 verschillende appjes met dezelfde resultaten en matcht meestal ook met mijn andere meters.

Ik gebruik ook de Sekonic L-398A, nieuw verkrijgbaar maar wel klassiek,
analoog en zonder batterij.

https://www.sekonic.com/netherlands/products/l-398a/overview.aspx

topsecret-dna