Auteur Topic: Magnifax 3 vergroter gebruiken als reprostandaard?  (gelezen 218 keer)

Offline RoelofMoorlag

• Nieuw
  • *
    • Digitaalfotobeheer
Magnifax 3 vergroter gebruiken als reprostandaard?
« Gepost op: 5 januari 2019, 19:53:49 »
Ik heb een Magnifax 3 vergroter en het leek me handig om die ook te kunnen gebruiken voor het reproduceren van foto's. Nu zou ik een reprostandaard kunnen kopen maar die komt voor een belangrijk deel overeen met mijn vergroter...
In het verleden heb ik een Axomat 4 vergroter gehad met een koppelstuk die ik op de plek van de vergroter kon monteren. Daarop kon ik dan weer mijn spiegelreflex monteren waarmee ik toen eigenlijk al een reprostandaard had. Bij de overgang naar m'n Magnifax ben ik dat dus kwijt en ik vroeg mij af of er mensen zijn op dit forum die weten of een dergelijk koppelstuk überhaupt bestaat voor de Magnifax en hoe zo'n ding officieel heet. Dat zoekt gemakkelijker.
Groet, Roelof

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Magnifax 3 vergroter gebruiken als reprostandaard?
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2019, 11:50:39 »
Je zou kunnen overwegen om het zelf te maken.
De kop zit op enig punt draaibaar aan de hoogteversteller.
Daar zou je hem los kunnen nemen en voorzien van een passende bout die je er van achteren doorheen steekt
Zo deed ik dat bij mijn Opemus 4, waar ik later zo'n hulpstuk bij vond.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2019, 14:00:11 »
Voor de Magnifax weet ik het niet. Ik heb vroeger een Opemus gehad (Hmm, misschien heb ik hem nog thuis ergens gearchiveerd ?) . Daar had ik zo'n armje bij. Meopta noemt geen naam op de doos. Maar als je googled op 'meopta 784240' vindt je wat je zoekt. Of deze op alle modellen past ?
Of stuur een mail met je vraag naar de webmaster van deze site
http://www.meoptahistory.com/?id=478

Offline RoelofMoorlag

• Nieuw
  • *
    • Digitaalfotobeheer
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2019, 20:22:20 »
Ik heb gisteren en vandaag nog eens wat verder gezocht en volgens mij heb ik iets gevonden:
https://www.ebay.com/itm/253238856196

Dit artikel heb ik inmiddels besteld en binnenkort zal ik zien of dat ook daadwerkelijk het geval is...
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2019, 22:42:25 »

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2019, 06:48:50 »
Sommige vergroters konden ook dienst doen als reprocamera. Voor mijn Durst M800 heb ik alle bijbehorende onderdelen inclusief vlakfilmcassettes, behalve een (lens met) sluiter.
Ik meen me vaag te herinneren dat voor Meopta vergroters ook hulpstukken werden geleverd.
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

topsecret-dna