Auteur Topic: Canon Dail 35: wat een ramp  (gelezen 226 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
Canon Dail 35: wat een ramp
« Gepost op: 3 januari 2019, 23:44:43 »
Pff.

effe mn hart luchten hoor.

na twee rolletjes met deze camera bleek het diafragma vast te zitten en nam ie af en toe twee foto's ipv een. Nu is deze camera zo gebouwd dat om bij het diafragma te komen de hele lensgroep met shutter uit elkaar genomen moet worden, met als "prettig" bijverschijnsel dat je de scherpte calibraie kwijt bent. de calibratieschroeven moeten los als je de lens eraf wilt halen. en die moet er af om de shutter weer werkend (veertjes) met het diafragma/shutterhuis te krijgen.

zucht.

en eigelijk moet je ook de achterkant van het camerahuis los schroeven om het camera-chassis weer in zn huis te krijgen, en laten ze nu in hun o zo grote wijsheid hebben besloten geen draad te tappen aan het scharnier, maar twee losse "moerplaten" te gebruiken die je amper op hun plek weet te houden.

deze camera moet een haastklus geweest zijn, dat kan niet anders. de docs zijn exploded views met een groot "dit onderdeel hoort ergens in deze hoek" gehalte.

't is dat het een grappige half-kleinbeeld camera is, anders had ik em al lang in de oud ijzerbak gegooit.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: Canon Dail 35: wat een ramp
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2019, 00:26:16 »
Sterkte met het werken aan deze ****camera en sterkte met het verwerken van de frustraties. ^^
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2019, 14:58:48 »
Inmiddels zit ie weer in elkaar, maar in mijn wijsheid had ik de helicoil losgedraaid waardoor de calibratie van oneindig weg was. Ik dacht, dat doe ik wel als ie weer in elkaar zit en het doet. Heb ik em klaar, kom ik er achter dat ik geen B stand op de sluiter heb...

Ik denk NEEE!!!!, maar gelukkig is er een klein gat gemaakt waar je de sluiter kunt blokkeren in de open stand. Phew...

maar wat een ding. zelden zo'n ingewikkeld apparaat moeten repareren. vier beugeltjes die allen door een veer in cascade onder spaning gehouden worden, met een haakse overbrenging voor de overzichtelijkheid erbij.  uiteindelijk heb ik em denk ik zes keer uit elkaar gehad omdat ergens diep ver weg iets niet in de juiste volgorde zat.

nu "even" een optische bank fabrieken zodat ik oneindig weer goed krijg...

nee. foto's heb ik niet gemaakt. daar heb je niets aan helaas omdat afhankelijkheden niet zichtbaar te maken zijn
--

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2019, 17:19:14 »
Blij dat ik mijn Dial-35 nooit uit elkaar geschroeft heb. Ondanks dat ik een rolletje verknald heb toen de sluiter en diafragma weer weigerden.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Zeiss Ikonta A 531
Laatste speeltjes: Anniversary Speed Graphic 4x5

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2019, 01:02:03 »
Je hebt af en toe van dit soort camera's. Ik heb er tegenwoordig geen geduld meer voor. Afzinken die rotzooi zou ik zeggen.

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2019, 10:11:41 »
Nou, vroeger eentje gehad en veel plezier van gehad.
Het was vast niet de bedoeling dat deze camera's het 50 jaar probleemloos zouden moeten doen, zeker als ze ook nog eens 20 jaar werkloos op zolder hebben moeten liggen.
Want door stilstaan gaat alles vastzitten.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2019, 15:25:42 »
Daar hebben alle camera's last van. ik heb het vooral te doen met de reparateurs van toen...
--

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2019, 19:34:15 »
Daar hebben alle camera's last van.

Mensen ook hoor..

ik heb het vooral te doen met de reparateurs van toen...

Ik gok dat die er niet eens aan begonnen. Die gaven gewoon een hele hoge offerte en dan zag je er wel vanaf en kocht je een Olympus Pen of Trip.

Jon