Auteur Topic: Panorama 35 mm (xpan) laten afdrukken.  (gelezen 247 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Panorama 35 mm (xpan) laten afdrukken.
« Gepost op: 2 januari 2019, 11:45:22 »
Hallo Analoge liefhebbers. Iemand al ervaring met laten afdrukken bij standaard (consumenten lijn, geen dure expert lab) centrale van breedbeeld kb negatieven ?
Dus echt rechtstreeks van ingeleverde film en geen digitaal bestand want dat is n.l. geen probleem.
Ik heb in verleden wel vaak film laten ontwikkelen van dia's of kleurnegatief dat is geen probleem; je geeft dan in de winkel wel aan 'Niet Snijden !". Daarna moet je zelf de doka in of gaan scannen.
Maar ik heb niet altijd zin in scannen dus vroeg mij af of centrale (bij CEWE) niet gewoon die xpan negatieven e.d. kan afdrukken.   

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Panorama 35 mm (xpan) laten afdrukken.
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2019, 11:55:25 »
Ik denk niet dat ze het formaat van de x-pan kunnen verwerken. Maar je zou er even naar moeten informeren of het mogelijk is.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2019, 11:57:06 »
Ik weet dat het bij de HEMA niet gaat. Gelukkig heb ik een negatiefhouder waar ze inpassen zodat ik ze zelf kan vergroten.
Groeten,

Martijn

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2019, 13:14:47 »
Wat wil je er van hebben? ben n.l. daar voor uitgerust,
Wim

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2019, 13:56:37 »
Zelf z/w afdrukken of inscannen van breedbeeld negatieven; dat lukt wel; past n.l. met snufje aanpassing in mijn 6x6 vergroter en standaard in mijn scanner. Maar ben benieuwd of je no-nonsense kiekjes gewoon kunt laten doen.Met name kleurnegatief. Panorama zoals met APX formaat bedoelt word (croppen 24x36) doen centrales denk ik allemaal wel. Maar wat als je breder negatief laat ontwikkelen zoals x-pan, widelux op mamiya met pano adapter kunnen maken (na bij 24 x60 mm negatief dus.) 

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2019, 16:00:45 »
Je zal het zelf moeten doen,op het lab is men niet uitgerust om dit te printen, ik druk al jaren xpan en noblex negatieven met een max hoogte van 30cm,
Wim

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2019, 17:15:26 »
Gewone standaard labs bieden deze service niet en dan moet je al naar een vaklab. En dat zal je veel meer tijd/moeite/geld kosten dan toch maar even die scanner aanzetten  :D

Jon

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2019, 17:50:38 »
Je bent welkom om een keer langs te komen. Dan proberen we samen een afdruk te maken.
Groeten,

Martijn

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2019, 19:27:37 »
Wat wil je er van hebben? ben n.l. daar voor uitgerust,
Wim

Wim Willemse heeft er ook diverse voor mij afgedrukt in zowel zwartwit als kleur!

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2019, 23:12:27 »
Bedankt voor de reactie's en sympathieke aanbod voor helpen bij een afdruk. Moet eerst eens interessante fotomomenten hebben die waardig zijn om de doka in te duiken. Heb mijn panorama camera nog maar kleine week. Moest nog even wat kinderziektes eruit halen en ga nu eerst maar eens een kleurnegatief film die ik nog had leggen een 2e testfilm maken om te kijken of technische alles perfect is.  Heb vandaag de light-seals eruit gepeuterd, bah wat een smeer en maar vervangen door ouderwetse draadje (zie uitleg hier) ; dat bevalt me stuk beter.

topsecret-dna