Auteur Topic: Analoge foto's vergroten: zwart nog niet zwart  (gelezen 510 keer)

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
Re: Analoge foto's vergroten: zwart nog niet zwart
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2018, 11:17:27 »
Toch  maar opletten  met een elektrische dekens,  er bestaan  ook  waterdichte  rubberdekens die gebruikt  worden in  de  tuinbouw en in serre 's ( ook  voorzien van  thermostaat)

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2018, 17:01:11 »
Elektrische dekens werken op zwakstroom, onder 24 Volt en zijn dus veilig.
Dit is te controleren op de transformator/ schakelapparaat.
Ik zou er wel plastic overheen leggen i.v.m. vlekken.
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2018, 17:30:33 »
Is het niet makkelijker om een straalkacheltje in de garage te zetten?

Zelfs al krijg je de baden met alle hier genoemde oplossingen op temperatuur het lijkt mij geen pretje om te moeten werken in een ruimte van rond de 10 graden.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2018, 20:25:33 »
Heb zelf een tijdje elektrische kussens gebruikt - gewoon een kleine elektrische deken. Iets makkelijker te hanteren en gaven voldoende warmte- ik kreeg de chemie op 23 graden. Had er plastic zakken omheen voor bescherming. Alleen even opletten want na 3 kwartier schakelen ze zichzelf uit. Ze waren niet regelbaar.

Ben inmiddels overgestapt op een elektrische warmhoudplaat voor eten die ik bij de kringloop vond maar die ook gewoon nieuw te koop zijn. Daar passen 3 redelijke schalen op en die kan zelfs nog warmer. Gebruikt op vol vermogen 300 watt maar is wel goed regelbaar dus effectief is het minder.

Doka van 10 graden zou ik ook wel een kachel in willen maar weet uit ervaring dat die dan erg lang en hard aan moet om de chemie warm te krijgen/houden.

Jon

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2018, 22:33:51 »
Als ik mijn chemie op temperatuur wil brengen voordat het de schalen ingaat zet ik de flessen 'Au Bain Marie' in een emmer. Dat gaat zo snel als het water warm is. Als het op temperatuur is kan het dan eventueel op een warmhoudplaat/deken of wat dan ook. Ik heb het geluk dat ik een verwarmde doka heb dus als het eenmaal op temperatuur is blijft dat ook wel zo.
Als ik film ontwikkel dan zet ik mijn ontwikkeltank altijd in een afwasteiltje met water van twintig graden. Als de film ontwikkeld is dan gebruik ik dat als spoelwater. Dat heeft dan altijd de goede temperatuur versus kraanwater wat nog wel eens te koud wil zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2018, 17:15:35 »
Richt je op de witte tinten. Bekijk wat in je foto wit is. Daar stem je de belichtingstijd op af. Is je zwart niet zwart, dan heb je hoger contrast nodig. Daar jij met een kleurenkop werkt kan ik he daar niet mee helpen. Ik gebruik de eerder aangehaalde contrastfilters. Maar anderen hier vast wel.

topsecret-dna