Auteur Topic: Sluiter hangt Sputnik / Lubitel  (gelezen 414 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Sluiter hangt Sputnik / Lubitel
« Gepost op: 13 december 2018, 20:54:46 »
Mijn Stereo Sputnik sluiter wil niet mee. Het vertragingsmechanisme werkt niet meer goed.
Een schoonmaak actie en wat klokkenolie mag dusver niet helpen. Iemand tips hoe nu verder ?
Het sluiter mechaniek is denk ik hetzelfde als de Lubitel TLR

https://cmug.stackstorage.com/s/u3KnKb9RfKuBayG

Het is de beste stereo camera voor 6x6 beelden is mijn ervaring , ik wil hem niet graag missen.

Online Peter

• Analoog liefhebber
Re: Sluiter hangt Sputnik / Lubitel
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2018, 08:43:18 »
Ik kan niet zeggen wat je zou moeten doen op grond van het filmpje, ik kan wel aangeven wat ik zou doen: spoelen met wasbenzine tot er geen gruis of drab meer vanaf komt, de draaiende delen met een naaldpuntje olie smeren en als dat niet werkt deze - relatief eenvoudige - sluiter demonteren en weer in elkaar zetten. Elk spoortje olie bij de sluiterlamellen weg houden.
Mijn ervaring met centraalsluiters is dat er na grondig reinigen vaak wel ergens een metaal-op-metaal draaipunt is dat de zaak vertraagt. Complexere sluiters haal ik niet graag uit elkaar, zonder reserveonderdelen is het risico op beschadigen of wegspringen en in de lucht verdampen mij te groot.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2018, 17:55:29 »
Bedankt. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik heb het vertragingsmechanisme er uit gehaald en dan loopt het sluiter systeem nog steeds niet perfect soepel. Dus blijkbaar kleeft daar wat aan elkaar van oud vuil en vet.
Nou van het weekend maar eens kijken of ik de boel schoon kan krijgen en dat ik dan wel verder kom. 
Hoe is dit smeermiddel overigens na schoonmaken voor de sluiter lamellen ?
https://www.micro-tools.com/collections/nye-lubricants/products/mpp
« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 18:46:30 door cmug »

Online Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2018, 20:17:03 »

Hoe is dit smeermiddel overigens na schoonmaken voor de sluiter lamellen ?
https://www.micro-tools.com/collections/nye-lubricants/products/mpp
Centraal-sluiterlamellen moet je helemaal niet smeren. Die moeten kurkdroog en glad metaal zijn. Molybdeen smeermiddel is volgens mij net als grafiet een 'etsend' poeder, prima voor auto-remschoenen, maar ik zou dat ver van m'n sluiter houden.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2018, 20:48:04 »
In elk geval nooit los molybdeendisulfide poeder in een sluiter gebruiken. Grote kans dat het straks ook op de lensen zit.

Zuiver grafiet (zonder klei ertussen) wordt inderdaad soms gebruikt om versleten sluiterbladen van een zéér dun glijlaagje te voorzien. Echter altijd in uiterst minimale hoeveelheid die behaald kan worden door met een grafietstift over een vloeitje te wrijven en daarna dit vloeitje over het sluiterblad te wrijven.

Voor de niet-rokers onder ons, dit is een vloeitje :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vloeipapier_(sigaret)

Probeer het eerst eens uit zonder smering.

------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2018, 22:16:03 »
Ik ben het helemaal met Hans eens, probeer het eerst zonder smeermiddelen, een goed mechanisme loopt ook zonder smeermiddelen maar het het smeermiddel gebruik je om het soepeler te laten lopen en slijtage tegen te gaan.

Sommige camera delen moeten dan weer juist kurkdroog zijn, camera delen hebben niet zoals een klok of een motor continue bewegende delen maar de beweging komt vrij plotseling.

Zonder goede reiniging vooraf doen smeermiddelen ook niets anders dan de boel nog meer vervuilen.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2018, 11:41:41 »
Oef ja, ik realiseer mij weer dat vragen over smeermiddelen altijd complex is
Deze vond ik op het web COMPUR SHUTTER REPAIR MANUAL. Pff wel dik boekwerk
Schoonmaken doet men met Trichlooretheen of Tetrachlooretheen, stoffen die heden ten dage behoorlijk fout zijn om nog te gebruiken. En inderdaad de bladen helemaal droog houden.
Wat is nu beste schoonmaakmiddel ? Ik ben ontevreden over wasbenzine. Het laat m.i. een dunne olie film achter.
Is iso-propanol beter ?
« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 13:02:47 door cmug »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2018, 14:39:32 »
Aanstekerbenzine is meestal wat schoner dan wasbenzine en het verdampt sneller, dat oplosmiddelen een olie laag achterlaten komt omdat de olie en of vetten worden opgelost in die middelen dus met een verkeerde werkwijze verplaats je de verdunde smeermiddelen.
De oplosmiddelen verdampen maar de smeermiddelen dus niet en die blijven achter.

Dus het mengsel z.s.m. met een absorberend papier of doek weghalen (opletten dat je geen pluizend doek of papier gebruikt).
« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 14:49:18 door Fred »

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2018, 15:27:41 »
Gebruik alleen een heel klein beetje klokken of beenderolie in het remwerk en breng dit aan als dit niet in de sluiter zit.
Doe dit met de allerfijnste naald die je kan vinden of met een speciaal olie gevertje dat klokkenmakers gebruiken.
Op de lamellen kan je een laagje aanbrengen met een potlood maar veeg hier ook weer zoveel mogelijk van weg.
Het potlood is ook te gebruiken in de randen van de draaiende delen waarmee de lamellen worden geopend.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2018, 16:38:38 »
Ik heb ooit eens wat testen gedaan met verschillende soorten nafta c.q. aanstekerbenzine.

De aansteker benzine die het minste residu nalaat is die van het Duitse merk Centralin.
Dus vooral aanbevolen als een laatste schoonmaak van het oppervlak (bijv. op chroom).

Voor een eerste schoonmaak gebruik ik nu meestal de Coleman Fuel die vele malen goedkoper is.

Lighter Fluid for Cleaning (04) by Hans Kerensky, on Flickr
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2018, 17:11:58 »
Even als niet roker. Waar koop je aansteker benzine ?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2018, 17:54:30 »
Sigarenboer en ook Hornbach heeft het tussen de schoonmaak en smeermiddelen staan, zit in het zelfde blik als de Zippo benzine maae met een Hornbach opdruk.

En ook als niet roker kan je het bij de sigarenboer kopen, ze hebben mij nooit gevraagd of ik het wel echt in een aansteker stop en ze controleren dat ook achteraf niet.  ^^

Dit is de Hornbach versie, schoner en sneller verdampend dan gewone wasbenzine.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 18:03:31 door Fred »

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2018, 19:18:57 »
Benzine en aanstekervloeistof zijn allemaal mengsels van verschillende dichtheid, van vluchtig tot olieachtig.
IPA is zuivere isopropanol en dat verdampt volledig. Dus ik hou het daarbij.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2018, 19:39:03 »
Benzine en aanstekervloeistof zijn allemaal mengsels van verschillende dichtheid, van vluchtig tot olieachtig.
IPA is zuivere isopropanol en dat verdampt volledig. Dus ik hou het daarbij.

Vetten en oliën die in in IPA of nafta worden opgelost dikken weer in zodra de oplosmiddelen zijn verdampt.
Je moet het mengsel dus in verdunde toestand al verwijderen, zelfs de meest zuivere IPA doet niets anders dan losmaken en verdunnen maar laat de smeermiddelen niet verdwijnen.

Sommige vetten lossen beter op in benzine en andere weer in IPA, ik moet deze middelen vaak naast elkaar gebruiken.

« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 21:40:23 door Fred »

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2018, 19:47:37 »
Gewoon met grotere hoeveelheid naspoelen.
Ik koop het met jerrycans tegelijk.