Auteur Topic: Wolcott camera vraagje  (gelezen 594 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
Re: Wolcott camera vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 7 december 2018, 04:03:32 »
Helaas toch wel. maak maar eens een foto met een spiegel lens met onscherp in de achtergrond een kaars ofzo. dat is wel degelijk een cirkel met een gat erin. ook diafragmabladen doen dat. alleen zal bij deze camera het een vierkant gat zijn ipv rond.

--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #16 Gepost op: 7 december 2018, 09:09:16 »
Alle hoge lichten die buiten het focuspunt liggen zullen inderdaad voorzien zijn van een zwart gat. Bij telescopen is dat geen probleem omdat de focus en het onderwerp helemaal samenvallen op oneindig.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2018, 11:46:05 »
Helaas toch wel. maak maar eens een foto met een spiegel lens met onscherp in de achtergrond een kaars ofzo. dat is wel degelijk een cirkel met een gat erin. ook diafragmabladen doen dat. alleen zal bij deze camera het een vierkant gat zijn ipv rond.

Klopt helemaal. In de onscherpe lichten zal een vierkante vertekening te zien zijn. Uit de eerdere bijdrage begreep ik dat je bedoelde dat er midden op het negatief een niet belicht (op het positief zwart) gat zou ontstaan. En dat is volgens mij niet zo.
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #18 Gepost op: 7 december 2018, 12:22:27 »
Dat was ik niet ;) maar als ik MacSimkis posts lees, dan geloof ik niet dat hij dat bedoelt maar net als ik verwijst naar de tekening van hoge lichten buiten het focusgebied.

Ik denk dat het nog wel een aardig/apart effect kan opleveren trouwens.

Daarover nagedacht: hoe ga je focus realiseren met deze camera? Want je kunt niet echt goed op een matglas focussen ofzo. Fixed focus of met een vooraf gecalibreerde focusschaal?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2018, 14:10:27 »
Dat was ik niet ;) maar als ik MacSimkis posts lees, dan geloof ik niet dat hij dat bedoelt maar net als ik verwijst naar de tekening van hoge lichten buiten het focusgebied.

Ik denk dat het nog wel een aardig/apart effect kan opleveren trouwens.

Daarover nagedacht: hoe ga je focus realiseren met deze camera? Want je kunt niet echt goed op een matglas focussen ofzo. Fixed focus of met een vooraf gecalibreerde focusschaal?

De posts van MacSimkis herlezen en ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb niet zorgvuldig genoeg gelezen (en dat voor een neerlandicus).
De "ouden" stelden scherp door een opklapbare deksel bovenop de camera. De houder van het negatief was op een rail bevestigd zodat hij in en uit het brandpunt geschoven kon worden. Zie ook: https://www.ponoko.com/blog/design-ideas/laser-cut-replica-wolcott-mirror-camera/
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

topsecret-dna