Auteur Topic: Pentacon auto 1.8/50 roept veel vragen op  (gelezen 169 keer)

Offline Shade_F

• Nieuw
  • *
Pentacon auto 1.8/50 roept veel vragen op
« Gepost op: 1 december 2018, 15:25:04 »
Hoi leden!
Ik heb een tijd geleden op een vlooienmarkt een ricoh gekocht met een pentacon lens. Nu heb ik toen geprobeerd de lens schoon te maken waarna ik heb niet meer werkend terug in elkaar kon plaatsen. Dit is al een tijdje terug en ik meende dat de lens wel werkte voordat ik hem uit elkaar haalde, maar ik begin daar steeds meer twijfels over te krijgen. Ik dacht iets fout te hebben gedaan met de apeture ring, want het diafragma sluit maar opent niet meer. Nu is het mij ook opgevallen dat er ook niet te draaien valt aan de 'zoomring'. Ik heb duizenden filmpjes gekeken en ben niks wijzer geworden. Ik heb de hoop op gegeven. Wie o wie kan mij helpen?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Pentacon auto 1.8/50 roept veel vragen op
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2018, 15:46:16 »
Ik ga er even vanuit dat je met de "zoom" ring de scherpstelring bedoelt want het is geen zoomlens.

Als je in Amsterdam woont kan kan ik wel even kijken, opsturen is ziet zo zinvol want voor de verzendkosten heb je al een ander 50 mm objectief.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2018, 16:36:42 »
Bij het in elkaar zetten moeten er twee stangetjes precies in een sleufje vallen.
Op zich simpel. Als je het weet. ;)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2018, 22:14:19 »
en het diafragma wordt met een veer open getrokken. misschien mist het veertje? als je de achterste drie schroeven losdraait, kun je de ringmet de feitelijke m42 mount eraf halen. daar zit een meenemer met een hapje eruit. in dat hapje moet de pin van het diafragma vallen. de beugel met dat hapje moet een veer hebben die de beugel richting buitenkant moet drukken. het is een tonveer met twee uitsteeksels die om de as van die beugel heen zit. krijg je dat achterste gedeelte er alleen scheef op, dan zit de hap in de diafragmaring niet uitgelijnd met een meenemer die in mijn exemplaar van doorzichtig plastic is

(had effe een lens opengemaakt om te kijken hoe het ook al weer zat)
--
kan het uit elkaar? Mooi!

topsecret-dna