Auteur Topic: verwijderen link naar reparatiehandleiding.  (gelezen 649 keer)

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
Re: verwijderen link naar reparatiehandleiding.
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2018, 22:18:26 »
Ik zou het zelfs onjuist durven noemen.  Auteursrecht eindigt zeventig jaar na het overlijden van de auteur.  Op het moment zijn sommige foto's uit het einde van de 19e eeuw nog niet rechtenvrij, en omdat de geldigheidsduur telkens wordt opgerekt is er een goede kans dat dat over twintig jaar nog steeds zo is.
Ah dan had ik die info niet helemaal correct. Is dat altijd zo? Maar dan nog doet het als argument er niet toe wat anderen doen. Het ging dit keer om de link die Toines plaatste. Zoals ik al aangaf als er iemand iets ziet wat mogelijk niet kan kan dat altijd aan de moderatoren worden aangegeven.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2018, 22:36:33 »
Ah dan had ik die info niet helemaal correct. Is dat altijd zo?

Naburige rechten zijn korter.  Daar is sprake van als je een klassiek muziekstuk uitvoert en opneemt bijvoorbeeld; dan heb je rechten op de opname, ook al is de componist allang dood.  Misschien dat het ook geldt als je een doka-afdruk maakt met een oud negatief; je voegt dan namelijk opnieuw wat creativiteit toe aan het resultaat.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2018, 10:14:10 »
Duidelijk.
Samengevat: de forum-leden mogen afbeeldingen op het forum plaatsen waar zij niet de rechten van bezitten, mits zij de bron expliciet vermelden.

Dan terug naar de topic van Toines over het boek van Ed Romney over "Basic Training In  Camera Repair".
Als hij deze foto had gepubliceerd, met een beschrijving van de inhoud en hoe waardevol dat boek - hoewel uitgegeven in 1975 - nog altijd is voor iedereen die zelf reparaties aan een camera wil verrichten, dan was dat uiteraard geen probleem geweest.

En als hij daar bij had gezet dat er voor geïnteresseerden op internet ook een "free pdf-version" te vinden is, dan was hij  "binnen de lijntjes" van het forum gebleven.
Het probleem zit hem louter en alleen in het publiceren van die rechtstreekse link.
Zie ik dat juist?

A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2018, 11:16:54 »
Exact. Alhoewel ik zelf dat laatste er niet bij zou zetten dat er online gratis versies te vinden zijn. Zet je dat er bij dan zet je mensen toe om een illegale download te doen terwijl het boek ook nog in de winkel te koop is (of dat bij dit boek ook zo is weet ik even niet. Ik weet even niet hoe het zit met tweedehands verkoop) Maar dat is persoonlijk. Wat betreft oude foto's. Als je redelijkerwijs de maker niet kunt achterhalen mag je ze wel publiceren. Bijvoorbeeld glasnegatieven die je op een rommelmarkt koopt. Weet je wel de bron dan zet je die erbij.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2018, 12:50:12 »
@Degroto: Dank voor je reactie.
Maar ik wil graag het standpunt weten van het forum-beheer zelf.
Vooral omdat in jouw reactie een persoonlijk element zit (je woorden: "Maar dat is persoonlijk")
En een ander vindt persoonlijk weer nét iets anders.
Want neem nou het boek op de foto. Zit in een ringbandje.
Wie zegt dat de aanbieder hiervan voor $75,00 op Amazon legaal bezig is?
Misschien heeft die aanbieder de link van Toines ook gevonden en is hij er even mee naar MultiCopy gelopen en slaat er nu een slaatje uit.
Als we die versie kopen zijn we dan wel "legaal"?
Niet iedere link op internet naar een "free version" is illegaal en niet alles wat op internet voor geld wordt aangeboden is "legaal"'. Dat is voor ons nauwelijks na te gaan.
Graag een helder standpunt van het forum-beheer.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2018, 15:28:36 »
Volgens mij is het boek in eigen beheer uitgegeven, dus ook zelf in ringbandjes gestoken.
Het is dus origineel.

Nu heb ik ook een ringbandjesmachine... 0:)