Auteur Topic: Jupiter 12 objectieven.  (gelezen 302 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Jupiter 12 objectieven.
« Gepost op: 26 november 2018, 16:48:23 »
Vandaag was ik even de straat op om een Zorki-1 uit te proberen, hoewel het mij meer om een test van de camera ging dan om een fotografisch meesterwerk af te leveren vond ik wel dat het 50 mm objectief (Industar 22) net even te veel was.
Een beter objectief zou dus de Jupiter 12 zijn (35 mm) maar ik kom daarvan meer slechte dan goede recensies tegen al worden zij dan wel weer vergeleken met modernere objectieven.

Wie heeft dit objectief wel eens uitgeprobeerd en wat waren je bevindingen als objectief voor straat fotografie?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Jupiter 12 objectieven.
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2018, 16:57:24 »
Ik heb hem ooit gehad maar dat was een matig exemplaar - scherp in het midden maar niet naar de randen.

Waarschijnlijk is kwaliteitscontrole het grootste probleem bij deze lens.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2018, 16:58:46 »
Ik heb hem ooit gehad maar dat was een matig exemplaar - scherp in het midden maar niet naar de randen.
Waarschijnlijk is kwaliteitscontrole het grootste probleem bij deze lens.

Dat is precies wat ik in de andere recensies ook tegenkom.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2018, 17:40:39 »
Een Zeiss Biogon ontwerp waarbij de symmetrie belangrijk is. Als de lensdelen niet goed zitten  wordt het niks.

Jupiter-12 foto bij F/3,5:

Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2018, 18:15:56 »
Op de foto is de (on)scherpte over het gehele beeld zo'n beetje gelijk.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2018, 18:57:09 »
Jupiter-12 foto bij F/3,5:

Oef, mooi.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2018, 19:08:41 »
Ik heb net wat prijzen gezien van de Jupiter-12  :o.
Dus ik denk dat straatfotografie gepleegd gaat worden met of een Zenit plus Panagor 28/2,5 of een Pentax MX/KX met SMC Pentax M 28/2,8.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2018, 19:46:25 »
$20 zal deze gekost hebben. Incl. de juiste verpakking. Als het achterste lensdeel beschadigd of bekrast raakt dan is het objectief waardeloos geworden.

De opname is met een laaggevoelige film gemaakt met 1/30s sluitertijd uit de hand dus echt haarscherp is de opname niet. Verder is de scherptediepte bij F/3,5 zelfs bij een 35mm objectief niet volledig tot oneindig bij het scherpstelpunt.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2018, 20:11:47 »
Op Ebay beginnen ze nu met € 70,= en lopen door tot tegen de € 200,= en dat vind ik wat teveel voor zo'n lensje.

Offline Rafael

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2018, 17:09:16 »
Wat scherpte betreft vind ik het een echte Sovjetlens. Open heel zacht, op het onscherpe af, en vanaf F8-11 vrij scherp. Je kan het een beetje met een Jupiter 8 vergelijken. Helaas kan er ook per exemplaar verschil zitten.
Diafragma stellen is niet echt handig, zit vrij diep bij het voorste lensden, daarentegen heb je geen zonnekap nodig omdat het voorste lensden vrij diep ligt.
Het achterste lensden is wel een dingetje. Heel kwetsbaar omdat het zo bol uitsteek.

Persoonlijk vind ik het een leuke/ goede lens om meet te fotograferen. Zeker de moeite waard.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2018, 17:56:16 »
Jupiter 8 is een behoorlijk scherpe lens maar wat contrast betreft wat lager.
Een moeilijk diafragma is bij dit type lenzen alleen maar een voordeel omdat het geen klik diafragma is kan je het makkelijk onbedoeld verdraaien.

Maar ik vind de Jupiter-12 behoorlijk aan de prijs, een industar heb je al voor 10,= Euro dan wil ik het risico van bestellen nog wel nemen maar de Jupiter 12 met 39 mm draad lopen van 70 Euro tot over de 200 Euro en voor dat bedrag zijn wel betere lenzen te koop al moet ik nog even uitvinden wat ik voor de Zorki kan gebruiken.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2018, 20:35:48 »
Zelf zo ook wel is rond gekeken naar een groothoek voor de Zorki, iets van 28 mm leek me wel wat, als ik er 1 voor leuk prijsje kan vinden.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2018, 21:41:22 »
Zelf zo ook wel is rond gekeken naar een groothoek voor de Zorki, iets van 28 mm leek me wel wat, als ik er 1 voor leuk prijsje kan vinden.

Lastig te vinden groothoeken voor LTM meetzoekers en kom je ze tegen dan zijn ze gewoon overdreven duur, zeker in vergelijk met Asahi lenzen die daar kwalitatief met kop en schouder bovenuit steken.

topsecret-dna