Auteur Topic: Opemus III van Meopta  (gelezen 571 keer)

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
Re: Opemus III van Meopta
« Reactie #30 Gepost op: 3 december 2018, 13:34:51 »
Citaat
m de levensduur van de lampjes 13139 te verlengen adviseert Willy Fuhr van Leitz 
in nummer 1 van Leica Fotografie 1983  bladz. 39 de spaning van de trafo ipv
220/230V te brengen op 240/250 Volt. De levensduur wordt dadoor
aanmerkelijk verlengt. De licht opbrengst wordt daardoor wel wat minder maar dat
kan deze vergroter wel hebben.
Doe U er voordeel mee.
Theo35

Zojuist even het  lichtverschil nagemeten: vergroter op hoogte 18x24 cm  f:2.8  gemeten met Labosix Digital ( Lunasix 3 gaf hetzelfde in Lux)
Vergroter V35  ingesteld op:
220-230 V  = 43,1 Lux
240-250 V  = 34.4  Lux

Het verschil in lichtopbrengst is minder dan ik verwacht had, maar wat het doet met de kleurtemperatuur/gradatie in zwart-wit is nog een vraag.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #31 Gepost op: 3 december 2018, 14:05:19 »
Resultaten omgedraaid? Minder licht bij hogere spanning? Hoe dan ook lijkt me dat een heel realistische uitkomst (als je het omkeert); zo'n 20% minder licht. En dat is nog prima te doen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #32 Gepost op: 3 december 2018, 14:27:27 »
Resultaten omgedraaid? Minder licht bij hogere spanning? Hoe dan ook lijkt me dat een heel realistische uitkomst (als je het omkeert); zo'n 20% minder licht. En dat is nog prima te doen.

twee drie keer nagelezen en het staat  er correct.
Neen resultaten zijn niet omgedraaid,de spanning wordt niet verhoogd door de trafo hoger in te stellen de trafo gaat de
 stroom toch niet verhogen? het lijkt mij logisch dat een lamp voorzien voor 220 V  op een netspanning van 220 V zijn volle intensiteit geeft  :)
en op 240-250 V minder gaat geven, wat in het citaat van The ook vermeld staat.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #33 Gepost op: 3 december 2018, 15:03:13 »
Als je aan de primaire kant van een trafo de spanning verhoogt, dan verhoogt de secundaire kant mee. Maar ik zie mijn denkfout al: als je de primaire wikkeling voor 240/250 gebruikt met een spanning van 230v, dan zal de secundaire spanning dus lager uitvallen dan als je de 230v primaire wikkeling gebruikt. Mijn fout.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 3 december 2018, 15:18:18 »
Als je aan de primaire kant van een trafo de spanning verhoogt, dan verhoogt de secundaire kant mee. Maar ik zie mijn denkfout al: als je de primaire wikkeling voor 240/250 gebruikt met een spanning van 230v, dan zal de secundaire spanning dus lager uitvallen dan als je de 230v primaire wikkeling gebruikt. Mijn fout.

Bedankt... alleen blijft de vraag nog of bij zwart-wit de kleurtemperatuur niet warmer  gaat worden en dat er een harder gradatie filter zal moeten gebruikt worden.....bv: filter 2 1/2  inplaats van 2 .
Ik zal die proef ook nog wel eens doen, maar gepensioneerde mensen hebben weinig tijd  (!)