Auteur Topic: Zorki-6 uitgeprobeerd.  (gelezen 395 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Zorki-6 uitgeprobeerd.
« Gepost op: 19 november 2018, 16:05:08 »
Eindelijk heb ik weer eens tijd om wat camera's uit te proberen, de Zorki-6 had ik al een poos in huis en voorzien van nieuwe gordijnen maar het uitproberen schoof ik maar steeds voor mij uit.
Ik heb nog steeds geen knappe filmscanner dus mag ik de negatieven beoordelen en die zien er prima uit, de Zorki heeft een regelmatige belichting over het hele beeldveld en net als mijn Zenit 3M en Zenit B een zeer regelmatige spatiëring  het objectief was was een Jupiter 8 uit 1964, 4 jaar jonger dan de camera :).

Alleen met flitsen had ik er even op moeten letten dat de synchronisatietijd 1/30 is bij de Zorki, ik had al een paar opnames gemaakt met 1/60 vandaar de halve beelden. 0:)  gelukkig was het maar een test film.

De film is een Fomapan 100 belicht als 50 Asa en ontwikkeld in parodinal 1:50 7,5 minuten bij 20 graden ondanks dat men Rodinal en Fomapan geen goede match vind valt het resultaat mij zeker niet tegen.

(De foto van de drogende film is niet representatief omdat ik deze met een flits heb genomen en dan lijkt alles al snel te donker)

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Zorki-6 uitgeprobeerd.
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2018, 16:39:52 »
Fraaie test.
De dekking op de negatieven ziet er bij inzoomen inderdaad goed uit.
Mooi dat je zelf de Zorki zelf kan servicen.
Dan kan die oneindig lang mee.
Fraai gezicht ook, die fototas met de fotospullen.
Een prettige compositie op zich.
Alleen had je dat Canon-ding even weg moeten halen.
Ja, Rodinal en Fomapan.
Geen goede combinatie, zeggen ze.
Zeggen ze ook van Adox Silvermax en Rodinal, welke combinatie in mijn ogen mooie resultaten geeft.
Het is maar waar je graag mee werkt.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2018, 17:19:14 »
Al mijn digitale spullen zijn Canon maar de printer heb ik leeg geprint en staat nu in de berging.
Op die plek komt mijn scanner t.z.t.

Ik maak mijn Parodinal wel met een beetje Kaliumbromide dat werkt wat sluier werend maar ik weet niet of dat het probleem was met Fomapan.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2018, 17:32:49 »
Het voornaamste bezwaar tegen  de rodinal/fomapan combinatie was wat mij betreft het verlies aan snelheid. Jij belicht je Foma 100 consequent op 50 en dan compenseer je daar in feite al voor, dus dan valt dat bezwaar weg. Verder is de korrel wat benadrukt in deze ontwikkelaar, maar dat hoeft niet per se een groot bezwaar te zijn. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een ontwikkelaar die wat minder de korrel uitvergroot bij deze film, maar ja - da's dus persoonlijk ;)
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2018, 18:16:52 »
Bij de meeste films wordt in Rodinal niet de opgegeven gevoeligheid gehaald maar de opgegeven snelheid van films wordt ook doorgaans in gemiddelde gevoeligheid opgegeven en dat is niet altijd de effectieve gevoeligheid.

Ilford HP 5 plus belichte ik als 250 Asa en dan een 20% kortere ontwikkeling dan opgegeven in Ilfosol S.
Zelfde voor FP 4 plus, belichten als 80 Asa en ook 20% korter ontwikkelen in Ilfosol S
Pan F plus kan als 40 Asa worden belicht maar gewoon 50 Asa aanhouden vind de film ook prima.
Daar kreeg ik de mooiste toonschaal mee. (wat ik dus mooi vind).

Fomapan 100 doet het goed als 50 Asa en een 15% kortere ontwikkeltijd.

Korrel is dan wat minder maar inderdaad nog wel aanwezig, dat geld ook voor de traditionele Ilford films.
Ietsje langer belichten en korter ontwikkelen geeft iets meer detail in de schaduw partijen, vroeger hadden ze het credo "belicht op de schaduw en ontwikkel op de lichten"

Films pushen heb ik nooit gedaan, geeft naar mijn idee toch altijd verlies.

Ik denk dat bij mij de toekomst hoofdzakelijk middenformaat gaat worden en dan is de korrel nog minder storend.

Maar ik heb de Fomapan 100 135 vergeleken met een Fomapan 100 135 (beide films uit dezelfde batch) welke ik had ontwikkeld in Compard R09 die toen nog (naar ik aannam) nieuw was maar ik vind de parodinal het toch wel wat beter doen en die conclusie had ik ook al getrokken met de eerdere Fomapan 100 120 films.

Ik was eerst nogal sceptisch ten aanzien van parodinal maar ik ben er achteraf toch wel heel erg tevreden mee (en ik hoef mijn overjarige pijnstillers niet meer weg te gooien  :D).

Ik ga er voor het gemak van uit dat ik een Compard flesje R09 had gekocht uit een slechte batch of het was al oud toen ik het kocht.

Offline Rafael

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2018, 18:43:16 »
Een vraag over het iets overbelichten en korter ontwikkelen (bij Rodinal);

Ik gebruik zelf altijd Rodinal en was aan het denken om mijn volgende rol FP4 een halve tot een stop te overbelichten en dan op de normale tijd op de opgegeven tijd op 18-19 graden te ontwikkelen. Is dat een logische gedachte?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2018, 19:02:06 »
Dat is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden nadat je het hebt geprobeerd, wat ik een perfect resultaat vind daar kan een ander misschien wel droevig van worden.

Ilford FP4 plus belichte ik als 80 Asa en dan 20% korter ontwikkelen.

Ik vind mijn negatieven mooier als ik deze wat overbelicht en korter ontwikkel.

En zeker de traditionele emulsies zijn heel erg vergevingsgezind wat belichting aangaat.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 19:07:29 door Fred »

Offline Rafael

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2018, 19:35:35 »
Dat iets overbelichten doe ik al met Rodinal Ben gewoon benieuwd naar de uitkomst. Zeker omdat ze zeggen dat Rodinal op een iets lagere temperatuur mooie resultaten geeft. Heb afgelopen zomer een keer met Rodinal ontwikkeld op 24 graden. De resultaten waren best treurig.
Maar smaken verschillen inderdaad.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2018, 20:00:24 »
Ik heb mijn ontwikkelaar altijd op 20 graden gehouden omdat de rest van de chemie ook 20 graden is ik ben nooit lager gegaan dus heb ik geen idee wat het resultaat wordt.
Maar om het resultaat te krijgen wat je voor ogen hebt wordt altijd voorafgegaan door experimenteren, je kan er gewoon een filmpje aan opofferen.
Iedereen heeft zo zijn eigen favoriete methode van werken, het blijft altijd een voor jou bevredigende combinatie te vinden van belichten en ontwikkelen.

Ik gebruik Rodinal vanaf 1972 in combinatie met Agfa pan 100 professional de voorloper van Agfa APX 100 en heb daarna een poos met uitsluitend Ilford Pan F, FP4 en HP5 dit in combinatie met Ilfosol-S, Ilfosol is nu Ilfosol-3 en dit heb ik nooit geprobeerd en weet dus ook niet of dat gelijk is aan Ilfosol-S

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2018, 21:31:08 »

De film is een Fomapan 100 belicht als 50 Asa en ontwikkeld in parodinal 1:50 7,5 minuten bij 20 graden ondanks dat men Rodinal en Fomapan geen goede match vind valt het resultaat mij zeker niet tegen.

[/quote]

Ha, parodinal. Soms denk ik dat ik de enige gek ben die tabletjes staat fijn te stampen en mengt met gootsteenontstopper. Maar het is gewoon een hele fijne ontwikkelaar, vooral met fomapan 100. Er wordt wat heen en weer gepraat over tijden en temperaturen. "Ongeveer is ook goed" is vrees ik mijn credo en dat wordt me door mijn zelfgebreide ontwikkelaar altijd ruimhartig vergeven.
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2018, 21:39:14 »
Zo, en nu even terug naar de titel van deze topic : Zorki-6. Maar dan een heel andere vraag daaromtrent.

Fred, jij weet waar je over praat.

Even een vraag. Ik zou wel eens iets willen met een Zorki. Wat is een leuke "instapper"?. Ja ik weet wel : dit is een beetje een vage vraag zoals, ik wil gaan autorijden en welke auto moet ik kopen. Wat ik bedoel : wat is een leuke instapper (meetzoeker met een 50mm)?
Gekoppeld transport en sluiter spannen. Lichtmeten doe ik zelf wel.

Groet,
Guusje
Beware Of Darkness.

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2018, 21:53:20 »
Dat is toch een goede vraag, aan Fred op dit forum?

Fred, als je in Purmerend bent kun je hier komen scannen.
Eerste consumptie zit er gratis bij ;)

prachtige foto van je tas met spullen idd
het oog wil ook wat
@sir_canalogue op instagram

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2018, 22:31:11 »
Een Zorki-6 met een I-50 (F/3,5-50mm) is een aardig combi die destijds zo geleverd werd. Met een J-8 heb je al een F/2,0-50mm objectief.

Naast mijn M7 (Leica) heb ik twee Zorki-6 camera's.

Fomapan 100 en R09/Rodinal is een prima combinatie mits:

* Je de FP100 rond de iso 64 belicht.
* R09/Rodinal nooit boven de 20-21C gebruiken.

Met KB moet je hier helemaal goed op letten want Rodinal geeft scherpe negatieven maar versterkt de korrel van de film.
Houd je niet van korrel dan moet je zowiezo geen Rodinal in KB formaat gebruiken. DE film van FOMA met minder korrel is de Fomapan 200 die je dan gaat ontwikkelen in Fomadon Excel w27 of Xtol op iso 125-160. De combinatie van kubische en hexagonale zilverkristallen zorgen voor een onderdrukt korrel effect net zoals dat bij de Delta en Tmax films van Ilford, resp. Kodak is.

Je kunt de FP100 natuurlijk ook in een ultra fijne korrel ontwikkelaar stoppen maar dan zakt je gevoeligheid weg naar iso 40-50. (Perceptol, Microdol-X, W665) De laatste combi heb ik ook wel eens getest op de FP200 bij iso 80, werkt goed, zeker als je het wat lagere contrast mooi vind.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2018, 22:39:24 »
Zo, en nu even terug naar de titel van deze topic : Zorki-6. Maar dan een heel andere vraag daaromtrent.

Even een vraag. Ik zou wel eens iets willen met een Zorki. Wat is een leuke "instapper"?. Ja ik weet wel : dit is een beetje een vage vraag zoals, ik wil gaan autorijden en welke auto moet ik kopen. Wat ik bedoel : wat is een leuke instapper (meetzoeker met een 50mm)?
Gekoppeld transport en sluiter spannen. Lichtmeten doe ik zelf wel.

Nee hoor geen rare vraag, want je hebt al aangegeven dat je in Zorki bent geïnteresseerd.
Bij alle Zorki's zijn sluiterspannen en transporteren gekoppeld en dit geld eigenlijk voor iedere camera met gordijnsluiters want het zijn eigenlijk maar 2 tandwieltjes extra en dat is makkelijker dan een systeem met gescheiden transport/sluiterspanner (let op ik heb het nog steeds over gordijnsluiters niet over centraalsluiters  ^^)

Zorki's worden al meer dan 40 jaar niet meer gemaakt het blijft altijd een risico als je er een ongezien koopt.
De makkelijkste Zorki is een Zorki-6 deze heeft geen langzame tijden mechanisme dus je kan de sluitertijden zowel voor als na het transporteren instellen, wat voor sommige een nadeel is dat is dat je alleen sluitertijden van 1/30 t/m 1/500 heb maar dat is voor 90% van de foto's voldoende en een ander voordeel is dat bij deze camera de sluitertijden behoorlijk nauwkeurig zijn af te stellen.
De objectieven moeten wel geschikt zijn voor de meetzoeker want als je een 39 mm Helios op de Zorki schroeft wordt de meetzoeker niet bedient en de lens is optischs te kort voor de meetzoeker (al is de lens uiterlijk veel langer).

Gordijnen vervangen of een CLA is altijd wel mogelijk maar soms is er gewoon te veel met de camera gebeurd en dan is dat het eigenlijk niet meer waard.

Fred, als je in Purmerend bent kun je hier komen scannen.
Eerste consumptie zit er gratis bij ;)

prachtige foto van je tas met spullen idd
het oog wil ook wat

Dat zal ik zeker in gedachte houden, maar dit wordt niet op korte termijn, eerst mijn autootje weer op orde, moet een andere homokineet in, niet zo duur maar wel een rotklus en mijn broer is op dit moment bezig met een ruimte waar wij dit binnen kunnen doen.

Van een 6 x 9 of een 6 x 6 film kan ik nog wel een foto op het scherm van mijn laptop maken maar zoals je ziet werkt dat niet met kleinbeeld, de stenen van de gebouwen zijn op het negatief haarscherp en op de foto zie je geen individuele stenen meer en de korrel is niet van het negatief maar van het transparant papier wat ik gebruikte om de pixels van het scherm weg te werken.

De foto was onderdeel van de testfilm om te kijken hoe de Zorki/jupiter het doet en hoe kleinbeeld fomapan het in parodinal doet.
Met alles ben ik tevreden maar het is niet op het afdrukje terug te vinden.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2018, 22:44:24 »
De fototas kreeg ik erbij toen ik een Pentax KM kocht, ik vind het ook wel een passende tas voor een analoge meetzoeker, meer dan een belichtingsmeter en een paar films heb ik dan toch niet bij mij.

Ha, parodinal. Soms denk ik dat ik de enige gek ben die tabletjes staat fijn te stampen en mengt met gootsteenontstopper. Maar het is gewoon een hele fijne ontwikkelaar, vooral met fomapan 100. Er wordt wat heen en weer gepraat over tijden en temperaturen. "Ongeveer is ook goed" is vrees ik mijn credo en dat wordt me door mijn zelfgebreide ontwikkelaar altijd ruimhartig vergeven.

Ik heb dat gedaan uit ontevredenheid over Compard R09 en zoals ik al schreef bevalt de parodinal mij prima, je weet dat de ontwikkelaar vers is.
Ik gebruik geen bussen gootsteen ontstopper behalve dat het helemaal niet goed is voor je leidingen, heb ik familie bij de Brouwmarkt werken en die neemt voor mij Natriumhydroxide en Kaliummetabisulfiet mee, niet gratis want ook zij moeten leven maar het is makkelijker dan met de post opsturen.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 22:54:51 door Fred »