Auteur Topic: overbelichte scans  (gelezen 417 keer)

Offline Anouk

• Nieuw
  • *
overbelichte scans
« Gepost op: 17 november 2018, 20:35:56 »
Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier en kom voor hulp :')
Ik heb net m'n eerste filmscanner gekocht, een plustek opticfilm 8100. Ik liet eerst mijn negatieven altijd inscannen bij de Hema. De software die bij de scanner hoort is silverfast se plus. Automatisch zet hij na de prescan allerlei instellingen om je foto te 'verbeteren'. Nou hou ik mijn foto's liever compleet onbewerkt, en zet daarom al die instellingen (wat betreft bewerkingen) uit. Ik ben pas de eerste paar foto's aan het scannen, dit is een rolletje kodak t-max 400. Nou komen sommige foto's er zonder bewerkingen best overbelicht uit. Dat was als ik ze terugkreeg van de Hema niet het geval. Nou vermoed ik dat dat laatste komt omdat de Hema ze automatisch ook bewerkt. Maar ik vraag me nu af of het aan mijn camera ligt dat ze overbelicht zijn (ik gebruik altijd aperture priority of soms shutter priority, nooit manual), of dat ik toch iets verkeerd doe. Zijn de bewerkingen die de software automatisch uitvoert om je foto te verbeteren (dus alsof je je foto zelf bewerkt met photoshop ofzo), of zijn die bewerkingen omdat de scanner de negatieven niet waarheidsgetrouw kan scannen. Oftewel: zijn de bewerkingen zodat m'n scan meer overeenkomt met m'n originele negatief, of zijn het bewerkingen van m'n originele foto?
Ik weet niet goed waar het probleem ligt nu...
Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 21:20:38 door Anouk »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: overbelichte scans
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2018, 20:53:35 »
Of je films over of onder belicht zijn dat zie je snel genoeg aan de negatieven.

Maar kan je van je scan's  wel behoorlijke foto's maken ?

Ik heb (nog) geen scanner maar ik fotografeer mijn negatieven op een lichtbak en als ik deze omzet naar positieven dan zien deze er ook behoorlijk overbelicht uit maar met bewerken krijg ik de opnames wel weer goed dus er is geen informatie verloren gegaan.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2018, 21:20:52 »
..Nou hou ik mijn foto's liever compleet onbewerkt, en zet daarom al die instellingen (wat betreft bewerkingen) uit.
Je kunt niet 'onbewerkt' scannen, het apparaat maakt altijd een interpretatie van lichte en donkere partijen en als het om kleurnegatief gaat zijn er nog ingrijpender omzettingen. Als scan-beginner kun je m.i. in eerste instantie het beste wel op het apparaat vertrouwen via de automatische instellingen. Als dat nog steeds veel te donkere of te lichte beelden oplevert, zijn de negatieven mogelijk niet goed belicht, of kun je dat hier als het volgende probleem voorleggen.

Offline Anouk

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2018, 22:08:02 »
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb hier vier scans van twee negatieven, allebei van het zelfde kodak t-max 400 rolletje.

Ik weet niet hoe je foto's hier kan toevoegen, dus dan maar zo:

https://drive.google.com/file/d/1pNDAt54OUU-d0y781XAaz56FlBwgI3FW/view?usp=sharing
^ Deze foto is niet overbelicht. Bij deze heb ik alle bewerkingen van de scansoftware uitgezet. Dit zijn de bewerkingen die impact hebben op de kleur, contrast etc. Dus niet de standaard dingen als formaat en filmtype.

https://drive.google.com/file/d/1zT8hjEMPemfbGjzr7Yywi4efm92BT6ws/view?usp=sharing
^ dit is dezelfde foto, maar dan met alle bewerkingen die de software standaard uitvoert aan.

https://drive.google.com/file/d/1W5sRVuomH_pWL0DUYSrj9aHO332dNuXm/view?usp=sharing
^ dit is de foto die ik bedoelde wat betreft overbelichting. Bij deze heb ik alle bewerkingen uitgezet.

https://drive.google.com/file/d/1uJp6EA1eKYjCYILLUuhcLlKnT_LT0aOw/view?usp=sharing
^ dit is dezelfde maar dan met alle automatische bewerkingen aan.

De bewerkingen noemt de software trouwens 'automatic image optimalization'.

De overbelichting lijkt dus maar bij sommige exposures te zijn, al snap ik niet waarom soms wel en soms niet. Ik gebruik altijd aperture priority, en check of de camera aangeeft of hij over-/onderbelicht is.

Wat betreft die automatic image optimalization; lijkt het resultaat dichter in de buurt te komen van het originele negatief met of zonder die optimalization? Wanneer krijg ik een digitaal resultaat dat aansluit bij mijn originele foto?

Oh, en mijn camera is een canon a-1!

Nogmaals dank!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2018, 22:23:42 »
De Canon A1 is al een camera op leeftijd dus je kan niet altijd op je belichtingsmeter vertrouwen of dat de sluitertijden nog kloppen.

Maar ga er maar van uit dat alle gescande foto's moeten worden nabewerkt, je kan niet alles aan de scanner overlaten en dan heb ik het nog niet gehad over het gebruikte beeldscherm, dus zelfs als je scanner alles naar zijn idee heeft geoptimaliseerd dan kan je beeldscherm een ander resultaat weergeven en als je het gaat printen dan is dat ook weer anders, alles zal eerst op elkaar moeten worden afgestemd.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2018, 22:29:30 »
Variaties in contrast zijn heel normaal bij negatieven.  Op een zonnige dag zijn de lichte delen van je negatief misschien wel een miljoen keer sterker belicht dan de schaduwen.  Op een regenachtige dag is dat misschien maar tienduizend keer, of nog minder.

Onze ogen en hersenen corrigeren hier zelf voor, daarom hebben we dit vaak niet in de gaten, maar op negatieven zie je het wel.

In de doka gebruik je filters om van contrastloze negatieven contrastrijke afdrukken te maken, en andersom.  Als je scant kun je je software dit laten doen, maar je kunt het ook zelf doen.

'Gemiddeld' genomen zouden alle negatieven wel even donker moeten zijn.  Daar zorgt de lichtmeter in je camera voor.  Maar in een A-1 is dat natuurlijk een heel simpel schakelingetje, gemaakt in de jaren '70.  Dus ook daar zou ik niet opkijken van wat variatie.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2018, 22:49:03 »
@ Anouk:
Maak in je browser eens een "blanco" pagina. In Firefox doe je dat door op de "+" te klikken in de menubalk.
Gebruik dat als lichtbron.
Plak een filmstrook (uiteraard zonder het beeldvlak te raken) met de gladde kan tegen het scherm.
Maak met je iphone een panorama-opname van die strook.
Zet de strook in Google-Drive en publiceer hier de link.
Dan kunnen we eens zien hoe het basismateriaal er uit ziet.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2018, 22:52:25 »
Een scanner zal na het samenstellen van het hele beeld een softwarematige 'belichting' toepassen. Als er veel lichte delen in het beeld zitten, zal de scanner in de automatische stand het beeld wat donkerder maken.
Wat jij de overbelichte foto noemt (van de gehaakte vesten) zie ik geen uitgebleekte witte partijen waar alle informatie verloren is gegaan. Ik vind het allebei goed bruikbare scans om als uitgangspunt te gebruiken, misschien zit de beste hier net tussenin. Je moet goed scannen net als alles ook leren. Ik geef de voorkeur aan wat 'zachtere' scans, contrast toevoegen is doorgaans gemakkelijker dan detail uit uitgebleekte of dichtgelopen partijen proberen te halen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2018, 22:56:57 »
Gemiddeld' genomen zouden alle negatieven wel even donker moeten zijn.  Daar zorgt de lichtmeter in je camera voor.  Maar in een A-1 is dat natuurlijk een heel simpel schakelingetje, gemaakt in de jaren '70.  Dus ook daar zou ik niet opkijken van wat variatie.

En sluitertijden van oudere camera's hebben soms een afwijking van 50 % nou kunnen films wel wat hebben maar sommige films zijn kritischer qua belichting/ontwikkeling dan de ander Kodak T max en Ilford delta zijn daar een paar van.
Ilford FP4 plus en Fomapan 100 zijn heel erg vergevingsgezind maar de korrel van deze films zijn wat grover.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2018, 23:20:40 »
https://drive.google.com/file/d/1W5sRVuomH_pWL0DUYSrj9aHO332dNuXm/view?usp=sharing
^ dit is de foto die ik bedoelde wat betreft overbelichting. Bij deze heb ik alle bewerkingen uitgezet.

Prima scan als basismateriaal. De hoge lichten hebben voldoende doortekening en de schaduwen ook. Belichting van het negatief is goed, de scan laat veel ruimte voor allerlei nabewerkingen.

Wat betreft het 'scannen zonder nabewerkingen': zoals Peter al zegt, bestaat dat eigenlijk niet. Een digitalisatie is al een keuze over hoe de densiteiten in een negatief worden vertaald naar digitale waarden. Hoe dat precies gebeurt, hangt erg af van de gebruikte hardware, software en de gebruiker. Maar er is niet zoiets als een 'zuivere' weergave van het negatief - het is altijd een arbitraire vertaalslag. Bij een scan is vooral belangrijk dat je voldoende differentiatie hebt in de hoge lichten en schaduwen die relevant zijn voor je eindresultaat, en liefst voldoende resolutie en grijswaarden om nabewerking toe te laten. Scan dus liever als 16-bit bestand (bv. tiff) dan als 8-bit (jpeg) als je van plan bent contrast aan te passen na het scannen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2018, 23:45:24 »
In Silverfast druk ik op de autoexposureknop, het "sluiter"  symbool., tweede van linksboven.Dan past hij alle instellingen aan.
Aan de hand van het previewresultaat pas ik eventueel de instellingen verder aan.

Zorg ervoor dat je langs het negatief of de dia geen zwarte of witte stroken mee meet in het selectiekader, want dat beïnvloedt uiteraard de meting.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2018, 01:27:04 »
Prima scan als basismateriaal. De hoge lichten hebben voldoende doortekening en de schaduwen ook. Belichting van het negatief is goed, de scan laat veel ruimte voor allerlei nabewerkingen.

Dit lijkt mij ook geen scan van een overbelicht negatief.

wat betreft het 'scannen zonder nabewerkingen': zoals Peter al zegt, bestaat dat eigenlijk niet.

Ik heb gemerkt dat als je een z/w negatief door de scanner als dia scant dat je dan wel een negatief beeld krijgt dat verrassend weinig "bewerking" heeft gekregen wbt belichting. Als je dit dan zelf gaat nabewerken krijg je een bijv. een beter grijsverloop. En natuurlijk sowieso als TIFF scannen en ook dingen als verscherpen uitzetten.

Jon

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2018, 12:34:34 »
Hier word  kleinbeeld ook gescand met de Plustec 8100 ; prima scanner met prima resultaten , maar...
zoals met alles  moet  je  wat  tijd spenderen om te leren . na een tijdje  heb  je het onder de  knie  en  gaat het  scannen  als een tierelier.

Offline Anouk

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2018, 13:25:38 »
Wauw! Bedankt allemaal voor de reacties! Super fijn.

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 3 december 2018, 19:29:43 »
All het begin is moelijk. Toen ik overging van een Canon Lide 660 naar een Minolta Dimage III lukte het niet, en ook niet toen ik overstapten naar een Nikon Coolscan 8000