Auteur Topic: Wat zijn dit voor prijzen??  (gelezen 273 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Wat zijn dit voor prijzen??
« Gepost op: 8 november 2018, 13:06:44 »
Ik was zo maar een beetje de tijd aan het doden en toen stuitte ik op deze site voor tweedehands apparatuur. Was een beetje verbaast over de prijzen  :|

http://www.chapterlux.com/product-category/brand/hasselblad/page/2/

Blijkt nog verkocht te worden ook  :\
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Wat zijn dit voor prijzen??
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2018, 13:17:12 »
Net als op Ebay zijn het vnl. Noord Amerikanen die al snel teveel willen betalen en dat drijft de prijs behoorlijk op.
Van veilingen zoals Catawiki weet je dat mensen zo graag een veiling willen winnen dat ze vergeten dat hun biedingen de waarde van het artikel overschrijdt.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2018, 14:28:56 »
Dat zijn Hong Kong dollars, Charles (delen door 9).
« Laatst bewerkt op: 8 november 2018, 14:33:22 door Peter »

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2018, 14:35:19 »
Dat zijn Hong Kong dollars, Charles (delen door 9).
Ik dacht al dat het niet waar kon zijn  8)
Maar ik was wel even geschrokken!
Verloopringetje voor € 55.- ?
« Laatst bewerkt op: 8 november 2018, 14:38:52 door Fotomaan »

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2018, 21:28:09 »
Net als op Ebay zijn het vnl. Noord Amerikanen die al snel teveel willen betalen en dat drijft de prijs behoorlijk op.
Van veilingen zoals Catawiki weet je dat mensen zo graag een veiling willen winnen dat ze vergeten dat hun biedingen de waarde van het artikel overschrijdt.

Als er een bedrag voor geboden wordt is dat toch de waarde op dat moment?
Marktwerking is grillig, veel emotie.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2018, 21:49:51 »
Als er een bedrag voor geboden wordt is dat toch de waarde op dat moment?
Ja, zo is dat. Leica's voor een half miljoen bijvoorbeeld  ^^

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2018, 21:51:18 »
T'is precies wat Fred zegt.

Maar het blijven hoe dan ook werkelijk idiote prijzen.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Online michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2018, 22:14:46 »

Dan is de vervolgvraag wel waarom dit soort objecten die emoties oproepen.  Hoe vernuftig een camera ook in elkaar steekt, uiteindelijk is het apparaat zélf geen kunst.

Op catawiki kun je vergelijken - wat ‘men’ wil betalen voor camera's, en wat ‘men’ wil betalen voor fotografie.  Met wat uitzonderingen lijken de camera's zelf interessanter te worden gevonden dan wat je er mee kunt maken.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2018, 22:52:49 »
Op veilingen speelt ook hebzucht en competitie drang mee.

Ik heb in het verleden ook wel eens een bod uitgebracht op Catawiki maar nooit meer dan de waarde van het gebodene, ik won dus zelden wat als ik de veiling dan verder volgde dan zag ik dat de biedingen onrealistisch hoog werden en vaak door dezelfde bieders.
Het nadeel is dan weer voor ons dat de volgende aanbieder een startprijs aanhoudt vergelijkbaar met de prijs waar de artikelen eerder voor zijn afgeslagen.

Op Ebay kom je dat soort praktijken ook tegen.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 23:11:38 door Fred »

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2018, 01:39:43 »
Ach, ik kocht een stereo boxcamera op Catawiki voor een paar tientjes, een paar weken later staat zo'n zelfde camera
er op met een reserveprijs van 300 Euro. En helaas voor de aanbieder kwamen de biedingen niet hoger dan de paar
tientjes die ik er vorige keer voor had betaald. ^D
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2018, 02:06:44 »
Met oude camera's denken de onwetende verkopers vaak dat zij een zeldzaam stuk antiek in handen hebben. (of zij hopen op een onwetende koper)

In 1989 (tijdje geleden dus) was er in Amsterdam een handelaar in curiosa die een Agfa Clack aanbood voor het symbolische bedrag van Fl. 50,= en hij was stom verbaasd dat ik niet op die royale aanbieding inging  ^^.

Nou had ik de Clack nog van mijn opa dus was ik toch al niet op zoek naar een Clack maar in die periode leverde de gemiddelde Clack (en vergelijkbare camera's) op de camera beurs in de Flint in Amersfoort hooguit Fl. 10,= op en dan kreeg je er een tas en de bijbehorende Clibo flits bij en ook daar was geen interesse voor.

Zelfs op Marktplaats heeft een poos een Zorki-6 gestaan voor € 250,= en je kon niet lager dan € 200,= bieden, de advertentie is 0 keer bewaard en ook 0 biedingen gehad, ik weet niet hoe het verder is afgelopen.

Maar het kan ook andersom, ik had een keer 3 heel erg defecte Praktica's op marktplaats gezet en er bij verteld dat deze alleen nog geschikt waren voor onderdelen, gratis af te halen of opsturen tegen verzendkosten, bieden had ik ook uitgezet maar ik kreeg wel gelijk bericht van iemand die vroeg of hij de camera's voor € 15,= kon kopen,  hij zal wel raar hebben staan kijken toen ik terug mailde dat ik echt niet op dat bod kon ingaan, hij kon kiezen gratis ophalen of voor € 6,50 laten opsturen. :'D

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2018, 08:03:57 »
Met oude camera's denken de onwetende verkopers vaak dat zij een zeldzaam stuk antiek in handen hebben. (of zij hopen op een onwetende koper)

In 1989 (tijdje geleden dus) was er in Amsterdam een handelaar in curiosa die een Agfa Clack aanbood voor het symbolische bedrag van Fl. 50,= en hij was stom verbaasd dat ik niet op die royale aanbieding inging  ^^.

Nou had ik de Clack nog van mijn opa dus was ik toch al niet op zoek naar een Clack maar in die periode leverde de gemiddelde Clack (en vergelijkbare camera's) op de camera beurs in de Flint in Amersfoort hooguit Fl. 10,= op en dan kreeg je er een tas en de bijbehorende Clibo flits bij en ook daar was geen interesse voor.

Zelfs op Marktplaats heeft een poos een Zorki-6 gestaan voor € 250,= en je kon niet lager dan € 200,= bieden, de advertentie is 0 keer bewaard en ook 0 biedingen gehad, ik weet niet hoe het verder is afgelopen.

Maar het kan ook andersom, ik had een keer 3 heel erg defecte Praktica's op marktplaats gezet en er bij verteld dat deze alleen nog geschikt waren voor onderdelen, gratis af te halen of opsturen tegen verzendkosten, bieden had ik ook uitgezet maar ik kreeg wel gelijk bericht van iemand die vroeg of hij de camera's voor € 15,= kon kopen,  hij zal wel raar hebben staan kijken toen ik terug mailde dat ik echt niet op dat bod kon ingaan, hij kon kiezen gratis ophalen of voor € 6,50 laten opsturen. :'D
Dat zijn mooie verhalen  ^D
Slechts enkele jaren geleden bood een cursushuis vergroters  aan met een variabele filterkop van het merk Kaiser. Een systeem met halogeenlamp met een koudspiegel, een diffuser en een condensor. Iemand hier op het forum heeft ons daar op geattendeerd.
Ik ben er naar toe gegaan en heb er een gekocht. Ik kreeg daar een objectief, onderbord, ontwikkelaar, papier en nog wat zaken bij. Ik was met het OV. Had ik een auto bij me gehad dan had ik nog veel meer gekregen. Ze waren blij dat ze er vanaf waren. Ik heb ze dus allemaal gezien, meer dan tien en het was allemaal zo goed als nieuw. Niks op aan te merken. Ze wilden daar het onbetamelijk lage bedrag van € 10.- voor hebben.
Er is hier op het forum daarna in juni 2014 door mij nog een of twee keer gewag van gemaakt maar er is niemand geweest die er op in is gegaan.
Dat vond ik dan weer vreemd.
Op enig moment zijn ze met het afvalteam meegegaan  :'(
« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 08:11:25 door Fotomaan »