Auteur Topic: Adox film mag wel een paar dagen over de datum zijn.  (gelezen 203 keer)

Online Fred

• Analoog liefhebber
Adox film mag wel een paar dagen over de datum zijn.
« Gepost op: 6 november 2018, 21:38:53 »
Ik had van iemand een Adox CHS 100 ART 120 film en een Rollei Retro 100 Tonal 120 gehad gehad beide films over de datum.

Vandaag ben ik even buiten wat foto's gaan maken met de Adox die als eind datum 2013 had en die heb ik belicht en ontwikkeld als een verse film, de film hangt nu te drogen maar een 5 jaar oude film heeft zo op het eerste gezicht geen kwaliteitsverlies.
De Adox heeft wel een dikkere drager dan andere films.

De Rollei is van 2014 die ga ik ook eens als een nieuwe film belichten en ontwikkelen kijken hoe die 4 jaar over datum nog is.

Uit mijn oude voorraad kwam ik ook nog een Kodak verichrome pan tegen die is van 1982, film heeft altijd in een kast in de kamer gelegen dus van die film heb ik geen hoge verwachtingen meer.

Het zijn probeersels want mijn favoriete films waren altijd Ilford Pan F (50 Asa), Ilford FP4+ (125 Asa) en Ilford HP5+ (400 Asa)

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
Re: Adox film mag wel een paar dagen over de datum zijn.
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2018, 09:15:06 »
Voor een 100 iso film is 5 jaar over datum geen enkel probleem als hij normaal bewaard is. Hij zal een beetje meer grondsluier hebben, maar contrast en dergeljike zal nog steeds meer dan acceptabel zijn. Vuistregel is dat je voor elke 10 jaar een stop meer mag geven.

Ook is er een duidelijke relatie tussen gevoeligheid en bewaarbaarheid: hoe trager de film, hoe beter bij bewaart. Ik heb enkele maanden geleden wat Pan F belicht die 20 jaar over datum was als 40 iso. Op de afdrukken zie je het verschil niet meer. Bij 3200 iso film die slechts een jaar over de datum is, heb ik de ervaring dat alleen nog goed is voor experimenten.

Verder lijkt HC110 de beste ontwikkelaar voor ouder film, omdat het de grondsluier goed onderdrukt.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2018, 14:49:07 »
Ik heb geen idee hoe de film bewaard is gebleven, soms vinden mensen nog een film en geven die aan mij.

Wat ik wel minder vind van die Adox film is de harde en stugge drager, inspoelen gaat niet zo soepel als ik ben gewend en zelfs na een nacht drogen met gewichtjes onderin krult de film weer als een idioot op, zelfs in het negatief album heeft de film genoeg kracht on het album te openen. ^D

Ik heb mij laten vertellen dat de Rollei Retro 100 Tonal dezelfde film is als de Adox CHS 100 ART, de schutstrook is in ieder geval hetzelfde.

Dit is geen film die ik zelf zal aanschaffen, ik houd het wel bij Ilford of Fomapan 100.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2018, 12:01:41 »
Als jullie het hebben over bewaartijd van films en de houdbaarheid daarvan, over welke bewaarcondities hebben jullie het dan? Kamertemperatuur, koelkast, vriezer? Ik ga er van uit dat hoe lager de temperatuur, hoe langer de houdbaarheid. Ik bewaar mijn films vacuüm verpakt bij -23 C. en voor het op temperatuur van al mijn films komen volg ik altijd de door Kodak geadviseerde ontdooiperiode. Ik schaf mijn films meestal nieuw aan. Ik koop alleen partijtjes tweedehands films van handelaren die hun films zelf ook gekoeld bewaren.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2018, 12:42:52 »
Ik heb een paar jaar geleden de laatste ADOX Pan 25 films gekocht bij Fotoimpex. Dat is 120 rolfilm.
Ik wist natuurlijk dat ik daar een paar jaar (lees decennia :-) over zou doen voordat ik die allemaal gebruikt had. Met de gedachte in mijn achterhoofd dat het langzame film is en om het in de diepvries te bewaren meende ik dat ik daar geen buil aan zou vallen.
Ik ga er min of meer van uit dat die film over twintig jaar nog steeds goed te gebruiken is. De laatste die ik belicht en ontwikkeld heb was nog helemaal goed.
Verder koop ik ook nog wel eens partijtjes Z/W 120 rolfilm die over de datum zijn en waarvan door de verkoper geclaimd wordt dat ze bevroren bewaard zijn. Daar zit veel langzame film bij zoals AGFA APX 25 en ORWO NP15.
Ik heb mij overigens wel eens in mijn vingers gesneden met ORWO NP15. De films die niet goed bewaard zijn hebben een dergelijke sluier dat ze zelfs onbelicht zwart uit de ontwikkelaar komen. Maar dat was gelukkig maar één pak van tien films.
Als deze film goed bewaard is dan kan het wel wat hebben. Oudere film uit 1978 die beter bewaard was dan nieuwere uit 1992 was niet helemaal ongeschonden maar er was nog goed mee te werken.
In het topic hieronder staan eerst foto's van de slecht bewaarde en wat verder naar beneden van de beter bewaarde ORWO NP15

http://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,9721.msg244211/topicseen.html#msg244211

Mocht je er meer van die echt zeer oude films willen zien dan kan je de zoekfunctie gebruiken en zoeken naar ORWO NP15

« Laatst bewerkt op: 8 november 2018, 12:46:45 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2018, 15:38:59 »
Als ik van iemand twee filmpjes krijg dan ga ik niet vragen of de persoon ze wel heeft bewaard onder ideale omstandigheden, ik had die filmpjes van iemand gehad die zelf weinig aan fotografie doet maar omdat hij wist dat ik daar wel mee bezig was kreeg ik die films.

Nou van de Adox CHS 100 ART 120 kan ik wel zeggen dat het geen fijne films is, voor zover ik weet worden ze ook niet meer gemaakt.

Ik had de film in Parodinal 1:50 ontwikkeld 12 minuten bij 20 graden maar de film heeft in vergelijk met de Fomapan 100 120 film een vrij grove korrel wat zelfs voor middenformaat vrij storend is.
En zelfs na een paar dagen in een negatief map onder druk bewaard blijft de film krullen al is dat laatste niet zo'n ramp.

Fomapan heeft de naam dat het geen goede combinatie is met Rodinal maar ik vind dat wel meevallen al heeft Ilford FP4+ wel een fijnere korrel in Rodinal en de Ilford Pan F+ nauwelijks nog korrel in Rodinal.

Mijn voorkeur voor Rodinal verdunning is 1:50, niet uit zuinigheid maar bij die verdunning krijg ik naar mijn gevoel de mooiste negatieven.
Helaas gaat dit niet werken in een Rondinax U35 tank want daar gaat maar 200 ml vloeistof in en dan heb je maar 4 ml. Rodinal in de oplossing. dus ook voor kleinbeeld maak ik 500 ml. oplossing aan bij ontwikkeling in een Paterson tank.

Ik ben wel nieuwsgierig wat anderen voor ervaring hebben met Adox CHS 100 ART 120 of Rollei Retro 100 Tonal 120 films.  ^^

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2018, 16:34:08 »
Ik ben wel nieuwsgierig wat anderen voor ervaring hebben met Adox CHS 100 ART 120 of Rollei Retro 100 Tonal 120 films.  ^^
Dat zijn nou juist weer van die films die ik nog nooit gebruikt heb dus daar kan ik niets over zeggen.
Wel dat de ADOX Pan 25 waarschijnlijk op een andere drager is gegoten want daar heb ik geen problemen mee ondervonden als het om krullen gaat. Die film laat zich makkelijk verwerken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 8 november 2018, 16:48:38 »
De genoemde film heeft een behoorlijk dikke drager in vergelijk met andere 120 films, voor het eerst in 46 jaar had ik moeite met een film inspoelen uiteindelijk wel gelukt zonder schade.

Nou maakt het niet uit of de drager weerbarstig is als de rest van de film wel het gewenste resultaat geeft maar ik vond het een veel te grove korrel hebben voor een 100 Asa film.

topsecret-dna