Auteur Topic: Indië  (gelezen 135 keer)

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
Indië
« Gepost op: 4 november 2018, 22:27:34 »

Vanmiddag was ik op de Pasar Malam in Rijswijk.
Altijd een gezellig Indisch-Nederlands feest met veel muziek, dans en lekker eten.
Veel "tempo doeloe", maar ook een serieuze actie om de Indische herinnering ook bij de jongere generaties levend te houden.

Er bestaat veel buitengewoon interessante fotografie met het oude Nederlands Indië als onderwerp.
Zo is er het werk van Kassian Cephas, Indiesman en hoffotograaf van de sultan van Jogjakarta rond 1870.

Ik kocht een boek uit 1947 van de bekende fotograaf Cas Oorthuys.
Zoals bekend riep Sukarno twee dagen na de Japanse capitulatie op 15 augustus 1945 ( na Hiroshima en Nagasaki) de onafhankelijkheid van de Republiek Indonesia uit. Op aandrang van de Japanners: "Weg met de Hollanders!"
In 1946 kwam het verdrag van Linggadjati tot stand: een geleidelijke souvereiniteits-overdracht van het Nederlandse gezag naar de Republiek.
En in 1947 ging Cas Oorthuys daar heen om het dagelijks leven in de opkomende republiek vast te leggen.
Helaas is de kwaliteit van het drukwerk slecht: zoals alle foto's in tijdschriften in die tijd.
De grafische techniek was beperkt.

Tevens kocht ik een particulier familie-album uit het oude Indië.
[Ik verzamel particuliere foto-albums.
Zo bezit ik een album van een jong welgesteld Nederlands stel, dat in 1928 per automobiel(!) een reis maakt van Nederland naar de Côte d'Azur.
Alle tussenstops en belevenissen in een fraai album vastgelegd en beschreven.]
« Laatst bewerkt op: 5 november 2018, 18:04:07 door Felixx »
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Indië
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2018, 17:53:42 »
Voor iedereen die geïnteresseerd is in de historische fotografie, hierbij een foto van Kassian Cephas.
Ik noemde zijn naam al in de voorgaande post.

https://kanakukui.com/2016/09/17/the-first-indonesian-photographer/
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!