Auteur Topic: Lichtmeter Rollei 35 (T)  (gelezen 162 keer)

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
Lichtmeter Rollei 35 (T)
« Gepost op: 31 oktober 2018, 13:52:55 »
Allen,

Ik heb me recent een Rollei 35 T aangeschaft, in prima werkende staat.
Bij het testen afgelopen week, merkte ik ik al snel dat de lichtmeter zorgt voor onderbelichting.
Ik had een ISO125 film opliggen en bij volledig (licht)bewolkte lucht gaf de meter de combinatie f/11 1/500s aan.
Gecheckt met een aparte lichtmeter. Dat bevestigde mijn vermoeden dat deze rollei zo'n 2 stops onderbelicht.
Nu blijkt deze nog een inmiddels niet meer geproduceerde kwikbatterij te bevatten (PX625), wat in principe de juiste batterij is.
Ik heb deze ook eens verwisseld met een zink-lucht batterij, waarvan de spanning in principe nogal snel zakt van 1,5V naar 1,35V (wat de bedoeling is bij de rollei), en die gaf ook de 2 stops onderbelichting.
Ik lees ook op het web dat dit een 'gekend probleem' was ten tijde van de gloriedagen van deze camera. Anderszijds wordt gewag gemaakt van goede en slechte PX625 batterijen.
Iemand ervaring met dit gegeven?
Het probleem is redelijk eenvoudig op te lossen door de filmgevoeligheid wat lager in te stellen, natuurlijk.

Ter zijde: ik sta versteld van dat cameraatje ...

Vriendelijke groet,
Tom

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
Re: Lichtmeter Rollei 35 (T)
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2018, 15:38:47 »
In mijn gewone 35 zit een 1.4v lucht zink batterijtje. Over het algemeen is de afwijking vergeleken met mijn sekonic L308 klein. Bij scenes met veel lucht of wanneer er veel verschil zit in de voorgrond en de lucht zal de meter naar onderbelichten neigen. Dit komt, denk ik, omdat de meter vrij breed alles voor zich meeneemt. Dit is makkelijk op te lossen door de camera een beetje naar beneden te laten wijzen.

Het is inderdaad een erg capabel klein cameraatje!
Groeten,

Martijn

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2018, 16:03:58 »
In mijn gewone 35 zit een 1.4v lucht zink batterijtje. Over het algemeen is de afwijking vergeleken met mijn sekonic L308 klein. Bij scenes met veel lucht of wanneer er veel verschil zit in de voorgrond en de lucht zal de meter naar onderbelichten neigen. Dit komt, denk ik, omdat de meter vrij breed alles voor zich meeneemt. Dit is makkelijk op te lossen door de camera een beetje naar beneden te laten wijzen.

Het is inderdaad een erg capabel klein cameraatje!

Ik heb inmiddels ook de tip op het web gevonden om het licht van je hand te meten i.p.v. de scene ... maar dan kom je een hand tekort om aan de schijfjes te draaien :)
Dan kan ik beter ook mijn Sekonic gebruiken ...
Of ik kan de lichtcel bedekken met iets dat twee stops licht tegenhoudt? Onzin?

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2018, 16:49:25 »
Grappig. Ik heb een Rollei 35 LED, en liep ook tegen dit probleem aan.
Ik was ook al bang dat het aan de lichtmeter lag en heb lopen ijken met mijn Lunasix.
Verschil viel erg mee, behalve bij een hoop zon. Daar is die Rollei toch gevoelig voor.
Maar goed, ik ben dus niet de enige.  :D