Auteur Topic: oliedruk, eigenlijk niet zo moeilijk  (gelezen 213 keer)

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
oliedruk, eigenlijk niet zo moeilijk
« Gepost op: 30 oktober 2018, 09:33:01 »
Als je het een beetje in de vingers begint te krijgen is de oliedruk eigenlijk niet zo'n moeilijk procedé. Er is veel minder kans op mislukkingen dan bij bijvoorbeeld kooldrukken.  En de eigen invloed op het resultaat is erg groot. Dat was ook precies wat de picturalisten in het begin van de 20e eeuw zo aansprak. Ze maakten er "schilderijtjes" van.
Een paar van mijn laatste probeersels hieronder. De ijdelheid noopt mij te vermelden dat de scans beslist geen recht doen aan het origineel. Het lukt mij niet om van de glimmende etsinkt op de ook glimmende gelatinelaag een behoorlijke scan te maken.

M-E by Ko Oosterwijk, on Flickr

M_R by Ko Oosterwijk, on Flickr

O_B by Ko Oosterwijk, on Flickr

Silenus by Ko Oosterwijk, on Flickr
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: oliedruk, eigenlijk niet zo moeilijk
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2018, 17:58:58 »
Is dit hetzelfde als een Bromoil?  Want dat staat nog op mijn lijstje om te doen.  Heel gaaf resultaat in ieder geval.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2018, 18:43:26 »
Knap gedaan, zeker met in gedachten gehouden dat je je eigen emulsie hiervoor maakt (toch?) Ik vermoed dat het contrast in het echt wat pittiger is, klopt dat?

Ik heb, geïnspireerd door jouw eerdere posts, wel eens een snelle test gedaan met ik meen fomabrom, maar dat ging helemaal niet. Ik had ook niet de juiste verf in huis. Misschien ga ik nog eens een keer wat verder testen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2018, 13:06:22 »
Is dit hetzelfde als een Bromoil?  Want dat staat nog op mijn lijstje om te doen.  Heel gaaf resultaat in ieder geval.

Nee broomolie is de opvolger van de oliedruk.

Oliedruk wordt gemaakt op papier met een gelatinelaag. Die wordt gevoelig gemaakt met dichromaat (er zijn vervangers maar moeilijk te krijgen en erg duur) en belicht met het negatief op het papier. Een contactafdruk dus. Na spoelen wordt de inkt aangebracht. Het is geen moeilijk procedé maar het lijkt op leren zwemmen. Je leert het alleen door te doen en weer te doen en weer ..... En als je het kunt gaat het bijna gedachteloos. Een tip: niet alles wat op internet staat is waar of goed uitgeprobeerd.

Broomolie gaat uit van een zwart-wit afdruk op barietpapier (niet alle soorten zijn geschikt). Het voordeel is dat je gewoon met de vergroter een afdruk kunt maken. Het zilverbeeld wordt weggebleekt, gefixeerd en gedroogd. De gebleekte afdruk wordt geweekt en met inkt bestreken of getamponeerd.

En bedankt voor het compliment.

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2018, 13:52:53 »
Knap gedaan, zeker met in gedachten gehouden dat je je eigen emulsie hiervoor maakt (toch?) Ik vermoed dat het contrast in het echt wat pittiger is, klopt dat?

Ik heb, geïnspireerd door jouw eerdere posts, wel eens een snelle test gedaan met ik meen fomabrom, maar dat ging helemaal niet. Ik had ook niet de juiste verf in huis. Misschien ga ik nog eens een keer wat verder testen.

De originelen hebben iets meer contrast. Maar de kleur en textuur van de inkt zie je op de scan niet terug. En de plaatjes hebben een soort diepte. Ze zijn vlak maar je hebt de illusie van reliëf. Het contrast wordt (naast het percentage dichromaat) sterk beïnvloed door de belichtingstijd. Deze zijn gemaakt met 2% ammoniumdichromaat en 2,5x de belichting die ik voor een kooldruk zou gebruiken.

De emulsie is zelf gemaakt. Hoewel "emulsie" is een wel zeer weidse benaming; huishoudgelatine op aquarelpapier.
Je kunt uitgefixeerd  onbelicht fotopapier gebruiken. Maar dat lukt alleen op heel bepaalde soorten (bariet, geen geharde emulsie). Zelf een laagje gelatine gieten is (bijna) net zo makkelijk en veel goedkoper.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2018, 16:42:51 »
Ik wilde zelf eigenlijk voor broomolie gaan. Met gelatine gieten heb ik wel wat ervaring (kooldruk) maar het is zo'n geklieder....
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

topsecret-dna