Auteur Topic: Nieuwe negatief plugin voor lightroom gebruikers  (gelezen 285 keer)

Offline danitoma

• Nieuw
  • *
Nieuwe negatief plugin voor lightroom gebruikers
« Gepost op: 26 oktober 2018, 22:28:32 »
Hallo,

op rangefinderforum kwam ik een iets tegen waar ik al lang naar op zoek was. Een plugin om de negatieven makkelijk positief te maken, compleet in lightroom. Het heet Negative Lab Pro. Ik ben de demo nu al een paar dagen aan het proberen en ben erg enthousiast. Het is bedoeld voor camera scans van negatieven, maar schijnt ook met normale scans te werken. Omdat ik alleen met een camera kopieer heb ik dit niet kunnen proberen.

Bij sommige filmsoorten waren  er wat problemen met de weergave van rode kleuren, maar in het topic op RFF is daar een oplossing voor gekomen. Het geeft mij veel betere resultaten dan zelf aanrommelen, en ook beter dan de vele acties voor photoshop die ik heb geprobeerd. De plugin Colorperfect voor photoshop gaf me tot nu toe de beste resultaten, maar heeft een wat omslachtige werkwijze en een (voor mij in ieder geval) onduidelijke en moeilijke interface. Negative Lab Pro geeft in ieder geval net zulke goede (en vaak betere) resultaten, maar veel sneller en makkelijker en met een simpeler te gebruiken interface. En alles non-destructief op de raws in lightroom.

Nu is goed of beter natuurlijk nogal subjectief, maar kan iedereen die Lightroom heeft het aanraden de demo te proberen. Weet zo even niet of alle lightroom versies te gebruiken zijn, ik gebruik de CC versie en dit werkt prima.

Enige nadeel is dat het aan de prijzige kant is, 99 dollar. Dat is het wat mij betreft in ieder geval waard, maakt het kopieren en corrigeren met de camera zoveel makkelijker dat ik er bijna plezier in zou krijgen!

Hieronder een link naar het topic op rangefinder forum, waar ook een oplossing voor de soms moeilijke rode kleuren in genoemd wordt.

https://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?p=2840568&posted=1

Hopelijk hebben sommige mensen hier wat aan!

Daniel

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
Re: Nieuwe negatief plugin voor lightroom gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2018, 22:52:00 »
Of je gebruikt gratis faststone imageviewer waarmee je dit ook kunt doen. Dat programma kan alle rawformaten van kleinbeeld slr cameras openen.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Online michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2018, 14:14:56 »
Een (heel) kort tijdje geleden heb ik hier een programmaatje voor gemaakt, besproken in dit topic.

Uiteraard kan ik de verleiding niet weerstaan een vergelijking te maken.  Dit zijn screenshots uit de demonstratievideo van neglab.  Tov. het origineel in lightroom zit daarop behoorlijk wat kwaliteitsverlies, evenals de slagschaduw van de youtube-progressbar (die je ziet als een lichte verkleuring onderin)

Noem me kleinzerig, maar ik vind het voordeel van Neglab tov. een doodsimpel programmaatje nogal klein.  Maar iedereen mag die afweging natuurlijk voor zichzelf maken.

Mocht iemand zich die $99 willen uitbesparen; mijn programma is nog steeds gratis en open source ;)
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline danitoma

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2018, 22:31:45 »
Natuurlijk moet iedereen  het op de manier doen die ze het prettigst vinden. Omdat ik niet heel bedreven ben met computers en beeldbewerking vind ik het belangrijk dat een programma relatief makkelijk is om mee te werken.  Ik ben  begonnen met gratis programmas, faststone en rawtherapee, maar vond deze niet makkelijk en onoverzichtelijk om mee te werken. Daarna heb ik meerdere raw converters geprobeerd. Capture one werd door veel mensen aangeraden, schijnt de beste te zijn met het oog op beeldkwaliteit. Maar ook dit programma vond ik niet prettig in gebruik. Uiteindelijk ben ik bij de fotografiebundel van Adobe CC uitgekomen, omdat ik Lightroom het simpelst en prettigst vond werken.

Het is wat mij betreft dus een voordeel dat je met Negative Lab alles in Lightroom kan doen, non destructief op de raw bestanden. En ik krijg er de beste resultaten mee, wat natuurlijk ook een groot voordeel is. De conversies zijn echt niet altijd gelijk perfect, en in het begin moet je de plugin ook nog leren kennen. Maar nu ik het een beetje doorheb werkt het ook heel makkelijk en snel. Dat ik er  snel goede resultaten mee behaal is dus de reden dat ik enthousiast over ben en het geld er voor over heb. Ik ben de negatieven van mijn ouders en opa en oma aan het kopieren
met een Nikon spiegelreflex, en denk dat ik totaal zo'n 5 of 6 duizend foto's moet doen. Daarnaast heb ik nog honderden filmrollen van mezelf die toch eigenlijk ook wel eens gedigitaliseerd mogen worden. Snel en simpel is wat ik wil!

Michiel, geweldig dat je de tijd en moeite hebt genomen om een programma te maken en dit gratis beschikbaar te stellen. Ik heb even een vergelijking gedaan met een aantal verschillende programma's. Jammer genoeg had ik geen idee hoe ik de betanden van github aan de praat kon  krijgen en heb alleen de online versie kunnen gebruiken. Deze crashte met raw of tiff bestanden en heb dus alleen jpegs kunnen doen, terwijl de andere programma's vanaf raw zijn gedaan. Dit maakt de vergelijking dus een beetje oneerlijk.

Omdat snel werken dus belangrijk voor me is, heb ik een grens van vijf minuten per foto ingesteld. Michiels website duurde ong 30 of veertig seconden. Met negative lab pro was ik 1 of twee minuten bezig. Zelfde geld voor photoshop. Faststone was ik het langst mee bezig, toch steeds wel een minuut of vier of vijf aangerommeld. Voor alle resultaten geld dat ze met wat meer tijd nog verder verbeterd kunnen worden. En natuurlijk zullen mensen met meer kunde/ervaring ook betere resultaten behalen dan wat ik er van maak. Omdat ik niet kon vinden hoe er foto's bij een post geplaats kunnen worden heb ik de resultaten maar even op google drive gezet. De originele raw bestanden zitten er ook bij. Als iemand daar mee wil spelen ben ik heel benieuwd naar de resultaten. Hieronder de mijne:

https://drive.google.com/open?id=1a5a7NuzHbPhZyMusbLoflko5qN16IxqU

Online michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2018, 22:08:29 »
Hoi Daniel, gaaf dat je dit soort tests probeert.   Tiff zou moeten werken met de website (hoewel ook binnen Tiff weer veel variaties zijn).  RAW ondersteunen met een klein programmaatje is helaas waanzin.

Ik ben even aan de slag gegaan met je negatieven.  Het gratis programma Darktable (soort lightroom kloon) kon ik gebruiken om ze te openen en de sharpening en witbalanscorrectie van de camera weg te gooien.  Vooral die laatste gooit kleurinformatie weg, en ook al lijken de 'negatieven' hier groen, toch zit er meer kleurinformatie in, en dat komt de automatische conversie ten goede.

'Negatief':

Conversie met S-curve (wat de website ook doet)

Lineaire conversie (optie zit niet in de website, wel in het programma op github)

Jouw conversie met Neglab (stukken beter, inderdaad)

En nogmaals in dezelfde volgorde:

Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline danitoma

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2018, 21:52:50 »
Sorry voor de wat late reactie, heb het druk gehad!

Bedankt voor het spelen met mijn negatieven Michiel. Je resultaten zijn, zoals ik al wel dacht, een stuk beter dan wat ik met de jpegs via de website kreeg. Het kan heel goed zijn dat het niet werken van tiffs aan onze internetverbinding lag, is nogal beroerd af en toe en heeft dan misschien wat moeite met de grote bestanden.

De werkwijze van je programma lijkt heel erg op hoe colorperfect werkt, daar maak je met een losstaand programmaatje ook lineare tiffs van de raw bestanden, die je dan met de photoshop plugin positief maakt. De resultaten lijken er ook heel erg op. Als ik dit had geweten voor ik colorperfect kocht, had het me toch 60 euro gescheeld!

topsecret-dna