Auteur Topic: Flitslampjes Wie heeft ervaring ?  (gelezen 525 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Re: Flitslampjes Wie heeft ervaring ?
« Reactie #15 Gepost op: 5 november 2018, 17:52:00 »
Ah !  ik had ook het schema getekend en kom op hetzelfde circuit uit.
Ik heb op Marktplaats nog een aantal flitslampjes kunnen scoren, want de kringloop om de hoek had niks meer en in mijn rommel lade lagen er net te weinig. Zodra mijn China batterij levering binnen is ga ik test film maken

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #16 Gepost op: 5 november 2018, 17:59:34 »
Schakelaartje en LEDje is ook voornamelijk om de batterijen er niet telkens uit te hoeven halen om zeker te zijn dat de flitser UIT staat...
Anders is er dus idd een lekstroompje mogelijk, zeker als hij op een toestel zit + dat je zeker weet dat je niet ineens (auwa!) bij het plaatsen van een lampje een soort van explosie in je hand krijgt (bijvoorbeeld bij een storing in toestel, de kabeltjes of condensator).
Dat laatste heb ik bij zo'n lampjesflitser (iets ander type maar zelfde princiepe) al wel gehad. Je schrikt je kapot en dat zuinig bewaarde lampje is ineens kapot...
Als je eerst het lampje plaatst, daarna aanzet op toestel zie je het direct. Ik had ook een LED over condensator gezet, dus als LED niet gaat branden is er ergens sluiting (want wordt niet opgeladen).

Meestal=gelijk na flitsen batterij er weer uit en in de tas apart van de rest in een zakje... maar dat hoef je maar 1 keer te vergeten natuurlijk.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Online Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #17 Gepost op: 5 november 2018, 18:56:13 »
Ik heb een Agfa ISI waar een V74PX 15V batterij in gaat. Iets gemakkelijker aan te komen. Mbt. flitslampjes, die hebben toch een behoorlijk richtgetal.
Ik gebruik ze op mijn Zorki, FED en Kiev meetzoekertjes. Een probleem ontstaat wel als je gaat vliegen want magnesium flitslampjes kun je dan niet meenemen.
Over batterijen doen ze tegenwoordig al moeilijk.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 5 november 2018, 19:17:24 »
De mooiste lampjesflitsers vind ik die waaier modellen, passen niet op de Clack of de Click met hun aparte aansluiting.

Maar ja een flits waar zowel de batterijen als de lampjes niet meer van te koop zijn schiet je ook weinig mee op, je moet ze toch wel kunnen gebruiken.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #19 Gepost op: 6 november 2018, 10:03:47 »
Ik geloof dat ik alleen een Isi en een Clibo heb.
Én een testlampje. Maar geen batterij.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 6 november 2018, 10:05:22 »
Trouwens, het lijkt me ook grappig om het flitsgedeelte van een wegwerpcamera in een Clibo te beunen.  :D

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2018, 09:55:22 »
De mooiste lampjesflitsers vind ik die waaier modellen, passen niet op de Clack of de Click met hun aparte aansluiting.

Maar ja een flits waar zowel de batterijen als de lampjes niet meer van te koop zijn schiet je ook weinig mee op, je moet ze toch wel kunnen gebruiken.

Aansluiting... heb ik nog wel gedaan met ik dacht draadjes met crokodilleklemmetjes (van die meetsnoertjes) en de flitser op een apart statief . niet de snelste setup maar voor de keer dat ik nog een lampje wilde gebruiken (voor mij best veel waard omdat ze slecht verkrijgbaar zijn en niet nieuw meer) prima.
Ik kreeg met die waaier-flitser wel veel bekijks.

De batterij is ook te vervangen door een mini-potlood ("lady") en een kleine boost-converter. Als je een variabele boost-converter gebruikt kan je die zo instellen dat die de originele spanning van de batterij 'emuleert'. Als je daarvoor nog te weinig ruimte hebt in je batterij-behuizing kan je zelfs met een knoopcel werken op boost-convertertje. Hoeveel flitsen je uit een knoopcel zoals een LR14 kan halen weet ik niet maar die celletjes zijn tegenwoordig al goedkoper dan een flitslampje en op bijv. e-bay kan je die mini-boostconverters ook al goedkoper of voor gelijke prijs van 1 flitslampje kopen (of je haalt hem uit een oude wegwerpcamera bijv. maar dan wel zo aanpassen dat die op tijd stopt voordat je de cap in de flitser opblaast).
Natuurlijk kan je ook de flitslamp vervangen door een elektronenbuisje en een iets ander schema intern maar dan wordt de flitsbeleving ook gelijk heel anders (veel kortere ontbrandtijd, andere kleur licht en niet meer het geluid van een smeltend lampje en de geur daarna + natuurlijk de beleving dat het wisselen naar een nieuw lampje niet alleen veel tijd en energie kost maar ook veel geld... wat zijn de huidige prijzen? Nog steeds iets van 1,25 Euro per lampje incl. verzending via Marktplaats?)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2018, 22:34:47 »
Trouwens, het lijkt me ook grappig om het flitsgedeelte van een wegwerpcamera in een Clibo te beunen.  :D
Ook wel eens aan gedacht. Helaas krijgt een lampflitser zijn stroom voor dat de sluiter opent omdat een lamp tijd nodig heeft om op gang te komen.
Mijn foto's met de Agfa Parat waren ooit mislukt omdat mijn gewone electronen flitser wel paste (hotshoe) maar te vroeg stroom kreeg omdat hij bedoelt is voor lampflitsers.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

topsecret-dna