Auteur Topic: Veiligheidspal op Lisco Mark II ? Vlakfilmhouders 4x5'  (gelezen 219 keer)

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
Veiligheidspal op Lisco Mark II ? Vlakfilmhouders 4x5'
« Gepost op: 24 oktober 2018, 19:58:12 »
De Lisco Mark II 4x5' vlakfilmhouders hebben veigheidspaletjes (safethy locks) deze moeten in de ingedrukte  stand staan om de lichtschuif eruit en daarna omgekeerd terug te plaatsen.
Echter bij het insteken in de Linhof Technika V wordt het paletje niet ingedrukt.
Deze week bij het toestel van een forum lid  een( Inteprid )4x5 deed die het ook niet!
Zijn deze cassettes dan voor bepaalde merken of moet ik de palletjes verwijderen en afplakken met zwarte papieren rondjes die op de cassette plakken?
Het lijkt een goede beveiliging te zijn tegen het ongewild uittrekken van de lichtschuif maar jammer genoeg werkt het zo niet ;)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: Veiligheidspal op Lisco Mark II ? Vlakfilmhouders 4x5'
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:10:02 »
Ik heb ook een paar van die Lisco Mark II filmhouders, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Zowel in mijn Iston als mijn Graflex werken ze goed.
Die veligheidspal zit bij de ribbel die in een gleufje in de camera moet vallen, dus als de cassette goed in de camera is geladen zou deze ingedrukt moeten worden.
Er zijn verschillende mogelijkheden; de filmhouder wordt niet genoeg aangedrukt, misschien is het palletje wat afgesleten en wordt daardoor niet genoeg ingedrukt
of de gleuf in de camera is wat uitgesleten of onnauwkeurig gemaakt (bij de Intrepid).
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:32:46 »
Ik heb het met de speed graphic ook gehad. uiteindelijk de (witte) pal vastgelijmt met een heel klein drupje superlijm, want de ril in de camera die em in moet drukken stak voor deze cassettes niet ver genoeg naar buiten.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:35:28 »
Ik heb blijkbaar geen Mark II Lisco houders want ik had hier nog nooit van gehoord. De Lisco's van mij hebben zo'n haakje wat je kan draaien om de schuif tegen te houden, verder niks.

Jon

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:52:58 »
De ontgrendeling van de dark slide, kan wel eens problemen geven bij bepaalde camera's. Nu zou ik bij de Intrepid er niet van staan te kijken. Maar dat een Linhof Technika problemen geeft, dat vindt ik wel vreemd.
Ik heb alleen bij de Travelwide wel eens problemen met deze filmhouders. Maar dat is simpel op te lossen door even tegen de filmhouder te drukken als je de dark slide eruit haalt.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2018, 23:00:57 »
Ik kan het niet zo snel terugvinden, maar het is een bekend euvel dat deze cassettes niet op een Linhof passen. Je kunt eventueel op het LFPF posten en dan zal de Bob Salomon wel reageren. Die weet dat soort dingen doorgaans tamelijk precies.

In ieder geval nog een draadje gevonden op Photrio, voorheen APUG: 

Citaat
The Fidelity and Lisco holders are pretty much alike. There are some
Rightway holders that have a safety button to prevent accidentally
pulling the dark slide when out of the camera. They also feature a
rotating pair of wheels that place a small letter/number over the
edge of the film for positive ID. These holders do not work in some
Linhof type backs. Apparently the button doesn't get contacted by
something to push it in and permit removal of the dark slide. I'm
sure Bob S. could elaborate on that.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2018, 23:07:20 door Huub »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2018, 08:25:10 »
Nooit iets van gemerkt met mijn Linhof. Ik heb diverse verschillende merken houders met van die palletjes/pinnen.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.