Auteur Topic: Wel of niet voor spoelen  (gelezen 381 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Wel of niet voor spoelen
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2018, 19:04:07 »
Ik doe het standaard wel. Zo is mij dat geleerd door oude rotten in het vak. Ik heb er geen nadelige invloed van ondervonden.

Misschien was het in het verleden met de toenmalige films wel nuttig maar als het oppervlak van de moderne emulsie inderdaad een laagje heeft om het binnendringen van de ontwikkelaar gelijkmatig te laten verlopen dan spoel je dat laagje wel weg.

Mijn vader was al vanaf 1949 met fotografie bezig en ik heb hem nooit zien voorspoelen.

Dat de fabrikant het niet aanraad betekend niet dat ze het verbieden (als dat al mogelijk zou zijn  ^D) maar het heeft zoals ik het inmiddels begrijp totaal geen toegevoegde waarde meer.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2018, 19:22:10 »
Je zegt zoals het is: Geen toegevoegde waarde meer. Behalve de genoemde uitzonderingen.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:12:11 »
Ik doe het tegenwoordig behoorlijk consequent juist WEL en vroeger eigenlijk bijna nooit.

Reden: meer consequent resultaat en bij anti-halo o.i.d. lagen blijft m'n chemie schoner (voor de volgende films) en worden de films ook helderder.
Maar goed, ook ZW heb ik de laatste jaren veel films gebruikt waarbij het wordt aangeraden door de fabrikant en daarnaast is de temperatuur in m'n huidige DoKa nou niet zo heel conseaquent.

Bij mij is het vrij normaal dat de DoKa ergens tussen de 6 (winter) en 34 graden (zomer) is met uitzonderingen voornamelijk naar boven en dan is de film die ik daar dan heb staan en ook de tank daar dus ook die temperatuur. De ontwikkelaar en overige chemie en water tempereer ik in een waterbad en door het voor te spoelen breng ik de spiralen, film(s) en tank al op temperatuur voordat de chemie erin gaat.
Als ik dus op bijv. 24 graden ga ontwikkelen, is de tank + inhoud + alle chemie en spoelwater ook op die temperatuur gebracht. Bij een ontwikkeltijd van 3 tot 5 minuten merk je dan toch duidelijk verschil. Verder ontwikkel ik ook in een waterbad om de temperatuur constant te houden, ook bij 6 graden omgevingstemperatuur (die langzaam toeneemt als ik er aan het werk ben).

Bij een film met zo'n soort gekleurd laagje zorgt het voorspoelen ervoor dat m'n ontwikkelaar (vaak meermaals gebruikt of voor meerdere films achter elkaar) niet verkleurd of tenminste minder, idem voor m'n stopbad (ja, ik heb wel eens gedacht dat m'n verse stopbad blauw was geworden van de ontwikkelaar maar dat was van die kleurenlaag... had een keer eens geen signaalstopbad in gebruik!) en ik ben ook sneller klaar met spoelen nadien.  Anders heb ik toch al meermaals ZW-films van Rollei gehad die een kleurtje hadden na het drogen ipv. helder-grijs.

ZW heb ik de laatste jaren overigens voornamelijk Rollei RPX en -R3 gebruikt. Vroeger gebruikte ik ILFORD en spoelde ik alleen voor bij wat extremere temperaturen of hogere ontwikkeltemperaturen maar de temperatuur was daar in die DoKa ook wat constanter (meestal tussen de 18 en 24 graden). Toen had ik ook regelmatig grote verschillen tussen de ene en andere keer ontwikkelen.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:40:01 »
Grootformaat C-41 spoel ik altijd voor. Daardoor heb ik tussen verschillende films van het zelfde type minder verschillen in benodigde filtering bij het afdrukken. De rotatie tank heeft een constantere temperatuur tussen verschillende ontwikkel sessies. Bij kiep ontwikkeling van ZW kleinbeeld gebruik in een rvs tank in een waterbad. Hierbij ontdek ik geen voordelen.
I am a digiarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.