Auteur Topic: evenwijd brengen van negatiefhouder en papier op grond of wandvergrotingen  (gelezen 362 keer)

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
Bij extreme vergrotingen die niet meer op de grondplank kunnen gebeuren, kan ik ofwel op de grond of op de wand projecteren, de vraag is hoe krijg ik de negatief houder met de grondplaat of wand precies parallel ?

ik dacht ooit iets gelezen te hebben met een spiegelsysteem om reprodukties te maken!

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: evenwijd brengen van negatiefhouder en papier op grond of wandvergrotingen
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:50:46 »
Vraag het aan Gary, ik heb hem er eens over gehoord,
Wim

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:57:49 »
Als je de negatiefhouder waterpas hebt en de papierhouder ook (vertikaal waterpas) dan kun je met het projecteren van een vierkant de twee ook parallel aan elkaar krijgen. Als het geprojecteerde vierkant ook 4 even lange zijden heeft ben je klaar.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2018, 10:19:06 »
Met behulp van twee spiegels waarvan 1 met een gat in het midden !

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2018, 10:22:20 »
Het werkt met een vergroter iets anders dan met reproducties met een matglas camera. Bij de laatste kun je op het matglas zien wat je doet. Dat is met een vergroter over het algemeen niet mogelijk. Bij vergroters word/werd een laser instrumentje gebruikt. Deze is gemonteerd op een magnetisch voetje zodanig dat de lazer haaks op het grondvlak van het voetje zit. Je legt / plakt de laser op je grondplank zodanig dat het op je lens schijnt. Op je lens houdt je een vlak plaatje glas. Meestal een plaatje van je negatiefhouder.  In het donker zie je dan vlak bij de laser het gespiegelde puntje van de laser. Ideaal valt het gespiegelde puntje precies op de uittreed punt van de laser. Dat is echter bijna nooit het geval. 4-5 mm wordt als acceptabel geacht. Als je de lens uit je vergroter haalt en een negatiefhouder met  glas in de vergroter plaatst moet het zelfde gebeuren. Als er een verschil is tussen het spiegelen op de lens en negatiefhouder is je vergroter niet in orde.
Mogelijk kun je met een goedkope laser van ali zelf zo'n instrumentje maken. Wel moet je een wit plaatje rond de uittreed punt van de laser maken om het gespiegelde puntje te kunnen zien.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2018, 11:15:41 »
De spiegels doen in feite hetzelfde !

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2018, 11:24:07 »
Volgens mijn veronderstelling is dat heel makkelijk te kontroleren ; je projekteert  met de vergroter  een  beeld  op de vloer   of de  muur , je meet de diagonalen van het geprojekteerde beeld , en als de diagonalen exact dezelfde zijn    staat alles mooi  evenwijdig  en haaks .

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2018, 12:10:02 »
De spiegels doen in feite hetzelfde !

Klopt. Maar in de praktijk werd het niet zo gedaan. Met spiegels werkt een stuk lastiger. Je kunt niet door het gat van de spiegel kijken !
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2018, 12:19:05 door gary »
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2018, 12:16:59 »
Volgens mijn veronderstelling is dat heel makkelijk te kontroleren ; je projekteert  met de vergroter  een  beeld  op de vloer   of de  muur , je meet de diagonalen van het geprojekteerde beeld , en als de diagonalen exact dezelfde zijn    staat alles mooi  evenwijdig  en haaks .

Je moet dan ook controleren of de tegenover elkaar liggende zijdes gelijk zijn. Een trapezium kan ook gelijke diagonalen hebben.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2018, 14:44:56 »
Bedankt allen  voor de informatie, het probleem is dat je het maar sporadisch zal gebruiken, √©√©nmaal afstellen en laten staan zou de oplossing zijn, maar zelfs in mijn donkere kamer van 6 x 2.75 m is dit niet praktisch  8(
Heb nog een testnegatief van Leica gevonden waar een rechthoek  op staat als ik deze diagonalen dan meet op het grondvlak of wand zou het moeten juist zijn...maar hoe recht of juist is dit testnegatief van Leica ?
Ik ga het nu eens uitmeten op de grondplank van de Leitz  V35   op 40x50 cm grootte, als de diagonalen daar  correct zijn is de rechthoek op het testnegatief correct en te gebruiken voor het afmeten  op  de grond of wand plank.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2018, 18:14:16 »
Je moet dan ook controleren of de tegenover elkaar liggende zijdes gelijk zijn. Een trapezium kan ook gelijke diagonalen hebben.
Mijn manier werkt toch ook? Als een vierkant met gelijke zijden ook geprojecteerd gelijke zijden heeft is het toc ook parallel? Als de negatiefhouder en grondplank verticaal waterpas staan kan er weinig mis gaan lijkt me. Heb je geen spiegels of lasers nodig.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2018, 19:16:08 »
Heb nog een testnegatief van Leica gevonden waar een rechthoek  op staat als ik deze diagonalen dan meet op het grondvlak of wand zou het moeten juist zijn...maar hoe recht of juist is dit testnegatief van Leica ?
Ik ga het nu eens uitmeten op de grondplank van de Leitz  V35   op 40x50 cm grootte, als de diagonalen daar  correct zijn is de rechthoek op het testnegatief correct en te gebruiken voor het afmeten  op  de grond of wand plank.
[/quote]

Test gedaan en ..De rechthoek ophet testnegatief blijkt perfect recht te zijn, dus daar kan ik dan verder mee,het is trouwens een Frans testnegatief voor 24x36 en 4x4.