Auteur Topic: CNS2 als zwartwit ontwikkelen?  (gelezen 256 keer)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: CNS2 als zwartwit ontwikkelen?
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2018, 16:56:23 »
Als laatste de fix,

200g natrium thiosulfaat
10g natriumsulfiet

pH 8.0-9.0

(Ammoniakzouten schitteren door afwezigheid)

Proces:
8 minuten in ontwikkelaar op 20⁰±0,2
4 minuten in een 'tussen' bad dat bestaat uit 30ml van de ontwikkelaar + 30 gram Magnesiumsulfaat (pH 10.2-10.5)
4 minuten spoelen (met water, vermoedelijk?)
5 minuten bleken op 20⁰±0.5
5 minuten spoelen
5 minuten fixen tussen 18-20⁰
10 minuten wassen
halve minuut in wetting agent
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2018, 17:06:36 »
Opvallend inderdaad, die natriumthio fixeer. Maar bedenk wel: het CNS proces was in gebruik tot eind jaren '70. Toen was rapid fixer (ammoniumthiosulfaat) nog niet gebruikelijk. Dat kwam als ik me niet vergis pas in de jaren '80. Het CNS proces zal allicht in de jaren '60 al zijn ontwikkeld door Agfa.

Wat je daar overigens zei over het cyaanmasker blijft me wat verwonderen. Gaat het om de cyaan kleurlaag, of een masker? Dat laatste is vreemd, want het masker van CNS-2 film was oranje, d.w.z. magenta + geel, net als hedendaagse C41 films. Nu zou het kunnen zijn dat ze met 'cyaanmasker' het masker bedoelen dat de cyaan bias zet in de afdruk - dus in feite het magentakleurige masker van de film. Dat is goed denkbaar, want ook in hedendaagse C41 films wordt een deel van het masker tijdens de ontwikkeling gevormd. Fixeer maar eens een stukje onontwikkelde C41 film; je zal zien dat de drager veel lichter en geler is dan van een correct ontwikkelde film.
Dan nog blijft het interessant dat de maskervorming in de bleek zou gebeuren. Dat suggereert een kleurenkoppelaar die reageert in het bleekproces, maar dat begrijp ik niet goed. De meeste kleurenkoppelaars reageren met fenol-derivaten, bij mijn weten, conform reguliere AZO kleurchemie.

Wat ook interessant is, is die tussenstap met een klein beetje gebruikte ontwikkelaar op een allicht iets gereduceerde pH (ik neem aan dat de pH van de ontwikkelaar zelf tussen de 10,5 en 11,0 is?) Wellicht dat de gebruikte color couplers wat traag waren en een extra badje nodig hadden om goed te koppelen? Staat er daar iets over in je boek?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2018, 18:36:45 »
Letterlijk:
Citaat
The pH value of the bleach-bath is critical for Agfacolor CNS films because mask formation for the cyan layer occurs in this bath unlike Kodak and 3M colour negative materials in which masking occurs in the development stage.   Kodak and 3M materials use coloured couples, i.e. the mask is already present and is destroyed where colour development takes place.

Overigens is dit natuurlijk geen officiële formule van Agfa, net zoals Kodak nooit een officiële formule voor C41 ontwikkelaar heeft gepubliceerd.  J&J lijken zich vooral te baseren op patenten en formules gepubliceerd in vakbladen als het British Journal of Photography.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:39:12 »
Wat ook interessant is, is die tussenstap met een klein beetje gebruikte ontwikkelaar op een allicht iets gereduceerde pH (ik neem aan dat de pH van de ontwikkelaar zelf tussen de 10,5 en 11,0 is?)

Voor de volledigheid, de pH van de ontwikkelaar zelf ligt tussen 11.0 en 11.3 (mocht iemand dit ooit lezen die het Agfacolor proces wil nabouwen)

De hele tekst van J&J is (zoals PrinterAttic al een keer heeft gelinkt) overigens gewoon op Internet Archive te vinden.

topsecret-dna