Auteur Topic: CNS2 als zwartwit ontwikkelen?  (gelezen 376 keer)

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
CNS2 als zwartwit ontwikkelen?
« Gepost op: 12 oktober 2018, 16:32:30 »
We hebben rapid film (CNS2) die ik voor de grap wil belichten in een van de plastic fantastic beirette camera's. Chemicalien voor CNS2 bestaan niet meer, maar krijg ik wel beeld als je het als zwart wit ontwikkelt?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: CNS2 als zwartwit ontwikkelen?
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:40:20 »
Heb dit ooit zelf gedaan. Je krijg beeld maar je scanner zal moeite hebben om er doorheen te "branden". De film wordt erg donker.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:24:00 »
Je kan heel stek verdunde ontwikkelaar proberen; d76 1+3, ordinal 1+200, zoiets. Is die film orthochromatisch? Dan kun je op zicht ontwikkelen onder rood licht.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:58:32 »
Is die film orthochromatisch?

Nee, is kleurenfilm...

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:52:39 »
OK,  dat wordt problematisch. Het is een c22 film gemaakt voor processing op 24 graden. Bij c41 temperatuur van 38 graden heb je kans op loslatende emulsie. Contrast en kleur zullen sowieso niet deugen in een c41 proces. Je kan het proberen, maar met risico op totaal onbruikbare resultaten.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:54:24 »
Jacobson & Jacobson geeft als recept voor Agfa-kleurontwikkelaar

2g Calgon
1.4g Hydroxilaminesulfaat
2g Natriumsulfiet
75g Kaliumcarbonaat
2.5g Kaliumbromide
2.8g 4-Amino-N,N-diethylanilinesulfaat (vormt olie-achtige druppels, blijkbaar).

Op een temperatuur van 20 graden, +/- 0.2.

Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2018, 19:16:29 »
2.8g 4-Amino-N,N-diethylanilinesulfaat (vormt olie-achtige druppels, blijkbaar).
Ah, een organische variant van het welbekende unobtainium  :D

Anyway, de vraag ging eigenlijk om zw/w-ontwikkeling van deze film. Dan zou ik, wetende dat het een kleurenfilm is, iets proberen als D76 1+1 voor een minuutje of 10 en dan kijken wat je krijgt. Ontwikkeltijd aanpassen naar smaak na een eerste experiment. Elke andere zw/w ontwikkelaar kan natuurlijk ook.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2018, 23:21:11 »
Ah, een organische variant van het welbekende unobtainium  :D

Het lijkt wel op de Kodak-CD-reeks van ontwikkelaars: een sulfaatzout van een stof die op para-phenyleendiamide lijkt.

Misschien dat je leuke cross-processingeffecten krijgt als je het in C-41 chemie ontwikkelt, maar de kans dat de kleurenkoppelaars niets meer doen is natuurlijk groot.

Is het een raar idee om C41 ontwikkelaar + fix (dus geen bleek) te proberen, kijken of er beeld is, en vervolgens blix te gebruiken om de zilverlaag te verwijderen?

Ik roep maar wat.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2018, 00:38:42 »
Is het een raar idee om C41 ontwikkelaar + fix (dus geen bleek) te proberen, kijken of er beeld is, en vervolgens blix te gebruiken om de zilverlaag te verwijderen?

Hier is al eerder over geschreven zowel op het AFF als op het Internet. Met C-41 krijg je geen beeld. Reken maar dat dit in het verleden zeker geprobeerd is.

Jon

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2018, 08:58:48 »
van deze foto wordt geclaimd dat-ie in C-41 chemie is ontwikkeld, zij het op 20 graden.

Maar daarom stel ik voor de bleek in de eerste instantie achterwege te laten.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2018, 09:32:57 »
Allicht krijg je beeld met c41; zoals michiel aangeeft, is er waarschijnlijk voldoende gelijkenis tussen deze ontwikkelaar en CD4. Kleurbalans en contrast zullen echter niet in orde zijn. Misschien dat het met CD3 beter gaat.

Michiel, als je eerst c41 ontwikkeling doet zonder bleek en dan gevolgd door Blix, dan heb je in feite gewoon een c41 proces. Blix = bleek+fix.

Als je hier kleur uit wil krijgen, dan zal een (heftige) modificatie van een c41, ra4 of ecn-2 proces de meest haalbare kaart zijn. Op lagere temperatuur of met initiële hardening van de emulsie voorafgaand aan verdere verwerking.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2018, 14:57:47 »
Michiel, als je eerst c41 ontwikkeling doet zonder bleek en dan gevolgd door Blix, dan heb je in feite gewoon een c41 proces. Blix = bleek+fix.

Wat ik in gedachten had is dat c41 ontwikkelaar waarschijnlijk wel een zwart-wit beeld zou opleveren.  Dat zou je kunnen scannen (of printen) als zwart-wit, om vervolgens met de blix het zilver weg te halen.  Mocht de laatste stap mis gaan (en de kans daarop is groot), dan heb je in ieder geval de beelden gered.

Als je hier kleur uit wil krijgen, dan zal een (heftige) modificatie van een c41, ra4 of ecn-2 proces de meest haalbare kaart zijn. Op lagere temperatuur of met initiële hardening van de emulsie voorafgaand aan verdere verwerking.

Jacobson & Jacobson vermeldt ook nog dat het cyaanmasker voor deze film bij het bleken wordt gevormd.  Dus het is echt een heel ander proces.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2018, 15:26:04 »
Wat ik in gedachten had is dat c41 ontwikkelaar waarschijnlijk wel een zwart-wit beeld zou opleveren.  Dat zou je kunnen scannen (of printen) als zwart-wit, om vervolgens met de blix het zilver weg te halen.  Mocht de laatste stap mis gaan (en de kans daarop is groot), dan heb je in ieder geval de beelden gered.
Ja, dat kan. Het zilverbeeld van een kleurenfilm is altijd nogal zwak, maar voldoende om te scannen. Ik zou dan wel fixeren na het ontwikkelen.

Citaat
Jacobson & Jacobson vermeldt ook nog dat het cyaanmasker voor deze film bij het bleken wordt gevormd.  Dus het is echt een heel ander proces.
Dat maakt het inderdaad totaal anders. Wat voor bleek werd er gebruikt?

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2018, 16:21:34 »
5g Kaliumferrocyanide
20g Kaliumferricyanide
12g Kaliumbromide
0.9g Natriumdiwaterstoffosfaat
2.7g Natriumwaterstoffosfaat

pH tussen 5.8 en 6.2 (kritiek, volgens J&J). 

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2018, 16:51:19 »
Aha, in feite dus een gewone ferricyanide bleek. Ja, die pH is kritiek in zo'n bleek. Te hoog, en er vormt een massale sluier, zeker als er geen stopbad wordt gebruikt, en volgens mij is die bleek dan ook niet meer effectief. Te laag, en je krijgt Pruissisch blauw.
Zit in die procesbeschrijving na de ontwikkelaar toevallig ook een stopbad van zwavelzuur gevolgd door een spoeling?

topsecret-dna