Auteur Topic: Fomapan 100 classic.  (gelezen 515 keer)

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Fomapan 100 classic.
« Gepost op: 11 oktober 2018, 18:52:19 »
Vandaag heb ik een Fomapan 100 classic film opgeofferd om een Seagull tlr te testen.
Camera is verder niets op aan te merken maar ik vind het resultaat nogal dunnetjes en dan bedoel ik de emulsie laag.
De film is goed belicht en ook op het contrast is niets aan te merken maar als ik het vergelijk met de Kodak VP die ik in het verleden gebruikte had de Kodak toch een stuk dikkere emulsie laag.

Film is belicht als Iso 50 en ontwikkeld in R09 8,5 minuten 1:50 deze werkwijze houd ik ook aan bij de Fomapan 100  135 en daar heb ik wel een normale dikte van de emulsie laag.

Is dit een eigenaardigheid van de 120 film van Famopan of heb ik toevallig een wat mindere batch te pakken?

Offline gary

• Analoog liefhebber
Re: Fomapan 100 classic.
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2018, 18:57:04 »
Mogelijk geld dat alle waar is na wat je er voor betaald .
I am a digiarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2018, 18:59:07 »
Ik twijfel of er verschil zit in de emulsielaag van de verschillende fomapan 100 varianten. Fomapan 100 in 120 rol heeft wel een iets dunnere drager.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2018, 19:03:03 »
Misschien beeld ik mij het wel in omdat kleinbeeld compacter is lijkt het misschien minder dun.
Ik had ze even naast wat Kodak VP films gehouden maar die had ik  bijna 40 jaar geleden ontwikkeld, daarna alleen maar kleinbeeld gedaan.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2018, 19:15:16 »
Ik denk dat je de emulsie en de drager met elkaar aan het verwarren bent. De dikte van de emulsie is zonder een vrij complexe aanpak niet goed onomstotelijk vast te stellen. Fomapan komt in 135 inderdaad wat stugger en dikker over dan in 120 vanwege de andere drager. Maar zoals je zelf aangeeft komt dat mede door het verschil in breedte.

Daarnaast zou ik bijna zeggen...so what? Wat kan het schelen hoe dik de emulsie is? Het gaat uiteindelijk om andere, meer functionele eigenschappen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2018, 19:47:48 »
of bedoel je "dun" als in weinig zwarting in het negatief? meer "grijszing" (hoe schrijf je dat??)
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2018, 19:51:19 »
Dat klopt het resultaat is goed, daar zit het ook niet in maar ik bedoelde niet de drager ik bedoelde dat ondanks dat de film goed is belicht en ontwikkeld dat de zwarting veel doorzichtiger lijkt dan de Fomapan in de 135 uitvoering of de oude Kodak VP.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2018, 20:00:06 »
Ah, dat verduidelijkt! Het gaat dus om densiteit, niet zozeer dikte. Maak een contactvel, dan heb je meer zekerheid. Sommige films ogen heel slecht gedekt maar zijn het niet; tmax100 vind ik er altijd schrikbarend licht uitzien maar geeft dan toch goede prints.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2018, 20:02:40 »
Ik krijg de indruk dat je de lichte delen te dun vindt ... maar als de schaduwen en het contrast goed zijn, is dat toch amper een probleem?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2018, 20:19:47 »
Densiteit was inderdaad even het woord waar ik niet op kon komen.

Het is niet zo dat ik wanhopig ben maar ik was gewoon nieuwsgierig omdat dit de eerste 120 film is die ik in 40 jaar heb ontwikkeld en destijds was het allemaal donkerder dus langer belichten in de vergroter.

Zoals ik al schreef het contrast en de belichting zijn verder goed maar ook de 135 Fomapan 100 lijkt onder dezelfde omstandigheden meer dekking te hebben (lijkt dus alleen maar zo).

Overigens staan er geen belangrijke opnamen op, was puur om de Seagull eens uit te proberen.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:42:07 »
Er kunnen aanzienlijke verschillen zijn in grondsluier van films. De tint van de drager is een factor, de ouderdom van de film en hoe die bewaard is een tweede en de keuze van ontwikkelaar een derde factor. Als het contrast goed is en er voldoende doortekening in de schaduwen zit, zou ik er niet mee zitten. En als de belichtingstijden in de doka te kort zijn, gewoon wat verder diafragmeren of een grijsfilter op je lens schroeven.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:22:00 »
Volgensmij heef Fomapan inderdaad een middelgrijze drager, hier geen probleem geweest tot nu toe. R09 of Rodinal is in mijn ervaring geen erg goede combi met deze film. D76 gaf bij mij erg goede resultaten met fomapan films.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:51:48 »
Na een nachtje drogen heb ik de film wat beter kunnen bekijken met een loep en er is verder niets mis mee, de doortekening is zowel in de schaduw als in de lichten goed, de drager van de Fomapan 100 120 is inderdaad wat helderder dan van de 135 versie en de Kodak VP die ik 40 jaar geleden gebruikte had ook een vrij donkere drager.

Ik weet nu dat er niets mis is met de film.

Ik ontwikkel nog iets van 2 x per jaar een film meestal om een camera te testen en dan is Rodinal/R09 voor mij wat makkelijker omdat ik mij dan niet druk hoef te maken om de houdbaarheid R09 concentraat is wel een jaar of 4 houdbaar en echte Rodinal zelfs onbeperkt.
Toen ik nog heel veel analoog fotografeerde ontwikkelde ik met Ilfosol S maar het aangebroken concentraat van Ilfosol S is maar een maand of 6 houdbaar.

Ooit vond ik in mijn voorraad nog een heel oud flesje Rodinal uit begin jaren 70 dat zat in een glazen flesje met onder de schroefdop ook nog een extra rubber dop, dat flesje was inmiddels meer dan 20 jaar oud en het concentraat aardig donker bruin maar uit nieuwsgierigheid had ik een Agfa APX 100 opgeofferd om te kijken of die oude Rodinal nog wat deed, nou voor mij was er geen verschil zichtbaar met Rodinal uit 1992 (speelt zich dus in 1992 af  ^^).

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 13:29:28 door Fred »

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:07:04 »
Wat de Seagull 4 B1 tlr betreft niets mis met deze camera, ok het is geen Rolleiflex/cord maar er valt zeker wel mee te werken.
Wat ik wel wat minder vind is dat de sluiterspanner niet aan de filmtransport is gekoppeld, ik heb er dus één dubbelopname bij zitten (maar het negatief heeft dan wel weer een vette dekking  :'D en daar ging het in dit topic om).

De Seagull 4A heeft wel een koppeling tussen sluiterspanner en filmtransport plus nog een parallax correctie maar die zijn ook wat zeldzamer. (Zeker de Seagull 4a-109 is een mooie camera om te zien).

Als ik een keer in de gelegenheid ben om de camera eens grondig uit te testen zal ik daar eens een recensie over schrijven.

Wat de Fomapan 100 film betreft  ga ik er maar van uit dat de modernere films wat dunner ogen.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2018, 15:22:45 »
Citaat
Wat de Seagull 4 B1 tlr betreft niets mis met deze camera, ok het is geen Rolleiflex/cord maar er valt zeker wel mee te werken.

Het enige punt waarop de Seagull 4a of 4b het aflegd tegen een vergelijkbare camera is de lens; bij het maken van opnames dichterbij. Toch is de lens voor een triplet (3,5/80) een van de best presterende in zijn soort. In een van beide Seagulls die ik heb zit altijd wel een film.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

topsecret-dna