Auteur Topic: Contrastomvang meting.  (gelezen 285 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Contrastomvang meting.
« Gepost op: 11 oktober 2018, 09:12:35 »
Door het topic van SmithDW met de vraag over een lichtmeter ben ik mij ineens bewust geworden van de mogelijkheid om met mijn digitale sixtomat de contrastomvang te meten.
Ik deed altijd twee metingen, bijvoorbeeld omhoog, naar de lucht en vervolgens het gras of iets wat daar op lijkt om daar vervolgens wat rekenwerk op los te laten en zo mijn conclusies te trekken.
Nu kom ik er ineens achter dat mijn lichtmeter, als die ingesteld is om de sluitertijd te meten de contrastomvang weergeeft als ik de meetknop vasthoud.
Wat ik interessant vind is de vraag wat je daar dan weer mee doet. Als je bijvoorbeeld op een zonnige dag het opvallend licht, dus met de diffuser voor de meetcel eerst het zonlicht en daarna de schaduwen meet en de meter geeft aan dat er vijf stoppen contrastomvang bestaat, wat doe je daar dan mee?
Ik ga er van uit dat het gedeelte van de compositie wat het belangrijkste is het meest in de buurt van zone V komt maar door het grote verschil in contrast moeten er concessies gedaan worden aan de rest van het beeld.
Hoe ga je daar mee om? Het lijkt mij leuk om daar eens lekker over te brainstormen  ^^
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
Re: Contrastomvang meting.
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2018, 09:23:12 »
Als je bijvoorbeeld op een zonnige dag het opvallend licht, dus met de diffuser voor de meetcel eerst het zonlicht en daarna de schaduwen meet en de meter geeft aan dat er vijf stoppen contrastomvang bestaat, wat doe je daar dan mee?
In het licht van de andere gaande discussie over wel of niet zone systeem / film test / sunny 11/16: de contrastomvang is handig om te bepalen of je de contrastomvang van je negatief wilt oprekken of verkleinen. De theorie is dat papier slechts een beperkte contrastomvang heeft en dus niet alles wat het negatief vast kan leggen, ook kan tonen. Door de ontwikkeling te verlengen of te verkorten kan, in combinatie met het aanpassen van de belichting om voldoende schaduwdetail te houden, de totale contrastomvang van het negatief worden aangepast. Stel, je hebt een extreem hoog contrast van 10 stops in je beeld en kan er maar 7 kwijt op je papier. Dan moet je zorgen dat je negatief 7 stops aan contrastomvang heeft om alles te kunnen tonen, zonder met inbranden en tegenhouden te hoeven werken.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 06:35:01 »
De vraag die ik mijzelf stel als ik contrastomvang aan het meten ben is hoe ver en aan welke kant van het midden ik daar vanaf moet wijken.
Wat ik daarna in de doka ga doen als ik aan het afdrukken ben is uiteraard relevant maar het eerste is toch het goed belichten van dat wat ik het meest belangrijk vind in de compositie.
Meestal weet ik van te voren wel wat voor film ik met welke EI of ISO ik foto's ga maken. Het ligt er aan, pittig of juist wat milder contrast. Welke het wordt en hoe lang ik die ga ontwikkelen staat al vast. Beperkingen van film en papier zijn bekend en worden meegenomen in de calculatie maar als ik aan het fotograferen ben zal ik rekening moeten houden met de situatie.
Als de contrastomvang groot is dan ontkom ik er niet aan concessies te doen. Andere hoek kiezen of géén foto maken is ook een optie.
Waar het mij om gaat is de interpretatie van de situatie. Stel dat ik iets in de schaduw wil fotograferen en ik ontkom er niet aan dat de lucht of iets wat vol in de zon staat in beeld komt. Wat doe ik daar dan mee?
Als ik het onderwerp in de schaduw keurig netjes belicht dan kan het zo maar zijn dat de als vanzelfsprekend overbelichtte lucht een storende factor wordt. Door het onderwerp in de schaduw iets onder te belichten dempt dat de hoge lichten enigszins.
Hoe veel ga ik het onderwerp dan onderbelichten en waarom?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2018, 08:30:11 »
Aangezien het geen lineaire schaal is, kun je precies in hwet midden gaan zitten als het je niet uitmaakt of de schaduw of lichte partijen minder krijgen. wil je juist wel die schaduw hebben, iets overbelichten, wil je juist de lichte partijen, iets onder belichten (als je contrastomvang te groot is natuurlijk)
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2018, 09:30:28 »
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat het allemaal afspeelt in een één dimensionale ruimte.  Iso,belichting,schaduw,hoge lichten,contrastomvang,grijswaardes op de print en negatief, het speelt allemaal zich af op één en de zelfde één dimensionale schaal. Een schaduw heeft het zelfde effect op de film als onderbelichten of opwaarderen van de filmgevoeligheid. Idem zo voor overbelichten. Je kunt een foto maar één keer belichten. Daarmee bepaal je de plaatsing op die ene schaal. Met ontwikkelen kun je dan de vorm en de steilheid, met behoorlijke beperkingen, van die zelfde schaal beïnvloeden. Maar hoe hard je ook probeert je komt nooit uit die één dimensionale ruimte. Oké, bij kleur is het strikt genomen een drie dimensionale ruimte.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:14:24 »
Citaat
Nu kom ik er ineens achter dat mijn lichtmeter, als die ingesteld is om de sluitertijd te meten de contrastomvang weergeeft als ik de meetknop vasthoud.
Wat ik interessant vind is de vraag wat je daar dan weer mee doet. Als je bijvoorbeeld op een zonnige dag het opvallend licht, dus met de diffuser voor de meetcel eerst het zonlicht en daarna de schaduwen meet en de meter geeft aan dat er vijf stoppen contrastomvang bestaat, wat doe je daar dan mee?

Dat geeft natuurlijk wel enig idee hoe het zit met de contrastomvang, maar heel precies is het niet omdat je meet hoeveel licht er in de schaduwen en het volle zonlicht is en dat is niet per se hetzelfde als meten hoe diep de schaduwen zijn waar je nog doortekening wilt en hoe helder de hoogste lichten zijn waar je nog wat in wilt zien. Er is iemand die op basis van deze manier van meten een variant op het zonesysteem ontwikkeld heeft. Zijn naam kan ik me echter niet herinneren en ook een beetje googlelen levert weinig op.

In het geval van 5 stops verschil in opvallend licht in de schaduwen en in de zon, zou ik de neiging hebben om naar N-1 of zelfs N-2 te gaan, er van uitgaande dat de donkere partijen in de schaduwen 1 tot 2 stops onder je gemeten waarde zitten en je hoge lichten 1 tot 2 stops boven de gemeten waarde in de volle zon. Je hebt dan 7 tot 9 stop verschil. In het geval van N-2 zou ik ook tweederde tot een hele stop ruimer belichten om er voor te zorgen dat de schaduwen voldoende doortekening houden. Het blijft een beetje schatten op deze manier en als je het echt precies wilt weten, zul je toch een soort spotmeting moeten doen.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:21:58 »
Er is iemand die op basis van deze manier van meten een variant op het zonesysteem ontwikkeld heeft. Zijn naam kan ik me echter niet herinneren en ook een beetje googlelen levert weinig op.
Doel je op Beyond the Zone System van Phil Davis?
4e editie, hoofdstuk 9, pagina 130 - 135 gaan over een zone systeem aan de hand van een incident meter.

Roy

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:00:17 »
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:58:57 »
Mijn houvast:
http://www.earthscenics.com/manuals/zoneman_8_11_05.pdf
Da’s een goeie. Ik ben aan het lezen en krijg antwoorden.
Eerst maar even doorlezen 🤓

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2018, 11:25:53 »
Interessant topic. ;)

Ik meet met mijn lichtmeter bijna altijd de contrastomvang. Met mijn lichtmeter, kan ik diverse metingen opslaan. Wat handig is, als je diverse zones wilt meten. Meestal, meet ik eerst op iets wat middengrijs moet zijn, deze sla ik dan op in het geheugen als midtone. Daarna, meet ik de lichte partijen en de belangrijkste schaduwen waar nog detail moet zitten. Uiteraard, allemaal opgeslagen in het geheugen van de meter. Na een hercalculatie met mijn lichtmeter, kan ik dan precies zien, waar alles valt, of hoe je dat ook noemen wilt. Uiteraard, heb ik het hier over spotmeting.

Aangezien ik film scan en gewoon de uiteindelijke foto's digitaal afdruk, houd ik daar ook rekening mee tijdens de lichtmeting. Standaard, plaats ik mijn belangrijke schaduw altijd naar zone 4, zowel bij negatief- als diafilm. Ja, ook bij diafilm! De hooglichten, mochten deze niet goed vallen, laat ik weer binnen de range vallen doormiddel van een verloopgrijsfilter.

Citaat
Waar het mij om gaat is de interpretatie van de situatie. Stel dat ik iets in de schaduw wil fotograferen en ik ontkom er niet aan dat de lucht of iets wat vol in de zon staat in beeld komt. Wat doe ik daar dan mee?
Als ik het onderwerp in de schaduw keurig netjes belicht dan kan het zo maar zijn dat de als vanzelfsprekend overbelichtte lucht een storende factor wordt. Door het onderwerp in de schaduw iets onder te belichten dempt dat de hoge lichten enigszins.
Hoe veel ga ik het onderwerp dan onderbelichten en waarom?

Bovenstaande, herkenbaar. Echter, wanneer het mogelijk is, gebruik ik daarom grijsverloopfilters. Om de contrastomvang weer binnen de marges te krijgen. Wanneer dit niet mogelijk is, pull ik de film 1 a 2 stops, vaak pak ik hierbij dan wel naar negatieffilm.

Ik heb destijds, bewust me helemaal verdiept in mijn lichtmeter, om het maximale uit m'n metingen te kunnen halen. Daar, ben ik nu nog altijd blij om. Ik weet op voorhand nu altijd al, hóe iets uit gaat vallen qua eindresultaat. Ook heb ik zoiets: Als al die mogelijkheden op mijn lichtmeter zit, wáárom zou ik het dan niet gebruiken...?!

Voor de rest, ben ik niet zo technisch aangelegd, dus mocht het onduidelijk zijn dan weet je hoe dat komt. Iets uitleggen vanuit praktijk, is lastiger zo op een forum... ;)

topsecret-dna