Auteur Topic: Canon FD 35mm f2  (gelezen 184 keer)

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
Canon FD 35mm f2
« Gepost op: 10 oktober 2018, 20:59:05 »
Heeft er iemand ervaring met Canon FD lenzen?
Ik heb een 35mm F2 gekregen waar iemand al aan heeft geknutseld, maar terug in elkaar was een probleem. Alles is er (of was er). En ik heb een goed idee hoe alles terug in elkaar moet, maar iets lijkt niet uit te lijnen.

De lens ligt nu in 3 grote delen (en wat kleinere): de onderkant van de lens met de mount en schroefdraad van de helicoid, de binnenkant met daarin alle lenzen, diafragma en aan de buitenkant schroefdraad van de helicoid en het tweede deel van de buitenkant/de focusring.

Het probleem is dat ik de binnenkant volgens mij niet diep genoeg in de onderkant krijg.
Groeten,

Martijn

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Canon FD 35mm f2
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:04:09 »
De helicoid kan vaak op meerdere punten in elkaar gedraaid worden, misschien heb je het juiste punt nog niet gevonden.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:09:16 »
De helicoid kan vaak op meerdere punten in elkaar gedraaid worden, misschien heb je het juiste punt nog niet gevonden.

Daar heb ik aan gedacht. Ik heb het op een paar verschillende plekken geprobeerd door telkens een stukje verder op te proberen,
geprobeerd te gokken welke pinnen en pallen er uitgelijnd moeten worden om zo het startpunt te bepalen. Maar tot nu toe wil hij nog niet.

Het helpt niet echt dat ik hem zelf niet uit elkaar heb gehaald en bijvoorbeeld dus niet weet hoe de pallen van de diafragma in elkaar moeten.
Groeten,

Martijn

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:10:32 »
Ja dat is irritant als je het zelf niet hebt gedemonteerd. Erg lastig ook om er zo iets over te zeggen. Met de spullen in je handen is er vaak nog wel uit te komen, maar zelfs met een paar foto's zou ik het lastig vinden online.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:14:46 »
Zo heb ik nog een 50mm FD uit elkaar liggen.
Die kreeg ik ook niet op oneindig door zoiets.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2018, 06:58:38 »
Ja dat is irritant als je het zelf niet hebt gedemonteerd. Erg lastig ook om er zo iets over te zeggen. Met de spullen in je handen is er vaak nog wel uit te komen, maar zelfs met een paar foto's zou ik het lastig vinden online.

Ik had een exploded view gevonden van deze lens voor ik eraan begon. Zelfs met de onderdelen erbij heb ik er eerst een paar keer goed naar moeten kijken voordat ik er aan ben begonnen.

Zo heb ik nog een 50mm FD uit elkaar liggen.
Die kreeg ik ook niet op oneindig door zoiets.

Ik was al een beetje huiverig toen ik hoorde dat de helicoid uit elkaar lag. Maar niet geschoten is altijd mis toch. En als het lukt dan heb ik een leuk lensje erbij.
Groeten,

Martijn

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2018, 18:52:14 »
Probeer Levi hier op het forum eens te bereiken, dat is een FD fanaat; ben ik ook wel maar dan van het niet sleutelen type.

Rob

topsecret-dna