Auteur Topic: Lichtmeter  (gelezen 808 keer)

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
Re: Lichtmeter
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2018, 19:13:28 »
Er staat een mooie Sekonic L-758DR op marktplaats
Fijne lichtmeter voor als je ook flitslicht en spot meting wilt doen. Heb deze zelf ook. Nieuw wel heel stuk boven je budget.

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2018, 09:36:24 »
Fijne lichtmeter voor als je ook flitslicht en spot meting wilt doen. Heb deze zelf ook. Nieuw wel heel stuk boven je budget.

Ik geloof dat spotmeting belangrijk is om bijvoorbeeld architectuur te fotograferen?
Zou graag straatbeelden maken, maar dan ook liefst s'avonds. Heb je dan genoeg aan een lichtmeter zonder spotmeting?

Wat ik bedoel met straatbeelden, is zoals onderstaande (als voorbeeld)

https://www.flickr.com/photos/cervelor3/
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 09:41:32 door SmithDW »

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2018, 09:41:50 »
Als avond/nacht fotografie het hoofddoel is, kan je beter geen lichtmeter kopen. De meeste lichtmeters hebben problemen met lage lichtwaarden. Op internet info zoeken is productiever, dan een lichtmeter kopen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:30:51 »
Ik heb het wel eens met mijn smartphone geprobeerd (galaxy s5) - die blijkt totaal ongeschikt hiervoor. Een echte lichtmeter is toch een stuk betrouwbaarder, zelfs een eenvoudig model uit de jaren 60-70.

In tegenstelling tot wat Koraks zijn ervaring met een smartfone is, gebruik ik als ik mijn Lunasix 3 niet bij heb wel een ap op de smartfone, tot nu toe zijn alle negatieven weliswaar in zwart wit goed van belichting.

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2018, 11:00:05 »
Als avond/nacht fotografie het hoofddoel is, kan je beter geen lichtmeter kopen. De meeste lichtmeters hebben problemen met lage lichtwaarden. Op internet info zoeken is productiever, dan een lichtmeter kopen.

Het is zeker niet het hoofddoel.
Hoofddoel blijft portretwerk en scenery (portret)

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2018, 13:59:17 »
Ik zou voor een opvallend lichtmeter gaan met draaibare kop is beter met b.v. het balanceren van het licht (met een platte diffusor). Ik gebruik al meer dan 40 jaar 2 spectra's die geven tot nu toe de beste resultaten.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2018, 18:42:09 »
Ik geloof dat spotmeting belangrijk is om bijvoorbeeld architectuur te fotograferen?
Zou graag straatbeelden maken, maar dan ook liefst s'avonds. Heb je dan genoeg aan een lichtmeter zonder spotmeting?

Wat ik bedoel met straatbeelden, is zoals onderstaande (als voorbeeld)

https://www.flickr.com/photos/cervelor3/

Ik kom van een andere planeet. Een spotmeter is vooral handig als je  tijdens de opname een idee zou willen vormen van hoe de grijswaardes/densiteiten op je uiteindelijke print zullen zijn. In AA's termen pre-visualisatie dus. Nergens anders voor. (Op mijn planeet dan.)
I am a digiarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2018, 18:48:08 »
Eens met Gary: een spot meter is handig om contrast te bepalen. Voor zwart/wit kun je dan belichting en ontwikkeling aanpassen op het afdrukmateriaal. Voor dia kun je bepalen of je scène een beetje werkt op dat medium en waar je de hoge lichten kunt plaatsen qua belichting. Voor kleur negatief is het enigszins handig om te bepalen welk compromis je wilt treffen.

Ik gebruik zelf maar zelden een echte spotmeter; met kleinbeeld wel vaak een partiële meting (Canon eos). Maar in het grootste deel van wat ik doe is een normale opvallend licht meter afdoende.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2018, 20:43:05 »
Ha. eens spotmeter is ook prima als lichtmeter te gebruiken, mits je voor jezelf kunt bepalen wat je midden grijs wilt hebben in je foto. Per definitie werkt een lichtmeter altijd met midden grijs (18%), of het nu opvallend of gereflecteerd is. voor het gemak neem ik altijd stoeptegels of droog asfalt voor mn middengrijs en meet dat met de spotmeter. daarna kijk ik wat de dynamiek is door lichte en donkere delen te meten en te zien of die binnen het bereik van de film liggen. en dat verschilt weer tussen negatief en omkeer.

overigens heb ik naast mn variosix f2 een pentax spotmeter V. ouderwetsch maar doeltreffend
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2018, 21:23:47 »
Met spot meter kun je ook bepalen of donker deel helemaal zwart wordt en juist nog wat tekening over houdt. Zelfde kun je ook met de lichte delen doen. Weet zo even niet hoeveel onderbelicht zwart wordt en hoeveel overbelicht wit wordt bij film en zal waarschijnlijk ook per film verschillen.

Bij digitaal bijvoorbeeld is mij is verteld; 4,5 stops onder belichten is zwart en 2,5 stops overbelichten is wit.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2018, 21:28:43 »
Hangt bij zwart wit negtief af van de film (zwart/dmin in negatief) ontwikkeling (zwart en in meerdere mate wit) en natuurlijk contrastgraad en belichtingstijd van de afdruk. Kun je dus niet zo 123 iets van zeggen.
Bij dia (e6) kun je ervan uitgaan dat -2 2/3 stops zwart is en +2 2/3 wit - met kleine verschillen tussen films.
Bij c41 kleurnegatief hangt het af van de film en belichtingstijd van de afdruk.
Bij negatieffilm is mijn ervaring dat alles onder ca -2 1/2 geen detail meer heeft en alles onder -3 nauwelijks densiteit boven b+f.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:33:09 »
Voor portretfotografie heb ik de neiging om opvallend licht te willen meten, het liefst met een meter die ook flitslicht aankan. Je compenseert dat automatisch voor lichte en helder kleding en je huidstoon valt netjes waar die hoort. Voor architectuur zou ik juist een spotmeter willen, zodat ik kan zien waar de schaduwen vallen waar ik nog doortekening wil. Twee stop ruimer belichten en je bent waar je wezen wilt. Bij hoge contrasten eventueel wat ruimer belichten en korter ontwikkelen. Met een spotmeter ben je ook goed geholpen als je het zonesysteem wilt gaan gebruiken.

Ik zou daarom op zoek gaan naar een meter die zowel spotmeting als opvallend lichtmeting kan doen. Met een Seconic L-508 bijvoorbeeld ben je goed geholpen.  Die zijn misschien net iets duurder dan de € 200 die je noemt, maar je bent dan op elke situatie voorbereid.

Nb. Hou bij portretfotografie rekening met de balgverlengingsfactor. Als je onderwerp binnen 10x de brandpuntafstand van je lens is, moet je ruimer belichten omdat je door de langere balguittrek licht verliest.