Auteur Topic: Korrelzoeker?  (gelezen 208 keer)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Korrelzoeker?
« Gepost op: 6 oktober 2018, 15:26:18 »
Hoi, recent heb ik van iemand op marktplaats een ongesorteerde bak met dokaspullen overgenomen.  Ik ben nu een beetje aan het uitzoeken wat het allemaal is.

Onder andere heb ik een aantal korrelzoekers (tenminste, dat denk ik dat het zijn) met spiegel.  Eerder heb ik korrelzoekers gebruikt die echt scherp gesteld waren op het projectieoppervlak.  Daarvan snap ik het concept.  Hoe werken deze dingen?  Als ik door het glaasje kijk zie ik alleen het volgende element, waar een soort 'w' in gekerfd staat.

Is het de bedoeling om de vergroter scherp te stellen op de spiegel?  Houd ik het verkeerdom, of is het helemaal geen korrelzoeker?  Wie weet raad?

Merk is LPL, maar ik heb op internet varianten gezien van het merk 'Accura'.

Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: Korrelzoeker?
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2018, 15:29:30 »
Ho, wacht, ik denk dat ik het begrijp.  Als de afstand van de spiegel tot het projectieoppervlak hetzelfde is als de afstand van de spiegel tot het matglas, dan komt de focus op het matglas dus overeen met de focus op het projectieoppervlak.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Korrelzoeker?
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2018, 15:45:18 »
Gewoon onder een vergroter zetten, film in de houder doen en scherpstellen met deze loupe. Dan zie je meteen wat er bedoeld wordt.

Jon