Auteur Topic: Welk ‘vet’  (gelezen 698 keer)

Offline wouthazel

• Regelmatige bezoeker
  • **
Welk ‘vet’
« Gepost op: 2 oktober 2018, 20:34:42 »
Ik heb een Flexaret op de kop getikt. Een VI. Ziet er nog heel mooi uit, glas goed, sluitertijden ook nog soepel. Alleen scherpstellen gaat super stroef( zeg maar dat het bijna vast zit). Na twee keer een rolleiflex en een minolta autocord weer een andere reparatie😁..
Het scherpstelgedeelte werkt min of meer hetzelfde als bij de autocord, dus dat durf ik wel aan. Zou wel veel vastzittend vet zijn.. veel schoonmaken en een beetje nieuw vet zal de truc zijn. Maar nu de vraag: welk vet is hiervoor geschikt? En waar is dat te koop?  Hoor het graag.
Gr Wouter

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Welk ‘vet’
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2018, 21:48:52 »
Er is geen standaard vet voor alle camera toepassingen, het hangt er helemaal vanaf welke viscositeit het moet hebben.

Bij Micro tools kan je veel soorten vet en oliën bestellen: https://www.micro-tools.de/en/Greases-Oils/

Maar in veel gevallen is ook vet te gebruiken wat voor taperecorders en zo gebruikt worden, dat is in kleine hoeveelheden te koop bij de betere onderdelen handel.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2018, 08:38:33 »
In dat geval zal de vraag worden hoe je bepaalt welke viscociteit je nodig hebt?

Roy

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2018, 12:17:22 »
In dat geval zal de vraag worden hoe je bepaalt welke viscociteit je nodig hebt?

Roy

Als er geen gegevens van de fabrikant bekend zijn dan kan je de juiste viscositeit alleen maar proefondervindelijk achterhalen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2018, 13:31:47 »
Ik denk bijna elk fatsoenlijk modern vet in een kleine hoeveelheid wel zal voldoen. Eerst goed schoonmaken, dan eerst eens droog proberen en dan wat smering erop doen. Je gaat zo'n camera echt niet zo zwaar gebruiken dat dit heel relevant wordt.

De laatste tijd heb ik bij meerdere Agfa Isolettes de oude smering (green goo) verwijderd en het viel me op hoe goed de lenzen liepen zonder enige smering. Voorlopig heb ik nu eentje wat lithium smering gegeven en een andere een beetje naaimachine olie. Die laatste zal wel verdampen uiteindelijk maar de lensen lopen nu prima en ik kan het zo weer opnieuw doen als het nodig is. Heel veel ga ik ze toch niet gebruiken.

Een Flexaret helicoid is wel een stuk groter dus misschien wat anders gebruiken maar heel specifiek hoeft het niet.

Ben wel benieuwd of je hem makkelijk uit elkaar krijgt. Ik heb dat ooit geprobeerd en vond het een ellende, zeker vergeleken met een Rollei.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2018, 13:47:19 »
In theorie is ieder zuurvrij vet van de juiste viscositeit bruikbaar maar het gaat er ook om hoe het vet zich op de lange termijn gedraagt.
Het mag niet zo zijn als je een keer in de zon loopt met je camera dat de smeermiddelen eruit lopen.

Offline wouthazel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2018, 18:48:11 »
Ik denk bijna elk fatsoenlijk modern vet in een kleine hoeveelheid wel zal voldoen. Eerst goed schoonmaken, dan eerst eens droog proberen en dan wat smering erop doen. Je gaat zo'n camera echt niet zo zwaar gebruiken dat dit heel relevant wordt.

De laatste tijd heb ik bij meerdere Agfa Isolettes de oude smering (green goo) verwijderd en het viel me op hoe goed de lenzen liepen zonder enige smering. Voorlopig heb ik nu eentje wat lithium smering gegeven en een andere een beetje naaimachine olie. Die laatste zal wel verdampen uiteindelijk maar de lensen lopen nu prima en ik kan het zo weer opnieuw doen als het nodig is. Heel veel ga ik ze toch niet gebruiken.

Een Flexaret helicoid is wel een stuk groter dus misschien wat anders gebruiken maar heel specifiek hoeft het niet.

Ben wel benieuwd of je hem makkelijk uit elkaar krijgt. Ik heb dat ooit geprobeerd en vond het een ellende, zeker vergeleken met een Rollei.

Jon

Ik zal dit keer een fotoverslagje maken. Ik vond de autocord ook een stuk lastiger dan de rollei, maar uiteindelijk ook wel te doen. Had daar de pech dat de scherpstelhendel was afgebroken, een typisch autocord probleem. Moest dus ook helemaal strippen tot aan de helicoid en met enige voorzichtigheid toch te realiseren.
Maar ik ben zelf ook benieuwd of hef lukt, en zo niet dan heb ik het maar eens geprobeerd😁

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2018, 23:28:23 »
Mijn ervaring is dat helicoils uiterst mild vet nodig hebben, anders gaat het direct zwaar & stroef lopen. Ik heb #10 gekocht (niet altijd voorradig)
Kijk hier eens :
http://www.ebaystores.de/Japan-Hobby-Tool/Helicoid-Greases-/_i.html?_fsub=10482584&_sid=530861128&_trksid=p4634.c0.m322

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2018, 00:17:33 »
Mijn ervaring is dat helicoils uiterst mild vet nodig hebben, anders gaat het direct zwaar & stroef lopen. Ik heb #10 gekocht (niet altijd voorradig)
Kijk hier eens :
http://www.ebaystores.de/Japan-Hobby-Tool/Helicoid-Greases-/_i.html?_fsub=10482584&_sid=530861128&_trksid=p4634.c0.m322

En toch verschilt dat heel erg hangt er ook vanaf zijn de helicoids van aluminium. messing of kunststof en ook of het zonder vet al redelijk strak is of dat de boel dan veel te soepel is.

Ik heb nog een klein potje met vet wat bij het Philips reparatie centrum vandaan kwam en voor audio apparatuur gebruikt werd, dat werkt goed voor de meeste messing helicoids van Takumar lenzen maar voor de meeste FSU lenzen is het te zacht die willen een net wat dikker vet. (superlube en vergelijkbaar).

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2018, 01:31:33 »
de scherpstelhendel was afgebroken, een typisch autocord probleem.

Ja dat schijnt een of andere zink legering te zijn - die breken vrij snel af. Geen idee waarom op zo'n goede camera dergelijk materiaal gebruikt wordt. Plastic was nog beter geweest. Bij de Flexarets en ook de Ricohmatic (heeft ook zo'n constructie) is het gewoon staal.

Jon

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2018, 07:56:59 »
Als er geen gegevens van de fabrikant bekend zijn dan kan je de juiste viscositeit alleen maar proefondervindelijk achterhalen.

Dat is ook mijn ervaring. Hangt er helemaal van af voor welke camera het is.
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline Kampso

• Vaste bezoeker
  • Nikkor F Photomic
« Reactie #11 Gepost op: 9 november 2018, 12:50:52 »
In theorie is ieder zuurvrij vet van de juiste viscositeit bruikbaar maar het gaat er ook om hoe het vet zich op de lange termijn gedraagt.
Het mag niet zo zijn als je een keer in de zon loopt met je camera dat de smeermiddelen eruit lopen.

Ik heb bij van Manen een Elmar 90mm lensje laten servicen, zodra het beneden kamertemperatuur komt dan draai ik de lens los van de body, zo zwaar gaat het scherpstellen..

mvh Roel

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 9 november 2018, 13:13:12 »
Ik heb bij van Manen een Elmar 90mm lensje laten servicen, zodra het beneden kamertemperatuur komt dan draai ik de lens los van de body, zo zwaar gaat het scherpstellen..
mvh Roel

Dan zou ik toch maar even terug gaan want dit is niet zoals het hoort.

Offline Kampso

• Vaste bezoeker
  • Nikkor F Photomic
« Reactie #13 Gepost op: 9 november 2018, 13:21:24 »
Dan zou ik toch maar even terug gaan want dit is niet zoals het hoort.

Gewoon het juiste vet gebruiken, zodra het lensje onder de 5 graden komt draait het helemaal niet meer..