Auteur Topic: HP5+ pushen naar 1600 ASA, hoe ontwikkelen?  (gelezen 401 keer)

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
HP5+ pushen naar 1600 ASA, hoe ontwikkelen?
« Gepost op: 2 oktober 2018, 17:45:17 »
Ik heb laatst wat Ilford HP5+ gekocht, zowel 135 als 120, en al twee films als 1600 ASA belicht.
Nu wil ik de eerste rol gaan ontwikkelen, ik heb Adonal en HC-110 staan.

Wat zijn jullie ervaringen en aanpak? Liefste met 1 van deze ontwikkelaars.

Ik geloof dat je ook (semi) stand kan doen. Echter begrijp ik pas net hoe stand ontwikkeling werkt, en kan dit nog niet goed plaatsen hoe dat werkt als je film ook pusht..

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: HP5+ pushen naar 1600 ASA, hoe ontwikkelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2018, 19:27:51 »
Ilford heeft voor HC-110 gewoon ontwikkeltijden gepubliceerd als je de HP5+ op ISO 1600 wil belichten, zie deze pdf.

Over standondwikkeling worden allerlei fabeltjes verteld, wat het vaak moeilijker maakt om te begrijpen wat er echt gebeurt.  Hoe meer je de ontwikkeltank rondschudt, hoe meer verse ontwikkelaar bij de fel belichte delen van de film komt.  Die worden daardoor snel donkerder (en kunnen, afhankelijk van de ontwikkelaar, heel erg donker worden).  Als je minder schudt krijg je minder contrast, wat voor afdrukken in de Doka en scannen meestal minder erg is dan te veel contrast.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2018, 21:54:13 »
Ik zou de voorkeur geven aan een gevoeligheids verhogende ontwikkelaar en daarnaast de nadelen van een push ontwikkeling op de koop toe nemen. Microphen bijvoorbeeld. In de tabel daarvoor staat precies omschreven hoe je een HP5+ dan moet behandelen.

Adonai/Rodinal is ongeschikt omdat je hierbij juist filmgevoeligheid verliest. HC-110 is geen gevoeligheid verhogende ontwikkelaar en zou dus na bv. Microphen mijn tweede keus zijn.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2018, 01:49:27 »
In de jaren '90 deed ik HP5+ op 1600 iso met ofwel Ilfosol-S (14 min) ofwel AM74 (8 min).

Geen idee of standontwikkelen hier nou een positief effect op heeft maar ik zou het eerst gewoon proberen. Het resultaat is sowieso een compromis.

Jon

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2018, 09:43:33 »
Als ik het zo lees is haal ik wel het meeste uit de film met een ontwikkelaar als microphen.

Het fijn foto's van de kraamtijd van mijn pasgeboren zoontjes, dus ik wil een optimaal resultaat.

Op internet las ik al goede verhalen over microphen, alsmede de grote flexibiliteit die dit geeft voor HP5.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2018, 10:51:32 »
Als ik het zo lees is haal ik wel het meeste uit de film met een ontwikkelaar als microphen.

Het fijn foto's van de kraamtijd van mijn pasgeboren zoontjes, dus ik wil een optimaal resultaat.

Op internet las ik al goede verhalen over microphen, alsmede de grote flexibiliteit die dit geeft voor HP5.

Voor foto's als deze, die onvervangbaar zijn, raad ik je met nadruk aan om gewoon de nominale film gevoeligheid te gebruiken. Pushen is een mooier woord voor onderbelichten. Kan leuk effect hebben maar het is zeer experimenteel en mislukkingen liggen op de loer.
I am a digiarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2018, 17:41:53 »
De eerste twee films zijn al belicht als 1600 ASA en de licht omstandigheden binnenshuis waren ook niet toereikend om als 400 ASA te schieten.
Ik ga gewoon zeer zorgvuldig de eerste rol ontwikkelen en dan leer ik hopelijk daar weer wat van voor de volgend rol.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2018, 18:23:58 »
Als je de ontwikkelaar nog moet kopen en je hebt nog niet veel met een poeder gewerkt, kun je ook DD-X proberen. Is ook geschikt voor pushen.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2018, 18:46:36 »
Ja, DD-X kan ook, maar is veel duurder in gebruik. Voor Microphen wordt ook ID-68 verkocht, een gepubliseerde formule die daardoor nog goedkoper gemaakt kan worden.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2018, 20:15:58 »
Microphen is toch niet zo duur?
Ik had even wat gegoogled en zag poeder producten van ongeveer 7 euro..

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2018, 20:55:48 »
Ik geef Gary gelijk, twee stop onderbelichten ik zou niet niet wagen, een flitsje tegen het plafond en belichten op 400 in de ddx zou mijn voorkeur zijn, en maak test op die lokatie en ontwikkel de film, weet je wat je kan verwachten.
Wim

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2018, 21:50:12 »
De eerste twee films zijn al belicht als 1600 ASA en de licht omstandigheden binnenshuis waren ook niet toereikend om als 400 ASA te schieten.

Bij kunstlicht kan dit vervelender zijn dan bij daglicht; de kleurgevoeligheid van je lichtmeter is soms heel anders dan die van je film, waardoor de andere 'kleur' van kunstlicht voor een paar stops extra onderbelichting kan zorgen.

Meestal valt het best mee en is er nog best wat te zien, en dit zijn foto's die bijzonder voor je zullen zijn omdat je kinderen erop staan, niet omdat ze technisch perfect zijn.  Ik zal voor je duimen.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2018, 23:13:40 »
Bij kunstlicht kan dit vervelender zijn dan bij daglicht; de kleurgevoeligheid van je lichtmeter is soms heel anders dan die van je film, waardoor de andere 'kleur' van kunstlicht voor een paar stops extra onderbelichting kan zorgen.

Meestal valt het best mee en is er nog best wat te zien, en dit zijn foto's die bijzonder voor je zullen zijn omdat je kinderen erop staan, niet omdat ze technisch perfect zijn.  Ik zal voor je duimen.
Gelukkig kwam er weinig kunstlicht aan te pas. Vaak kwam er een mooi diffuus licht door de ramen, genoeg dat kunstlicht niet nodig was.

Het zijn ook gelukkig niet de enige foto's die ik van ze heb gemaakt. Bovendien heb ik ook regelmatig met mijn dslr de gekozen belichting "getest".

Ik ga gewoon wat proberen met Microphen, maar bedankt voor de tips, ik heb nog veel te leren over dit process.