Auteur Topic: Dye of pigment bij digitaal negatief  (gelezen 456 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Dye of pigment bij digitaal negatief
« Gepost op: 25 september 2018, 17:48:11 »
Momenteel heb ik geen fotoprinter. Maar t.z.t. wil ik wat aanschaffen m.n. voor het maken van digitale negatieven. Op de cursus en overal op het web zie ik dat ze Epson printers met pigment inkt gebruiken meestal A3 en groter. Maar mijn voorkeur is A4 en zie dan nergens met pigment inkt, dan is alles opeens dye inkt. En waar ik mij bij pigment zorgen over maak is verstopte inktkanaaltjes en de kosten.
 Ik gebruik de printer weinig dus hij staat snel enkele weken stil. En dat zal dan wel weer verstopte inktkanalen opleveren (dat had ik vroeger n.l. heel veel)
En pigment inkt kost gauw 25,- per kleur en als er bijv. 8 kleuren in zitten, ben je zo 200,- euro kwijt als paar mL cartidge weer eens leeg is.
Tips ? Wat levert scherpe A4 digitale negatieven voor betaalbare prijs en bied voldoende software opties om maximale dekking van doorzichtige sheet in te regelen.

Offline Fairon

• Vaste bezoeker
  • Mea Culpa
Re: Dye of pigment bij digitaal negatief
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2018, 18:22:52 »
er is maar een oplossing. vaker printen en geld uitgeven.
helaas is met printen geen short cut als je het zelf wilt doen, om alle verstoppingen tegen te gaan moet je inkt of dye door de kanalen laten lopen op gezette tijden.

groet Fairon

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2018, 22:26:06 »
Heb je ook idee welke frequentie van van printen voldoende zou zijn om verstopping te voorkomen ?
Voorbeeld: is 1x per 14 dagen een ½ A4 met alle kleuren voldoende voor problemen te voorkomen (Hmm toch 25 vel A4 per jaar dat je weg moet gooien)

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2018, 06:59:42 »
In mijn ervaring is eens per twee weken ongeveer genoeg om de grootste problemen te voorkomen. Met de Epson 3880 ben ik lang bezig als hij een paar maanden stil heeft gestaan en dat kost zeker redelijk wat inkt.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fairon

• Vaste bezoeker
  • Mea Culpa
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2018, 08:35:19 »
hoi, canon heeft een interne cyclus volgens mij ergens tussen de 60 en 72 uur ( versie pro 1 - pro 10 -pro 100 ) dit gaat je zeker veel inkt kosten advies hiervoor een q image draaien voordat hij dit zelf gaat doen.
epson heeft dit niet volgens mij.
daarnaast heeft luchtvochtigheid en omgeving temperatuur ook invloed op hoe vaak je een nozzle flush moet uitvoeren bij de een is het 1X twee weken bij de ander is het vaker. maar welk schema je ook uitvogelt je moet dit wel handhaven dus ook als je op vakantie bent!
ik deed vaker een nozzle check volgens mij eens per 48 uur, je kan beter vaker een korte kleine print draaien dan een a4 per twee weken.

verder is oem inkt beter dan third party inkt zeker als je gaat beginnen met printen ( beter kwaliteit,beter houdbaarheid,kleur vaster etc )
als kosten enorme zwaar weegt zal ik zeker eerst je frequentie berekenen aan de hand van echte prints ( je echte print frequentie is vaak anders dan je verwachte print frequentie).

indertijd ben ik samen met een vriend begonnen,intussen ben ik a lang afgehaakt ( kosten waren te hoog ) we hebben toen veel geleerd van jose rodriguez op youtube en veel printforums afgestruind, ik kan je wel vertellen het blijft niet bij een printer... een eizo monitor , datacolor monitor en printer calibratie , daglichtlampen , etc  ........

printen is net zo een hobby als analoge fotografie het is veel uitvogelen kost veel geld en tijd maar ooo zoo leuk om te doen.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2018, 21:36:53 »
Ha, even 1 filmpje er uit gepakt van jose rodrigue. Wat langdradig maar. . .
Het is geen jongen die uitgang-bord is en betaald wordt door de printer industrie.
Dat blijkt wel uit dit filmpje die mijn twijfels wel bevestigd. Anderzijds hobby's kosten geld, dus het leven mag wat kosten als je er een beetje lol aan beleefd.   
https://www.youtube.com/watch?v=rr0mdlYUNsI