Auteur Topic: Houdbaarheid ontwikkelaars  (gelezen 2362 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Houdbaarheid ontwikkelaars
« Reactie #135 Gepost op: 4 november 2018, 12:48:27 »
Dat Parodinal eerst even 72 uur mag blijven staan dat had ik al begrepen.
Van de week ga ik ook mijn eerste proef filmpje hier mee ontwikkelen.

Van chemische diagrammen heb ik verder geen verstand ik weet iets van deeltjes fysica en hoe protonen en neutronen gevormd worden.
En ik weet nog net waarom Natrium en Chloride elkaar zo graag opzoeken.

De materialen voor de chemie had ik op voorraad omdat ik wel eens biologische microscoop preparaten maak(te) zowel de kleurstoffen als de middelen om een object watervrij te maken en daar houdbare preparaten van te maken.

Maar bruto formules zeggen mij ook niet zoveel, H2O is drinkbaar maar H2O2 zou ik niet doen  :'D en het scheelt maar 1 zuurstof atoom.

Als de Parodinal verder naar tevredenheid werkt vind ik het prima dan ga ik mij verder niet druk maken om de ingrediënten.

Maar ik was gewoon nieuwsgierig,

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #136 Gepost op: 4 november 2018, 12:54:46 »
grappig, zit net op het digitaltruth.com forum te lezen over het maken van deze ontwikkelaar en ze hebben het over 20 stuks 500mg paracetamol en 70gr soduim sulfiet, maar wel over water van 125graden?? zal wel Fahrenheit zijn denk ik.  :D maar het klinkt toch raar die mix van eenheden...

overigens is dit een stuk ingewikkelder dan caffenol als ik zo lees.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #137 Gepost op: 4 november 2018, 12:59:26 »
125 graden Fahrenheit is +/- 52 graden Celsius, ik stond ook vreemd te kijken toen ik voor het eerst die temperatuur van 125 graden zag staan, ik stelde mij al voor dat ik het water dan in een afgesloten ketel moest heet stoken.  ^D

Het voordeel van Caffenol zal wel zijn dat het gelijk bruikbaar is en dat je het precies voor een film kan bereiden en dat wordt met geconcentreerde ontwikkelaar al een stuk lastiger.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2018, 13:06:12 door Fred »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #138 Gepost op: 4 november 2018, 13:55:10 »
Hoe lang dat rijpen van parodinal nou precies duurt, weet ik niet. Ik heb de indruk dat 72u nogal ruim bemeten is. Heb het wel eens geprobeerd na een halfuur en dat ging prima, maar ik heb geen densitometer erop losgelaten...
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #139 Gepost op: 4 november 2018, 14:06:25 »
In het verleden toen nog zo ongeveer alle chemie in poedervorm werd geleverd werd altijd geadviseerd om deze na het oplossen 24 uur te  laten staan alvorens deze te gebruiken.
Toen het gebruikelijk werd om alles in concentraat te leveren was het na verdunnen gelijk klaar voor gebruik.

De Parodinal die ik heb gemaakt had pas na 24 uur de mooie bruin-rode kleur.

Het rijpingsproces van 72 uur wordt zo ongeveer door alle recepten voorgeschreven, een filmpje kan na belichten best wel 3 dagen wachten, zelfs een 25 Asa film.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #140 Gepost op: 4 november 2018, 14:56:28 »
In het verleden toen nog zo ongeveer alle chemie in poedervorm werd geleverd werd altijd geadviseerd om deze na het oplossen 24 uur te  laten staan alvorens deze te gebruiken.

Dat heeft - begrijp ik - te maken met de stabilisering van de pH.  Sulfiet, Alkali, Hydrochinon, CO2 in de lucht(!) vormen allemaal een evenwicht dat zich langzaam stabiliseert.  Als je wil dat je nieuw gemengde tank D76 zich hetzelfde gedraagt als je oude ververste tank kun je beter wachten.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #141 Gepost op: 4 november 2018, 16:52:42 »
Nou ik heb een Fomapan 100 120 film opgeofferd om de Parodinal te testen.

En gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Franka klapcamera uit te proberen, de sluitertijden van de Franka en de Seagull verschillen nauwelijks van elkaar.

De film is als 50 Asa belicht.

De linker film is ontwikkeld in Compard R09 verdunning 1:50 8,5 minuten ontwikkeld bij 20 graden. het concentraat was 14 maanden oud.

De rechter film is ontwikkeld in Parodinal verdunning 1:50 ook weer 8,5 minuten bij 20 graden.

Behalve dat de dekking van de opnames ontwikkeld in Parodinal een stuk donkerder zijn is de rand opdruk dat ook.

De foto vertekend de boel een beetje omdat er van vooraf is geflitst en dan lijken sommige afdrukken ondoorzichtig maar ook de donkerste gedeelten laten nog volop detail zien ^^.

Mijn conclusie is dat Parodinal een bruikbare ontwikkelaar is met ouwe geprakte pijnstillers als hoofdbestanddeel :'D.
Als de film droog is dan zal ik de korrel eens onder de microscoop bekijken.

Wat mij wel opviel was dat de verdunning bijna zo helder was als water, Agfa Rodinal had 1:50 verdund nog altijd een lichte tint.

Ik hoef mij dus niet meer druk te maken om de houdbaarheid (en hoe oud het was bij aanschaf) van de fabrieksontwikkelaars.

Caffenol en Parodinal is een oplossing.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #142 Gepost op: 4 november 2018, 18:14:38 »
Da's een heel mooi resultaat inderdaad.  Als er al sluier is, dan is ervan op de foto niets te zien.  Geen aanslag op de negatieven (heb ik met poederchemie eens gehad), maar mooie, schone prenten.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #143 Gepost op: 4 november 2018, 18:59:48 »
Bij Pardodinal kan je per 100 ml. concentraat 1 gram kaliumbromide toevoegen, dat werkt sluier werend.

Ik ben ook tevreden met het resultaat, boven verwachting zelfs, ik dacht de vorige keer dat er iets mis was met Fomapan films maar het was dus de R09, beide films op de foto zijn uit dezelfde batch.