Auteur Topic: Houdbaarheid ontwikkelaars  (gelezen 753 keer)

Offline Rafael

• Regelmatige bezoeker
  • **
Houdbaarheid ontwikkelaars
« Gepost op: 21 september 2018, 13:54:54 »
Zijn er naast Rodinal ook andere ontwikkelaars die lang houdbaar zijn?
Niet alleen gesloten maar ook als ze reeds geopend zijn.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
Re: Houdbaarheid ontwikkelaars
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2018, 14:05:13 »
Geopend steeds zo vlug mogelijk in kleinere flessen tot de dop gevuld overgieten.
Niet alleen negatief ontwikkelaars hebben daar last van, ook papier ontwikkelaars, in principe als de vloeistof bruin verkleurd is er sprake van oxydatie.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2018, 14:45:23 »
Kodak HC-110 blijft ook lang goed. Ook na opening, zolang je het zo min mogelijk blootsteld aan lucht.
Ik giet het ook over in kleinere flesjes.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica Standard
Laatste speeltjes: Bell & Howell Eyemo transportkoffer

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2018, 15:38:33 »
HC 110, pyrocat, 510 Pyro - eigenlijk de meeste/alle ontwikkelaars met een sterk concentraat en verdunningen van 1+50 of meer.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Rafael

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2018, 15:59:29 »
Bedankt voor de reacties

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2018, 16:09:57 »
HC-110 ca. 3-4 jaar
Pyrocat-HD(C) in Glycol ca. 3 jaar
Diafine ca. 2 jaar
R09/Rodinal (nieuwe versie) 4-5 jaar
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2018, 18:35:54 »
Ik heb eigenlijk altijd mijn ontwikkelaar direct na het aanbreken opgedeeld in hoeveelheden die ik per film gebruik. Deze bewaar ik in glazen flesjes, aangevuld met water tot aan de rand. Zo pak ik steeds één flesje per film en vul dit met water aan tot de gewenste hoeveelheid. Op deze manier is de ontwikkelaar zeer lang bruikbaar, in ieder geval veel langer dan de fabrikant aangeeft.
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2018, 19:45:20 »
Zo kun je de levensduur met 50%-100% verlengen maar er zijn ook ontwikkelaars die maar 3 maanden na opening goed blijven. Blijft lastig dan natuurlijk, zeker als je niet elke maand wat gaat ontwikkelen. Ik gebruik hiervoor Schott flessen van Borosilicaat en die zijn ook gecoat tegen breuk en hebben een gietrand.
Роберт

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2018, 12:50:43 »
Maar hoe weet je nou hoe oud een flesje Rodinal is als je het koopt?
Ik kon nergens een productie datum op het flesje vinden het kan dus zijn dat de fotohandel de voorraad al 3 jaar op de plank heeft staan.

Het laatste flesje dat ik kocht had na één jaar al duidelijk verlies in kracht.
Wat is er nou zo anders aan de nieuwe Rodinal samenstelling t.o.v. de oudere Agfa Rodinal?

Ik weet dat de oude Agfa Rodinal wel vlokkerig kon worden maar dat had geen invloed op de kwaliteit, de moderne Rodinal krijgt al heel snel kristallen.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2018, 13:15:09 »
Ik heb in februari 2014 een fles HC110 gekocht en de inhoud verdeeld over flesjes van 30cl. Daar zat nog een speldenknop lucht bovenop en werkt nog steeds als nieuw.
Ik ga er van uit dat een sterk concentraat en geen of minimale hoeveelheid lucht de houdbaarheid tot ver over de aanbevelingen brengt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2018, 13:32:52 »
Met HC110 heb ik geen enkele ervaring dus hier kan ik niet over meepraten.

Ik gebruikte in het verleden altijd Rodinal of Ilfosol S, van de Ilfosol wist je dat de houdbaarheid van het aangebroken concentraat maar 6 maanden was omdat Ilfosol een verdunning van 1:9 had was het concentraat binnen een maand wel verbruikt.

Mijn eerste flesje Rodinal was uit 1972 het zat toen nog een een bruine glazen flesje met schroefdop en een extra rubber stop.
Ik vond ergens in 1992 nog een half flesje Rodinal uit de jaren 70 in mijn voorraad en ik kon daar een APX 100 film nog zonder problemen mee ontwikkelen.

Als je niet weet wanneer de ontwikkelaar is geproduceerd dan weet je ook niet hoelang je deze nog kan bewaren en of je zonder meer nog een bruikbare ontwikkelaar koopt.

https://www.flickr.com/photos/boyinbag/4011860277/in/pool-camerawiki/

Verder genoeg bruin en blauw glaswerk om alles in kleinere hoeveelheden op te slaan.  :'D
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 16:49:21 door Fred »

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2018, 18:13:18 »
Het probleem met Rodinal is begonnen toen Agfa Photo failliet ging in 2005-2006. De chemie ging toen over naar:

A&O.

De plant is toen verkocht aan CPP&S een famaceut. En die kwamen er al snel achter dat je met de productie van Rodinal geen veel geld kan verdienen want famaceuten zijn hele andere winst marges gewend.

Die Rodinal werd in een speciale installatie gemaakt en onder stikstof afgevuld. Dat is nu dus niet meer zo plus een aantal mogelijke carcinogene componenten zijn vanwege de nieuwe EU richtlijnen weggelaten. Dat wordt nu al een paar jaar braaf door Tetenal geproduceerd en die verkopen het sinds ze het zelf voor derden maken ook onder hun eigen merknaam Tetenal Paranol-S.

De houdbaarheid van een fles is nu nog 4-5 jaar, heb je minder dan een halve fles misschien nog 3-4 jaar. De nieuwe Rodinal/R09 vormt ook sneller kristallen en is ook wat donkerder van kleur.

We kennen inmiddels de (financieële) problemen bij Tetenal dus er gaat echt niemand een dure investering doen voor een speciale nieuwe vulinstallatie voor die Rodinal om die houdbaarheid wat op te rekken.

Роберт

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2018, 18:38:55 »
De houdbaarheid van een fles is nu nog 4-5 jaar, heb je minder dan een halve fles misschien nog 3-4 jaar. De nieuwe Rodinal/R09 vormt ook sneller kristallen en is ook wat donkerder van kleur.

We kennen inmiddels de (financieële) problemen bij Tetenal dus er gaat echt niemand een dure investering doen voor een speciale nieuwe vulinstallatie voor die Rodinal om die houdbaarheid wat op te rekken.

Toch ben ik te stom om dit te begrijpen. Welk economisch principe ligt er aan ten grondslag voor een fabrikant om te investeren in een verbruiksartikel wat jaren op de schap blijft liggen bij de consument.   
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2018, 18:44:44 »
Sja, koop je voor vier euro een flesje Rodinal, wil je er ook nog eens dertig jaar mee doen.  Daar rinkelt de kassa bij Tetenal niet vaker door :)
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2018, 19:10:23 »
Zou er een verdienmodel zitten in een abonnement vorm. Wij ontwikkelen al uw films voor €12,50 per maand. Exclusief verzendkosten met een minimale looptijd van 12 maanden ? Dat gaat hem natuurlijk nooit worden. Er gaan mensen binnen hun vriendenkring alle films verzamelen.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.