Auteur Topic: Een krasje op het voorste element! Nou en??  (gelezen 626 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Een krasje op het voorste element! Nou en??
« Gepost op: 20 september 2018, 10:05:50 »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: Een krasje op het voorste element! Nou en??
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2018, 10:33:08 »
 ^D
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2018, 10:39:57 »
Een leuke relativering.

http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
Ik gebruik dit artikel altijd als voorbeeld :)
https://www.lensrentals.com/blog/2008/10/front-element-scratches/

Dat heeft me wel geleerd dat ik mijn 100m lens voor Canon gewoon blijf gebruiken met een putje erin. Zie je inderdaad niks van.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2018, 12:27:34 »

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2018, 13:28:30 »
Ik heb het mij nooit zo gerealiseerd maar er is veel over te doen.
Hieronder nog zo'n verhaal van iemand die het er bij heeft gelaten omdat het geen impact had.

I once loaned my camera to someone for a few minutes only to have it returned with not just a scratch, but a small chip of glass missing from the front element. Needless to say I wasn't happy. I was going to send it off to Canon to be repaired, but I figured I would see if it made any difference in the images. Now this was in the stone age (aka film era) so I shot a roll of film using finely detailed subjects to see if I could see any effect. I never was able to see anything. Now maybe in the digital era when we can blow up every shot and pixel peep it might have been different. I used the lens for many years with no noticeable effects at all. I eventualy sold the lens when moving to the EF system. Of course I got less than if it was perfect, but the difference was not as much as it would have cost to repair the lens. Actually i had no problem selling the lens as it was a desirable lens being sold at a discount.

Your lens has a used value of about $400 currently. I'm guessing it is going to be at least $200 to repair minimum. Not really worth it in my book. Also I seriously doubt that scratch will ever have any effect on a photo. It looks bad, but a single scratch on the front element is usually not noticeable in photos. It is certainly easy enough to test if it has any effects on IQ.

I would use your lens just as you have been. Take the money that most likely would be wasted on a repair and go somewhere you can take some nice photos is my advice.

En nog iemand die het getest heeft.

I took this further than necessary to really try and showcase what kind of an impact damage to a front element has on overall image quality. Long story short, not much at all. A small scratch or two will have no noticeable impact at all, and long time shooters will agree, a scuff here and there is no real big deal. Many even use sharpies over scratches, which helps eliminate the contrast issue (since light’s not bouncing around). As the scuffs get worse and worse, yes the differences will grow, but I like the bikini and hat shot on the left — it’s not always the aesthetic details of the lens, or sensor that makes an image.

https://petapixel.com/2015/07/02/how-much-does-a-scratch-affect-the-quality-of-a-lens/

En nóg iemand die een goed objectief naar de vaantjes heeft geholpen  ^D

https://www.shutterbug.com/content/torture-test-do-small-scratches-prevent-sharp-images

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2018, 16:27:02 »
En toch he...
Ik draag een bril en niks is irritanter dan een vetvlek, stof, vingerafdruk etc. op het glas.
Vooral icm zon.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2018, 16:40:38 »
En toch he...
Ik draag een bril en niks is irritanter dan een vetvlek, stof, vingerafdruk etc. op het glas.
Vooral icm zon.

Omdat je oog dan focust op je bril, een bril moet je vergelijken als een objectief met voorzetlens.
Kleine luchtbelletjes in je objectief elementen hebben ook geen effect op de kwaliteit van het objectief, maar een klein stofje op je bril en je ziet al niks meer.  ^^

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2018, 16:55:43 »
En toch he...
Vooral icm zon.
Veel kleinere pupil (diafragma), en in de zon knijpt die dus ook nog tot een nog kleiner gaatje, resulterend in grotere scherptediepte waardoor je dus ook eerder last hebt van zo'n 'defect'.
Een miniscuul vetvlekje op het lensje van de camera van je smartphone levert ook dramatische resultaten op - same thing.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2018, 17:28:47 »
Heb je een stofje of kras op het achterste element dan kun je de lens wel weggooien.

Offline Willie W

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2018, 17:37:23 »
Heb je een stofje of kras op het achterste element dan kun je de lens wel weggooien.
Zou ik toch niet te snel doen.
Heb n paar lensjes met op het achterste element krasjes maar zie het niet terug in het eindresultaat.
Zal wel afhankelijk van het onderwerp zijn.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2018, 18:18:37 »
Zou ik toch niet te snel doen.
Heb n paar lensjes met op het achterste element krasjes maar zie het niet terug in het eindresultaat.
Zal wel afhankelijk van het onderwerp zijn.
Ik had begrepen dat een krasje of stofje op de achterste lenselement veel sneller zichtbaar zou zijn omdat dat dichter bij de film\sensor zit. Maar dat is niet zo?

Offline Willie W

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2018, 19:50:20 »
Ik heb er in ieder geval geen last van, maar ga mijn afdrukken niet met een loep bekijken. Zie geen wazige plekken of zo.
Misschien als je streepjescodes gaat fotograferen dat dit effect zal hebben, of ik ben niet kritisch genoeg?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2018, 08:57:34 »
Een krasje kun je (bijna) onzichtbaar maken met een zwarte marker / Oostindische inkt of iets dergelijks.
Dan reflecteerd de breukkant niet meer en wordt de overstraling beperkt
« Laatst bewerkt op: 21 september 2018, 12:48:43 door Hasku »
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2018, 10:06:18 »
En dan bij een bril, vooral die huidige kunststof "glazen" vind ik een ramp. Poetsen poetsen en poetsen en blijt vuil aantrekken. Zodanig irritant dat ik nu overweeg om bij mijn nieuwe bril weer gewoon glas te pakken.
Gr. Joop

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2018, 12:57:55 »
kocht ooit een goedkope Enna Muenchen ennalyt 400mm f4.5 met een stukje van het achterste element. stukje zwart geverft en niets van te zien.
--
kan het uit elkaar? Mooi!