Auteur Topic: Omkeren van (kleuren) negatieven  (gelezen 736 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Re: Omkeren van (kleuren) negatieven
« Reactie #15 Gepost op: 18 september 2018, 13:44:39 »
Citaat
Maar ik denk dat michiel's oplossing van toegevoegde waarde is vanwege de automatisering. De methode invert/pipetje blijft toch handmatig en beeldje voor beeldje.

Ook in Darktable kun je de bewerkingsstappen opslaan, en daarna met een klik op de volgende afbeelding (of reeks afbeeldingen) toepassen. Die mogelijkheid zit in Gimp inderdaad niet.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline koenrutten

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 20 september 2018, 06:47:35 »
Volgende week komt deze in de ios app store:
http://filmlabapp.com
een app waarmee je een negatief kan fotograferen met je smartphone. Handig voor previews!

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 20 september 2018, 08:49:46 »
Heb je al gekeken naar colorperfect ?
Ik weet niet of dat wat is voor je.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 20 september 2018, 10:14:54 »
Mmm, ik wilde even peilen of er behoefte was aan een tool die negatieven omkeert zonder teveel handmatige instellingen.  Tot zover zie ik vijf (goedbedoelde) suggesties voor programma's waarmee je oha. wel veel kunt en moet instellen - en de tool lijkt door precies drie verschillende bezoekers te zijn geprobeerd (deze groepen kunnen wel of niet overlappen, natuurlijk).

Ik denk dat ik zelf een beetje een rare use case heb; mensen die tevreden zijn met hun scannersoftware laten het meestal daarbij.  Mensen die een ander programma gebruiken, doen het ook echt om te tweaken.

Voor mezelf werkt de tool prima, dus ik laat het denk ik hier bij :)
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 20 september 2018, 11:43:35 »
De groep die kleur negatief scant zal steeds kleiner worden. Er is ook nauwelijks tot geen markt voor nieuwe scanners van hoge kwaliteit.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2018, 13:24:25 »
Daarom zie je dat langzaamaan hobbyisten het van 'de markt' overnemen.

Ik acht niet uitgesloten dat over vijf jaar de 'beste' filmscanner die je nieuw kunt kopen een 3d-printbare filmhouder voor een digitale camera met macrolens zal zijn.  En als je daar van gruwt, ach, je moest eens weten wat we in 2023 voor kleurenfilm hebben ...

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #21 Gepost op: 21 september 2018, 10:19:34 »
Scannen kost mij altijd behoorlijk wat tijd. Ik loop ieder negatief af, pak zwart van de drager, wit in de foto (als dat kan) en dan wit in de scgaduw voor grijs punt.

Aanpassingen voor de beelden van dezelfde dag, in dezeldde richting van het licht kan ik dan kopieren. Andere dagen/licht richtingen doe ik weer opnieuw.

Automatische omzetting gaat nooit naar tevredenheid. Misschien is het wel de epson software die dat doet maar een groot deel lichte lucht in de foto beinvloedt de gekozen omzetting te veel in de auto stand.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #22 Gepost op: 21 september 2018, 20:40:25 »
Zelf begonnen met AF fotograferen met de digitale camera. gaat in ieder geval heel stuk sneller dan scanner. Maar ook nog zat te leren.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 24 september 2018, 20:54:57 »
Automatische omzetting gaat nooit naar tevredenheid. Misschien is het wel de epson software die dat doet maar een groot deel lichte lucht in de foto beinvloedt de gekozen omzetting te veel in de auto stand.

Automatische witbalans is een moeilijk probleem, zoals je in dit overzicht van gepubliceerde witbalanssystemen kunt zien.  De methode 'Simplest CB' vind ik eigenlijk het minst slecht, en dat is ook min of meer wat 'auto levels' en het programma doen.

Fabrikanten van digitale camera's hebben hun eigen systemen, die vaak gepatenteerd of handelsgeheim zijn.  Maar het beruchte wit/blauwe jurkje is een voorbeeld van waarom het moeilijk is om dit 'goed' te doen - wat we natuurlijk vinden verschilt van persoon tot persoon.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2018, 08:54:24 »
Meestal kan ik wel kleur picken. Zwart neem ik in eerste instantie van de onbelichte drager, als dat te veel detail weghaalt pick ik zwart in de schaduw of het donkerste deel in de foto.

Met een beetje geluk heb je ergens in de serie een beeld met een volledig belicht wit onderwerp, dat pick ik als wit.

De grijstoon pixk ik dan op wit uit de schaduw. Dat is dan mijn witbalans correctie en gaat meestal goed.

Ik hoeft maar 1 beeld van dezelfde lichtomstandigheden zo te kunnen picken en dan kan ik de instellingen kopieren naar de andere.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2018, 19:18:23 »
Meestal kan ik wel kleur picken. Zwart neem ik in eerste instantie van de onbelichte drager, als dat te veel detail weghaalt pick ik zwart in de schaduw of het donkerste deel in de foto.

Met een beetje geluk heb je ergens in de serie een beeld met een volledig belicht wit onderwerp, dat pick ik als wit.

Wij mensen hebben het voordeel dat we 'weten' dat bijv. een krant, overhemd of betonnen brug in beeld 'neutraal' wit moet zijn.  De automatische methoden in je scanner zullen niet naar vormen kijken, maar hooguit naar de verdeling van kleuren in een plaatje.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2018, 19:29:30 »
Citaat
Fabrikanten van digitale camera's hebben hun eigen systemen, die vaak gepatenteerd of handelsgeheim zijn.  Maar het beruchte wit/blauwe jurkje is een voorbeeld van waarom het moeilijk is om dit 'goed' te doen - wat we natuurlijk vinden verschilt van persoon tot persoon.

Witbalans blijft een lastige kwestie. De fotograaf op ons werk heeft me onlangs laten zien dat verschillende bronnen en reflecties (schaduwen) voor verschillen in de witbalans zorgen, op dezelfde opname... In de studio is die situatie aardig ideaal te maken, maar in de showroom heb je een mix van kunstlicht en daglicht. Bovendien verschillen de lampen onderling ook nog iets.
Die weet dat allemaal weer heel mooi te compenseren... :)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2018, 19:34:22 »
Heb is begrepen dat een digitale camera het helderste deel zou gebruiken als wit voor de witbalans. Maar zo’n camera kan het dus helemaal verkeerd hebben en weet ook niet wat de fotograaf wil.

Zou volgens mij dan beste bij elke serie ook grijskaart mee fotograferen voor je belichting en juiste wit balans.

topsecret-dna