Auteur Topic: Bewerken - Licht partijen  (gelezen 409 keer)

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
Bewerken - Licht partijen
« Gepost op: 12 september 2018, 15:49:56 »
Ik ben op zoek naar goede tips en trics om mijn gedigitaliseerde negatieven in post-productie wat recht te zetten.

In onderstaande zie je, dat de licht partijen eigenlijk net dat te licht zijn en zou dat een stuk terug willen krijgen.
Heb al pogingen ondernomen in zowel LR als PS maar het lukt me niet. Of het is niet mogelijk?
Als ik met de lichtschuivers (en curve) speel dan word alles meteen 'grauw', en hetgeen dat wit moet blijven krijgt wat een vuile witte uitstraling.

Iemand tips.

Test-1 by Smith De Westelinck, on Flickr

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Bewerken - Licht partijen
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2018, 16:01:14 »
Heb alleen ervaring met LR. Het is mogelijk om een selectie te maken, en alleen dat gebied bewerken.

Maar, je moet wel enige informatie in die gebieden hebben. Als het negatief wel detail laat zien, maar de scan niet. Dan is het misschien beter om een nieuwe (betere) scan te maken.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2018, 16:06:26 »
Heb alleen ervaring met LR. Het is mogelijk om een selectie te maken, en alleen dat gebied bewerken.

Maar, je moet wel enige informatie in die gebieden hebben. Als het negatief wel detail laat zien, maar de scan niet. Dan is het misschien beter om een nieuwe (betere) scan te maken.

Met het blote oog zie ik wel enig detail maar het lijkt niet zoveel, zo ver ik het tegen het licht zo kan zien... Dus kan ernaast zitten.
De scan is gemaakt bij Schelfhout, dus kan ik niet zomaar opnieuw doen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2018, 16:15:13 »
Lastige belichting - je had veel meer met de lichte partijen rekening moeten houden.

De scan lijkt me ook niet helemaal optimaal maar er zijn niet veel scanners die dit echt goed kunnen.

Misschien de scan overdoen bij iemand met een echt goede scanner als je heel erg aan dit beeld gehecht bent.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2018, 16:33:44 »
Yep, dit zul je opnieuw moeten scannen, want hier is geen redden aan. Als het negatieffilm is, dan is er uit de lichte partijen nog wel wat te halen. Maar voor een kleurnegatief vind ik het contrast wel opvallend hoog. Er is geblunderd, ofwel bij het ontwikkelen, of bij het scannen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2018, 17:09:31 »
Je kan er weinig van zeggen, ik zou het negetief wel eens willen zien, of is er een album van  en hoe zien de afdrukken eruit,
Wim

Offline L. Demol

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:23:01 »
in PS de delen die je juist wilt selecteren met de magnetische lasso of beter met de Pen en dan met Curven aanpassen.
Je zal dat in meerdere stappen moeten doen. Zolang er nog pixels zijn kan alles terug gehaald worden.

L. Demol
Yashica 124G - Yashica Minister D - Yashica Electro 35 - Yashica TL Electro X its - Yashica FRII.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2018, 19:03:55 »
Citaat
In onderstaande zie je, dat de licht partijen eigenlijk net dat te licht zijn en zou dat een stuk terug willen krijgen.

Kijk of je in de software een hulpmiddel kunt vinden waarmee je de 'hoge lichten' donkerder kunt maken, deze zitten aan de rechterkant van de curve van het histogram. (darken the highlights) Als ze bij de opname niet verzadigd zijn, kun je het contrast nog met zichtbare details omlaag brengen.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:41:09 »
Ik denk, dat je bestanden te weinig informatie bevatten voor een goede highlight recovery.
Zijn de scans jpegs of 8-bit tiffs? Dan denk ik dat je opnieuw, in hogere kwaliteit (16-bit tiff) moet laten scannen.
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
  • Een echte foto is zwartwit.
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:17:50 »
Ik sluit me daarbij aan. Mogelijk kun je het wel wat verbeteren, maar goed wordt het nooit.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2018, 14:18:52 »
Lichte partijen die zijn uitgebeten, haal je nooit meer terug. Ook niet in Lightroom of Photoshop. Iets waar werkelijk geen detail meer zit, kun je ook geen detail meer terug halen.

Een tip over het scannen, waarbij het wel van belang is dat er goed belicht is cq dat alle detail zich nog in een negatief of dia bevindt: Scan, compleet ruw en in minimaal 16/48 bits. Ikzelf, scan altijd in DNG. Dat is compleet ruw. Zelf, scan ik altijd zelfs in 64 bits RGB DNG bestand.

Het is zwaar af te raden, om direct in JPEG (wat altijd 8 bits is!) te scannen. Het bestand, wordt dan direct al gecomprimeerd. Je gooit beeldinformatie weg. En bij herhaaldelijk opslaan, gaat een JPEG nog meer achteruit.

In Lighroom zomaar trekken/slepen aan de "hooglichten slider", waarbij op lichte partijen helemaal geen detail meer zit, maakt alleen maar dat dat wit een vieze, grijsachtige substanties wordt. Beter dat niet doen. Bij een foto die over kan, zou ik dan zeker de foto overnieuw nemen. De "hooglichten slider" in Lightoom, is ervoor bedoeld, om lichte partijen waar nog iets detail inzit om die wat terug te halen. Niet, om uitgebeten plekken waar geen info meer zit om die terug te halen; dat lukt ook geen eens.

Offline Willie W

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2018, 17:14:46 »
Een snelle test zou kunnen door het negatief met een digitale camera te fotograferen, als je daar beschikking over hebt. Door diverse belichtingen kune je nagaan of er voldoende details in je negatief aanwezig zijn.
Met die info kun je dan alsnog besluiten het negatief opnieuw te laten inscannen en daarbij te vermelden dat er extra aandacht aan de lichtere partijen gegeven moet worden.

topsecret-dna