Auteur Topic: Meningen over Kiev meetzoekers?  (gelezen 452 keer)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Meningen over Kiev meetzoekers?
« Gepost op: 10 september 2018, 22:52:28 »
Al een tijdje speel ik met de gedachte een meetzoeker met verwisselbare lenzen aan te schaffen.  Uiterlijk vind ik de Kiev meetzoekers er leuk uitzien.  De objectieven zijn nog kleiner dan die van Leica's met schroefvatting, en heel betaalbaar.

Er zijn hier genoeg gebruikers van meetzoekers op het forum.  Ook zijn er een aantal liefhebbers van Oost-Europese camera's.  Tegelijkertijd hoor ik bijna niemand over Kiev meetzoekers. 

Heeft dat een reden?  Is de ergonomie gewoon niet zo goed?  Zijn het onbetrouwbare ondingen?

Het alternatief zou voor mij waarschijnlijk een Canon meetzoeker (omwille van de ergonomie, gescheiden meetzoeker en kader lijkt me niet zo aantrekkelijk) met schroefvatting zijn.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Meningen over Kiev meetzoekers?
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2018, 23:00:22 »
Ik heb ooit heel kort een Kiev 4 gehad, die had wat kuren maar die konden opgelost worden.
Ik vond het lastig dat de zoeker geen dioptrie correctie had en als brildrager met multifocale glazen is dat bijna een must.
Voordeel is een brede meetzoeker basis zodat je in theorie heel nauwkeurig kan scherpstellen.

Maar het was niet mijn camera en hij had wat service nodig, gelukkig kom ik hem ruilen voor een Zorki 1c die liggen mij wat meer al heeft deze ook helaas geen dioptrie correctie maar de Zorki's kan ik wel zelf restaureren, repareren en servicen.

Maar er is hier toch wel genoeg over de Kiev 4 geschreven en er zijn genoeg liefhebbers van deze camera.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2018, 23:31:32 »
Het is in bediening een beetje aparte camera. Kwaliteit kan goed zijn, zo ook de objectieven in Kiev/Contax bayonet.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2018, 00:00:39 »
Ik heb er twee. Zijn leuke camera's voor relatief weinig geld. De objectieven zijn prima.
Je kan ook een Canon 7 doen, maar die is wel een stuk duurder. Of een FED 3, die heeft M39 mount.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2018, 00:01:46 »
Een camera ligt je of hij ligt je niet even vooropgesteld dat wij het hier over serieuze camera types hebben en de Contax/Kiev is serieus.

Het Contax verhaal begon in 1932 en eindigde als Kiev 4 in 1980 dat is 48 jaar en dan mag je er wel vanuit gaan dat voor dit type behoorlijk wat liefhebbers zijn geweest want anders had het nog voor 1933 wel een stille dood gestorven.

Probeer eens of je een keer bij iemand deze camera mag vasthouden of zelfs lenen.

Ik schreef al eerder dat het niet mijn type camera is, ik ben meer van de Leica types al mag ik dat met een Zorki-1c doen, een Leica II of III is voor mij even niet haalbaar en dat heeft er ook mee te maken dat ik met een Leica hoogstwaarschijnlijk geen betere foto's maak dan met mijn Zorki's.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2018, 00:11:41 »
Ik heb er twee. Zijn leuke camera's voor relatief weinig geld. De objectieven zijn prima.
Je kan ook een Canon 7 doen, maar die is wel een stuk duurder. Of een FED 3, die heeft M39 mount.

Mijn persoonlijke mening aangaande de Fed is dat de modellen na de Fed 2 duidelijk minder zijn van de oudere, hetzelfde geld voor de Zorki,

De Zorki 1, 2  en de Zorki 6 zijn de meest betrouwbare, de Zorki-3C is hetzelfde als de Zorki-4 zonder zelfontspanner, de Zorki 5 lijkt op de 6 maar heeft als nadeel dat dit een bodemlader is en het objectief altijd op de body moet zitten als je de tijden instelt want anders zitten de meetzoeker bediening en de tijden instelling elkaar in de weg en kan het mechaniek worden beschadigd.
Het langzame tijden mechanisme van de Zorki 3 en de 4(K) is een zwak punt van de camera's het is allemaal wel af te stellen maar dat is een heel gedoe.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2018, 00:18:29 door Fred »

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2018, 00:57:43 »
De Kiev4 is voor mij een hele fijne camera. Hij voelt lekker, de brede basis van de meetzoeker geeft een hele preciese scherpstelling. Als je dat combineert met bijv. een helios 103 objectief helemaal open, krijg je plaatjes waar ik heel blij van wordt. Met name voor portretten heel lekker.
Een ander voordeel is dat de camera stoer voelt en er stoer uitziet. De sluiter met metalen lamellen geeft een ongewoon prettig zacht geruis.
Je begrijpt, ik ben verliefd  ;)
En..... ze zijn nog steeds voor hele redelijke prijzen te krijgen.
Er zijn ook minpuntjes, de instelling van de sluitertijd is niet echt handig en als je je niet aanwent om eerst de film te transporteren en daarna pas de sluitertijd in te stellen krijg je gegarandeerd problemen (weet ik uit ervaring). Iets waar ik nooit iemand over hoor is de camera sluiten als je een film hebt ingelegd. Bij mij altijd gemier en gepier.
Maar het is en blijft een heerlijke camera.
Oh ja nog één dingetje. De paraattas die er vaak bij is beschermt het toestel goed, maar is erg lelijk en onhandig. Dus, gewoon met de blote camera op stap.
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2018, 07:57:38 »
Mooie camera !

Veel zijn er opgebruikt als reserve onderdelen bron voor reparaties van Contaxen.

Kodak Retina IIc, Film DM Paradies 200 (02) by Hans Kerensky, on Flickr
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2018, 18:11:42 »
Ik heb een Kiev-4AM met een moderne gemakkelijke film inleg. De sluiter hoef je niet per se te spannen alvorens de sluitertijden knop te verdraaien. Dit is WEL zo bij andere FSU modellen met de langzame sluitertijden knop.

Een gereviseerde Kiev meetzoeker is betrouwbaar. Ik heb er een J-8M bij en een J-12 en een J-9 allemaal erg goed en niet zoveel slechter dan mijn Leica glas wat meer dan 20x duurder is.

Gewoon een lekkere draagriem aan de oogjes zetten! De lock op oneindig vind ik niet echt handig. Voor de J-8M heb ik ook nog een stereo adapter bij voor twee halfkleinbeeld stereo beeldjes door de beam splitter. Wel grappig en hij zat er voor heel weinig extra bij.
De camera ligt verder goed in de hand, brede meetbasis dus een nauwkeurige afstands instelling. De afwerking is goed.

Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2018, 17:04:52 »
Over de Kiev 2 en 4 meetzoekers kan ik inmiddels wel een boek schrijven. Ik heb er tientallen gereviseerd en ben een heleboel over de werking van de sluiter en de meetzoeker te weten gekomen.

Niet iedere Kiev is even goed, vooral de modellen uit de jaren '70 hebben veel speling op de onderdelen door het productietempo. Bovendien is er aan veel camera's al ondeskundig gesleuteld.

Een goed exemplaar is gewoon een hele fijne camera om te gebruiken. Zelf heb ik in de 2a en de 4 bijna altijd wel een film zitten.

Het is makkelijker om aan een goed werkende Kiev te komen dan aan een Contax II. Bij veel Contax camera's zijn naderhand flitscontacten ingebouwd en verkeerde maten bandjes, waardoor de sluiter bijna nooit meer echt goed te krijgen is.

Ik heb overigens nog diverse Kiev's liggen, dus mocht je interesse hebben...
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2018, 20:25:11 »
Excuses, ik dacht hier al een week geleden op gereageerd te hebben; nu ik het onderwerp toevallig teruglees zie ik dat dat niet zo is.  Geen idee of m'n geheugen faalt, of dat een hikje van het forum m'n reactie heeft opgeslokt.

Het viel me op dat er genoeg informatie te vinden is over Kiev meetzoekers, maar dat men vaak terugvalt op het historische verhaal; de productielijnen van Zeiss Dresden die na  de oorlog op Russisch commando werden heropgebouwd, de Oekraïense arbeiders die werden getraind en later steeds meer op prodcutie-aantallen werden gestuurd.

Tot de post van Fotoko had ik nog maar weinig emotionele verhalen gehoord, ten positieve of ten negatieve.   Iedere Leica-bezitter lijkt uren te kunnen praten over het geluid van de sluiter en de lekkere weerstand van de draaiknop, bij de Kievs valt dat wat tegen.

Dank dus voor de informatie; ik ga me eens beraden.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record