Auteur Topic: Hoe / waar 50-100 jaar oude autographic film te ontwikkelen?  (gelezen 370 keer)

Offline wouter

• Nieuw
  • *
Hoe / waar 50-100 jaar oude autographic film te ontwikkelen?
« Gepost op: 5 september 2018, 13:13:02 »
Hoi allemaal,

Zoals ik bij mijn introductie al schreef, heb ik via via een No. 2 Folding Autographic Brownie in mijn handen waar nog een Autographic film in zit.

Ik heb geen idee hoe oud de film is. De oorspronkelijke eigenaar zou ergens rond 1966 plotseling overleden zijn. Dus de film die er nog in zit is naar alle waarschijnlijkheid tussen de 50 en 100 jaar oud.

Bij Color Utrecht langs geweest, maar daar willen ze hem niet ontwikkelen omdat het mogelijk teveel troep in hun ontwikkelbad geeft. Heeft iemand een tip waar ik deze film nu zou kunnen ontwikkelen?

Ik ben natuurlijk heel benieuwd of er nog iets op staat :-)

Alvast dank!

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Hoe / waar 50-100 jaar oude autographic film te ontwikkelen?
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2018, 13:37:53 »
Bij Color Utrecht langs geweest, maar daar willen ze hem niet ontwikkelen omdat het mogelijk teveel troep in hun ontwikkelbad geeft.

En het is natuurlijk geen kleurenfilm....  ;)

Jon

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2018, 13:41:14 »
En Autographic film bestaat al niet meer sinds 1932 ;)
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Argus K
Laatste speeltjes: Bell & Howell Eyemo transportkoffer

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2018, 16:18:35 »
Genoeg experts hier op het forum, die dit voor U kunnen doen ,maar welk resultaat het gaat geven is andere koek ;)
Het voornaamste is dat er een beeld opkomt natuurlijk.
Op de website van Early Photography, links intikken Kodak filmpacks and plates staat veel informatie, je had er ook een speciaal toestel voor nodig waar je een luikje opende om informatie op de film te schrijven, de film had namelijk een extra carbon tussenlaag.
Maar op deze website is veel meer informatie over oude films en toestellen te vinden.
Het blijkt ook een Orthocromatische film te zijn.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2018, 16:36:41 door L.Cavalier »

Offline Rolfilm

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2018, 18:09:52 »
Persoonlijk zou ik het zelf ontwikkelen met Rodinal Stand dev techniek.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 5 september 2018, 18:21:30 »
Je vraag is simpel maar tegelijkertijd heb je behoorlijke kans op mislukking.
Je grootste voordeel is dat het ortochromatische film is. Dat betekend dat het ongevoelig is voor rood licht. Je kan het dus ongestraft bij ,het juiste, rode licht ontwikkelen. Het meest logische is, omdat je nog niet bij benadering iets over ontwikkeltijd o.i.d. weet, dan ook de aanpak die bekend  is onder de noemer develop by inspection volgt. Echter nu komt de moeilijkheid je moet iemand vinden die daar ervaring mee heeft. Als je het nog nooit gedaan hebt verhoog je aanzienlijk de kans op mislukking.
Ook weet ik niet of de carbon laag die eerder genoemd is deze ontwikkelmethode onmogelijk maakt. Je moet namelijk de achterkant van de film goed kunnen zien.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2018, 18:31:45 »
ok weet ik niet of de carbon laag die eerder genoemd is deze ontwikkelmethode onmogelijk maakt. Je moet namelijk de achterkant van de film goed kunnen zien.
Op een afbeelding van deze film is duidelijk te zien dat het 3 lagen zijn, dus het geheel doorknippen en de carbon en papier laag verwijderen, heb je alleen de film over.
Maar ik vraag mij af is de film opgespoeld uit het toestel verwijderd ?
Als het toestel is opengedaan zonder doorte spoelen zal het meeste zo wie so al belicht zijn?

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2018, 19:00:29 »

Nee, te veel kans op sluier.

Koud (15 graden), kort (5 minuten) en hard (constante agitatie) en om de sluier te drukken met HC110 dilution A.

Ik heb al verschillende oude, achtergebleven films in camera's op deze manier met succes ontwikkeld. Garantie op beeld heb je echter nooit, je weet niet wie de camera tussentijds allemaal open gemaakt hebben en wat ze er verder mee gedaan hebben.

Maar er is niks leuker als je dan beeld krijgt, dat zijn de leukste verrassingen!

Offline Rolfilm

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2018, 22:04:27 »
Nee, te veel kans op sluier.

Koud (15 graden), kort (5 minuten) en hard (constante agitatie) en om de sluier te drukken met HC110 dilution A.

Dank u, ik heb weer wat bijgeleerd.

Offline wouter

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2018, 22:27:23 »
Dank voor al jullie reacties!

En het is natuurlijk geen kleurenfilm....  ;)

Hahaha, scherp!

En Autographic film bestaat al niet meer sinds 1932 ;)

Oh, wow, dan is het dus sowieso echt een oude film!

Dat lijkt me superleuk, maar zoals anderen zeggen lijkt me dat zonder enige ervaring ooit, wel tricky... Of is het gewoon een kwestie van youtube instructie kijken en gaan?

Maar ik vraag mij af is de film opgespoeld uit het toestel verwijderd? Als het toestel is opengedaan zonder doorte spoelen zal het meeste zo wie so al belicht zijn?

Ik heb de film alleen doorgespoeld, nog niet uit het toestel gehaald en ook niet geopend... Hopelijk heeft iemand dit in de jaren daarvoor niet alsnog gedaan. De camera zat in de bijbehorende sleeve in een doos tussen allemaal boeken, dus misschien gewoon jarenlang als "boek" in de kast gestaan bij iemand...

Kans is natuurlijk groot dat er niets meer zichtbaar is, maar als er toch nog een beeld tevoorschijn komt is het natuurlijk super!