Auteur Topic: Agfa Portriga / Brovira / Record Rapid - rood dokalicht?  (gelezen 1297 keer)

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Agfa Portriga / Brovira / Record Rapid - rood dokalicht?
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2018, 12:44:16 »
Goed idee - eerst testen met geel/groen licht - helaas alles gesluierd, dan de hele stapel naar Koraks  8)
Ik klaag niet  0:)
Gisteren nog een paar lith prints gemaakt op jouw Ilford warmtone RC papier - werkte op zich OK, maar het doet geen echt heftige lith. Maar het is een prima papiertje! Ook nog een tweetal testjes gedaan op Forte Polywarmtone van Gary, en dat reageert zoals bekend prima op lith. En afgelopen weekend wat tests gedaan met kooldruk (overigens niet erg geslaagd, dat terzijde) gebruikmakend van jouw Kentmere bariet papier als final support. Een rol zwaar gesluierd RA4 Fuji papier van Gary gaat nog eens dienstdoen als drager van carbon transfer tissue voor kleinere formaten (4x5").
En als je het echt niet meer weet: Gary kwam een keer aanzetten met een koffiepot vol teruggewonnen zilver uit de fixeer waarmee hij een grote stapel onbruikbaar papier had gefixeerd; ik begrijp dat hij het gebruikt als een algenwerende coating voor zijn boot. Ben je meteen van het zilver af en kan het papier met een gerust hart worden afgevoerd naar de recycling.

Dus: niet zomaar weggooien, want de toepassingsmogelijkheden van oud papier zijn legio!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2018, 16:08:12 »
Record Rapid is een erg mooi papier om broomolie drukken mee te maken. Ernstige sluier is geen enkel bezwaar. Als er maar beeld opkomt bij eerste belichting/ontwikkeling. Daarna wordt het zilverbeeld toch volledig gebleekt.
I am a digiarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2018, 16:40:29 »
Daar moest ik ook aan denken Gary, maar ik wist niet of sluier erg was. Ik heb trouwens onlangs een eerste test met bromoil gedaan op fomabrom 111, maar dat leverde helaas niks op. Ik had ook eigenlijk geen geschikte verf in huis en dit soort papier is wellicht ook niet geschikt. Maar ik dwaal af, excuus.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2018, 19:19:57 »
Oud papier -> % drukinkt -> vast niet allemaal biologisch afbreekbaar. Dus ook maar bij het gewone afval ?

Ik weet dat bijna alle fabrikanten van fotopapier in de jaren '80 hun productlijn hebben aangepast om het Cadmium er uit te halen.  Ik ga er eigenlijk vanuit dat het wel een reden heeft gehad.

Overigens las ik dat cadmiumpapier (maar dan van Kodak) mogelijk ook nog leuk is voor chemigrammen.  Ik had er nog nooit van gehoord ...
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2018, 21:49:33 »
Volgens mij had dat elimineren van cadmium te maken met wetgeving die zware metalen in alle toepassingen, ongeacht de daadwerkelijke milieubelasting, moest reduceren. Vergelijk het met RoHS nu. Ook dat is niet specifiek gericht op bepaalde toepassingen, maar een paraplu-regeling waar in principe alles onder moet vallen.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2018, 18:29:07 »
Ik krijg wat resultaat uit de Brovira - zij het hevig gesluierd.

Heb ook nog twee pakken Ilfospeed/3 (bijna leeg) en Ilfobrom/2.  Die lijken niet meer te reageren op belichting.  Iemand interesse als ik ze bij een printjeskijkdag oid meeneem?  Anders gaan ze naar het ronde archief.

Offline Cor

• Nieuw
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 4 december 2018, 15:33:25 »
Ooit eens 6 pakken 50*60 AGFA Record Rapid overgenomen, minstens 20 jaar oud. Geen normale afdruk mee te maken, maar wel geschikt voor een Lith Print, en zelfs dan niet te lang ontwikkelen want anders een behoorlijke sluier. Toonschaal vrij beperkt, sepia tinten, wel mmoi diep zwart op het matte papier, maar geen sprankelende hoge lichten. Voor sommige onderwerpen best mooi. Ook nog een beetje gepeeld met een sterk sluier onderdrukkende ontwikkelaar met chlorohydroquinone er in: D85, zie : https://unblinkingeye.com/Articles/AntiqueP/antiquep.html  best aardige resultaten, maar voor elke afdruk verse ontwikkelaar nodig, niet zo praktisch..

groet,

Cor

Offline Cor

• Nieuw
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 4 december 2018, 16:12:45 »
Ooit eens 6 pakken 50*60 AGFA Record Rapid overgenomen, minstens 20 jaar oud. Geen normale afdruk mee te maken, maar wel geschikt voor een Lith Print, en zelfs dan niet te lang ontwikkelen want anders een behoorlijke sluier. Toonschaal vrij beperkt, sepia tinten, wel mmoi diep zwart op het matte papier, maar geen sprankelende hoge lichten. Voor sommige onderwerpen best mooi. Ook nog een beetje gepeeld met een sterk sluier onderdrukkende ontwikkelaar met chlorohydroquinone er in: D85, zie : https://unblinkingeye.com/Articles/AntiqueP/antiquep.html  best aardige resultaten, maar voor elke afdruk verse ontwikkelaar nodig, niet zo praktisch..

groet,

Cor

Oops klopt niet, D85 is de Lith ontwikkelaar die ik gebruik, de Chlorohydroquinine ontwikkelaar, die dus sluier goed onderdrukt is Defender D58.. :D

Here is the formula from the “Photo-Lab-Index” 1949 version

Defender 58-D
Water 750ml
Sodium Sulfite 16.0grams
Chlor-hydroquinone 4.0grams
Sodium Carbonate 16.0Grams
Potassium Bromide 0.6grams
Water to make 1Liter

Develop for at least 4 minutes. With more exposure and less time in the developer tones will be browner but some deepness in the shadows will be sacrificed.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 4 december 2018, 20:52:28 »
Dank voor de informatie.  Ik had inderdaad al over Chloro-hydroquinone gelezen - voor het halve pak dat ik thuis heb ga ik denk ik niet de moeite doen dat te bemachtigen.  De tip over Lith vind ik wel interessant, ooit wil ik dat nog eens doen.

Offline Cor

• Nieuw
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 5 december 2018, 09:45:32 »
Dank voor de informatie.  Ik had inderdaad al over Chloro-hydroquinone gelezen - voor het halve pak dat ik thuis heb ga ik denk ik niet de moeite doen dat te bemachtigen.  De tip over Lith vind ik wel interessant, ooit wil ik dat nog eens doen.

Ik had die Chlorhydroquinone al in huis, zou het zelf ook niet speciaal voor dat halve pak aanschaffen, Lith printen is in dit geval interessanter, en breeder toepasbaar,

groet,

Cor

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #25 Gepost op: 5 december 2018, 09:55:07 »
Kon je daar tegen een redelijke prijs aankomen? Als ik wat rondneus, dan zie ik prijzen van pakweg $1,50 per gram; vind ik best veel.

Offline Cor

• Nieuw
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 5 december 2018, 10:20:47 »
Kon je daar tegen een redelijke prijs aankomen? Als ik wat rondneus, dan zie ik prijzen van pakweg $1,50 per gram; vind ik best veel.

Oei dat is al lang geleden, geen idee (daarbij werk ik op een lab, dus kon ik soms scherp bestellen, maar die optie is er nu niet meer). Heb het vooral gebruikt voor het Waterhouse effect in combinatie met TechPan film, leuk om een keer te doen, maar een beetje te "funky"..

zie: https://unblinkingeye.com/Articles/Yurow/yurow.html

groet,

Cor

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #27 Gepost op: 5 december 2018, 11:04:39 »
Ah interessant; dat effect was ik wel eens tegengekomen, maar het sprak me niet direct aan en bovendien leken me de procesparameters behoorlijk kritisch. Je hebt maar een smalle bandbreedte waarin het optreedt zo te zien. Kreeg je wel resultaat?

Offline Cor

• Nieuw
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 5 december 2018, 11:57:43 »
Jazeker, werkte best redelijk, was wel bewerkelijk, ik meen dat ik na het ontwikkelen van de TechPan ook nog een (Farmer) bleek stap ingebouwd had, om de de neagtieven zeer "dense"waren..zagen er behoorlijk bizar uit, maar kreeg wel mooie contoer lijnen. Alles al best lang geleden gedaan.

topsecret-dna