Auteur Topic: Vanille als ontwikkelaar  (gelezen 533 keer)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Vanille als ontwikkelaar
« Gepost op: 25 augustus 2018, 14:31:58 »
M'n vriendin klaagde dat ze de zwavelgeur van fixeer niet kon uitstaan.  Daar kan ik natuurlijk weinig aan doen, maar ik was benieuwd of vanille zou werken als fotografische ontwikkelaar.  Ethylvanilline (de synthetische vanillegeur/smaakstof) wordt gemaakt van catechol.

Zojuist heb ik een test gedaan.   Een 44g soda (ik denk decahydraat maar ik weet het niet zeker) opgelost in een liter lauwwarm water (pH-strookje suggereerde een pH van 12, ik vermoed dat het lager is).

Vervolgens telkens 200ml in schaaltjes gegoten.   Aan het eerste schaaltje 24g vanillesuiker toegevoegd (98.6% suiker - de rest wordt niet aangegeven, maar vermoedelijk ethylvanilline).  Aan het tweede schaaltje 24g kristalsuiker.  En het laatste schaaltje alleen de base-oplossing.

De strookjes Fomapan 400 met suiker hebben er ongeveer twintig minuten in gelegen; het strookje met alleen basische oplossing minstens een uur.

Zoals je zou verwachten is het een beetje een plakkerige boel, maar vanillesuiker lijkt wel degelijk een effect te hebben.  Ik ga nog eens wat verder experimenteren.

Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Vanille als ontwikkelaar
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2018, 15:28:30 »
M'n vriendin klaagde dat ze de zwavelgeur van fixeer niet kon uitstaan.  Daar kan ik natuurlijk weinig aan doen,

Je kan een andere vriendin zoeken  ;)

Maar er bestaat ook reukloze fixeer.

vanille zou werken als fotografische ontwikkelaar. 

Waarom zou je dat nou willen? Puur omdat het kan lijkt me te simpel.

Jon

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2018, 15:43:31 »
Je kan een andere vriendin zoeken  ;)

Maar er bestaat ook reukloze fixeer.

Waarom zou je dat nou willen? Puur omdat het kan lijkt me te simpel.

Jon
Verveling en omdat het kan. Is dat wel genoeg?  :P
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:05:36 »
Waarschijnlijk kan het niet :)  Zojuist wat foto's genomen op dezelfde Fomapan 400.  40 minuten in ditzelfde goedje levert glasheldere film op, zonder beeld.  Terug naar de tekentafel.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:43:34 »
Alles met veel fenolen kan gebruikt worden als ontwikkelaar. Rode wijn zal waarschijnlijk vrij aardig werken. Ik heb zelfs een keer gelezen dat iemand bier heeft gebruikt.
Groeten,

Martijn

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:51:37 »
Alles met veel fenolen kan gebruikt worden als ontwikkelaar. Rode wijn zal waarschijnlijk vrij aardig werken. Ik heb zelfs een keer gelezen dat iemand bier heeft gebruikt.

Die indruk kreeg ik ook - ik vond vanilline interessant omdat het redelijk goedkoop in pure vorm te krijgen is.

Maar het is dus niet zo eenvoudig, helaas.  Misschien moet ik eens gaan kijken wat er gebeurt als ik de pH verander.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2018, 10:25:12 »
Dan gaat je vriendin straks het huis uit omdat het altijd zo naar Vanille stinkt!

Moet er niet aan denken... hele dagen in zo'n zachtzoete geur binnen te moeten komen.

Dan toch echt veel liever zo'n zalige ouderwets riekende fixeer (maar die ruik je tegenwoordig nauwelijks nog... t.o.v. het goedje wat ik 30 jaar geleden had en vanaf de zolder je al verwelkomde als je de voordeur beneden opendeed als je de schaal de vorige avond open had laten staan en je dus zo naar de Doka terugtrok...)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2018, 10:40:05 »
De combinatie van azijnzuur en vanille lijkt me veel meer misselijkmakend dan enkel azijnzuur van de fixeer  ^D

Wel een leuk experiment. Er zijn allicht een hoop goedjes die in principe in aanmerking moeten komen. Ik heb ooit eens getheoretiseerd dat een extract van waterpest ook voor ontwikkeling ingezet zou moeten kunnen worden. Maar nooit uitgeprobeerd...
Een andere optie wellicht: een extract van gefermenteerde eikels - de herfst komt eraan, wie neemt de handschoen op??
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:31:41 »
De combinatie van azijnzuur en vanille lijkt me veel meer misselijkmakend dan enkel azijnzuur van de fixeer  ^D

Ja, misschien is het ook een teken dat ik m'n fixeer vaker moet vervangen :)  Maar goed.

Citaat
Een andere optie wellicht: een extract van gefermenteerde eikels - de herfst komt eraan, wie neemt de handschoen op??

Eikels zijn bitter dankzij de tannine, ik dacht dat de fermentatie was om de tannine er juist uit te halen - en misschien dus te gebruiken voor filmontwikkeling.

Overigens lijkt het dat in de begindagen van de fotografie vooral niet-organische stoffen als ontwikkelaar werden gebruikt.

Heb het experiment nog eens herhaald, en ik zie een duidelijke verkleuring, die niet weggaat als ik de film fixeer.  Ik vermoed nu dat het gewoon aan de concentratie vanilline ligt - die is maximaal 0.5g geweest.  Fenidon werkt nog bij homeopathische verdunning, vanilline - als het werkt - zeker niet.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2018, 14:28:02 »
Voor de (weinige) geinteresseerden, vandaag heb ik het experiment nog eens geprobeerd.  1 theelepel ethylvanilline opgelost in 200ml water, 200ml water + azijnzuur (pH ~ 2), 200ml water + azijnzuur + natriumcarbonaat (pH ~ 9), 200ml water + natriumcarbonaat (pH ~ 12).  Als controle een strookje film mee 'ontwikkeld' in puur water, dus zonder ethylvanilline.

Ethylvanilline is overigens lastig oplosbaar in water, en weegt nauwelijks iets.  In de natriumcarbonaatoplossing loste het prima op.

De verkleuring is in alle oplossingen met vanilline goed zichtbaar (en treedt bijna onmiddelijk op, ipv. na een uur, zoals bij een pakje vanillesuiker van de super!) Het sterkste verschil was merkbaar in de oplossing in water.

Vervolgens geprobeerd een strookje fomapan te ontwikkelen in een oplossing van drie theelepels ethylvanilline in water.  Na 30 minuten wederom geen beeld te zien.  Als ik de emulsie wegkras lijkt de drager wel wat lichter, maar het is moeilijk te bepalen of de film dan tenminste gesluierd is.

Het lijkt erop dat de verkleuring mogelijk wel veroorzaakt wordt door ethylvanilline, en na fixeren ook achterblijft, maar mogelijk niets te maken heeft met ontwikkeling, of dat de ontwikkeling niet selectief is.

Jammer maar helaas; misschien dat iemand anders dit ooit leest en daarom deze doodlopende weg vermijdt :)

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2018, 09:37:51 »
Jammer, misschien dat het nog lukt in een combi met andere middelen met een leuk resultaat of als toner?
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2018, 22:32:14 »
Vanilline (de smaakstof) zelf is kleurloos.  Volgens mij zijn het overgrote deel van de kleurstoffen metaalverbindingen, dus als toner (op zichzelf) verwacht ik niet dat het iets doet.

Gelukkig zijn er allerlei andere toepassingen van vanillesmaakstof in de keuken :)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #12 Gepost op: 3 september 2018, 09:32:42 »
Klopt michiel, alleen sepia is een organische toner. Laatst bracht me dat trouwens op een idee: de zwavelverbindingen in knoflook zijn wellicht ook inzetbaar als sepiatoner. En dat heeft ook een geurtje, moet je maar denken ;)
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.