Auteur Topic: Nieuwe Knop voor Sputnik Stereo  (gelezen 449 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Nieuwe Knop voor Sputnik Stereo
« Gepost op: 20 augustus 2018, 10:53:50 »
Helaas is de bakelieten knop op mijn Sputik Stereocamera van de week kapot gegaan. Tja wie heeft idee hoe dit mooi te repareren.
Het is de opspoel-transport-knop voor de film. Je moet er best veel kracht op zetten bij het draaien. Een plastic 3D print knop zie ik daarom niet zitten. 
Hoeft niet origineel, maar best 'hipppe' upgrade worden.
Ik heb wel een draaibank thuis. Maar weet niet hoe ik zo'n rond met afgeplatte kanten gat moet maken.
Zie foto's

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Nieuwe Knop voor Sputnik Stereo
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2018, 13:06:24 »
Bakeliet laat zich lastig lijmen de meeste kans maak je met Bison secondenlijm in de gel uitvoering dat is gemaakt voor ruwe (poreuze) oppervlaktes.

Een mooie aluminium knop misstaat niet op een Sputnik.

Overigens is een ovaal gat niet zo heel lastig te maken, gat van de juiste maat in het midden boren en dan met een vingerfrees een stukje naar links en een stukje naar rechts  :'D.

IK weet niet of je een draaibank met frees mogelijkheid hebt anders wordt het vijlen geblazen.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2018, 14:34:42 »
Helaas geen mini-freesbank hier in huis. Maar je brengt me wel op idee. Kan op de draaibank een nieuwe knop maken met te klein rond gat. En dan met de Dremel die ovaal proberen te maken.
Lijmen is een oplossing die goed kan als je daarna camera in de vitrine kast zet. Maar ik wil de camera periodiek gebruiken dan dan wil ik niet halverwege een losse afgebroken knop in mijn hand hebben. Het moet dan echt wel voldoende sterk zijn.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:07:55 »
Misschien zijn dit nog alternatieven als een vervangend onderdeel identiek moet zijn aan het origineel.

Voor restauratie van een oude buizenradio moet ik wel eens een ontbrekende knop namaken.
Dat doe ik soms via de al in de oudheid bekende cire perdue methode (in harde was het origineel exact namaken), maar meestal via een simpeler open-klei methode.

Van een aanwezig origineel maak ik in klei een 3D-afdruk
Na uitharding van de klei, giet ik in de vorm glasvezel-versterkt kunsthars.
Na uitharding wordt het model met frezen pasklaar gemaakt.
Daarna gaat met model mét het origineel naar mijn vriend, die een kunstenaar is met zijn airbrush.
Hij weet het model de identieke finish te geven van de originele knop.
Het eindresultaat is dan ook niet van het origineel te onderscheiden.

Een ander alternatief is wat ik recent zag:
Een 3D-printer die in staat is laag voor laag metaal te printen.
Alleen vereist de printer als data-input een in een 3D-CAD-programma ontworpen model.
Alle inwendige holle ruimten kunnen geprint worden.
Het eindresultaat kan via  airbrush weer de originele finish krijgen (kleurpatronen, vernissage, enz.)
Het is veel werk, maar als "zoveel- mogelijk-als-het-origineel" van belang is, is dit een methode.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:19:11 »
Voor een oude buizenradio is dit misschien een ideale oplossing de kans dat je exact zo een knop vind is zeer klein.
Maar voor een Sputnik zou ik dat te veel werk vinden er is als je een authentieke knop wil hebben vast nog wel een donor Lubitel te vinden die heeft dezelfde transport knop.

Voor giethars zijn ook verschillende kleurpigmenten verkrijgbaar.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:40:55 »
Prima ideeën, maar ik wil geen perfect replica. Sterker nog een paar handgemaakte messing of aluminium knoppen vind ik mooier dan de originele bakelieten.
Het is even tijd vinden, maar ben van plan de knop zelf te draaien. (denk dat me dat zeker een dag kost of meer). Maar eenmaal 1 klaar is paar meer maken weer eit-je.
Net een 'cursus' gevolgd kartelen, die staat hier online. Zo kan ik grip krijgen op de knop.
Ik zie dat ik die kartel-apparaat verzonden uit verwegistan voor kleine 20,- euro kan kopen. Nou dat is binnen bereik.
Andere optie was inderdaad 3D tekenen. Proef exemplaar printen in plastic om perfecte passing te checken. Maar plastic is niet sterk genoeg, dus je moet dan definitief exemplaar in metaal laten 'printen' . En die laatste stap in metaal in oplage 2 is denk ik onbetaalbaar.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:58:22 »
Kartelapparaat kan je ook bij HBM kopen https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/apart/acties/hbm-1-rollig-kartelapparaat-model-2/

Daar heb ik de knoppen voor mijn draaibank mee gekarteld.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2018, 07:56:06 »
Zou het eenzelfde knop kunnen zijn zoals op de oudere Lubitel ?
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2018, 20:28:10 »
Citaat
Ik heb wel een draaibank thuis. Maar weet niet hoe ik zo'n rond met afgeplatte kanten gat moet maken.

Klokkenmakers maken zo'n gat (na de kleinste maat geboord te hebben) gewoon met de vijl. Of met een broods...
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2018, 10:16:56 »
Nieuw idee: Deze iets bewerken : KARTELMOER MET KRAAG A1
(plaatje)

topsecret-dna