Auteur Topic: De goede oude tijd, voor de euro €  (gelezen 911 keer)

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: De goede oude tijd, voor de euro €
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:20:19 »
Het geeft aan dat er toen marge werd gemaakt, camera,s zijn nu veel goedkoper en fotozaken verdwenen,
Nu de Hema nog, moet je C41 toch zelf gaat ontwikkelen. :'D
Wim

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:52:09 »
De prijzen van huidige Rodenstock objectieven beginnen bij € 5000.-
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:00:16 »
@ Toines: Bedankt voor dat stukje geschiedenis van Fodor. Je bent goed op de hoogte.
Ik liep bijna dagelijks langs Fodor in de Hoogstraat in Rotterdam.
Het was een vrij onopvallend en smal, vlak na de oorlog gebouwd kantoorpand met daar boven appartementen.
Het was gebombardeerd gebied geweest.
Maar achter dat onopvallende pand schuilde dus een zeer omvangrijke business!
Samen met Foka aan de Oostzeedijk en de andere winkels hebben zij een grote rol gespeeld in de expansie van de Japanse camera's.
Dat komt omdat ik jaren bij Foka heb gewerkt en later bij Kinorama dordrecht, de prijsvechter van Foka.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set, Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:38:36 »
Dat komt omdat ik jaren bij Foka heb gewerkt ...
Serieus? Laat ik nou jarenlang (van 1969 tot 1983) nagenoeg al mijn foto-spullen bij Foka gekocht hebben!
Ik herinner mij enkele verkopers heel goed omdat ik vaste klant was.
Veel van wat nu nog steeds bij mij in huis staat komt van Foka.
Pas in 1983 vertrokken wij uit Rotterdam en raakte het contact verbroken.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:50:10 »
Serieus? Laat ik nou jarenlang (van 1969 tot 1983) nagenoeg al mijn foto-spullen bij Foka gekocht hebben!
Ik herinner mij enkele verkopers heel goed omdat ik vaste klant was.
Veel van wat nu nog steeds bij mij in huis staat komt van Foka.
Pas in 1983 vertrokken wij uit Rotterdam en raakte het contact verbroken.
Ik heb er gewerkt van 1986 tot 1995, dus toen was je al weg maar veel personeelwissel was er niet dus de mensen die jou geholpen hebben werden later mijn collega's.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set, Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:59:46 »
Ik heb er gewerkt van 1986 tot 1995, dus toen was je al weg maar veel personeelwissel was er niet dus de mensen die jou geholpen hebben werden later mijn collega's.
Leuk, leuk, leuk, dit allemaal weer te lezen.
Goede oude herinneringen komen terug.
Zo zie je maar weer waar een prijslijst toe kan leiden!
Bedankt eMWee!
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2018, 23:05:07 »
Het geeft aan dat er toen marge werd gemaakt, camera,s zijn nu veel goedkoper

Is dat zo? Een huidige middenformaat digitale reflex (alleen de body) kost minimaal 5000 eur - en meestal veel meer. Een semi professionele digitale kleinbeeld reflex (ook alleen de body) kost meer dan 3500 euro. Ga je er bijbehorende lenzen bijkopen dan verdubbel je dat. Voor dat soort geld koop ik een auto...

Ga je naar de bodem van de digitale reflex markt van zijn de laagste prijzen rond de 400 euro. Dat is meer dan 800 gulden. Daar zit natuurlijk inflatie bij maar om dat nou allemaal goedkoop te noemen?

Zelfs een iPhone kost iets van 700 euro. Dat vind ik niet goedkoop.

Jon

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2018, 01:30:11 »
Let wel, de aangeduide prijzen zijn de netto prijzen voor de vakhandel.
Voor de consument kwam daar nog 18% BTW bij.

Ik kwam wel eens op de Basisweg. De vakhandel/vakfotografen betaalde ook 18% BTW maar konden dat via de belasting verrekenen(kan nu nog steeds), je kon daar als consument/hobbyfotograaf niet kopen, Capi-Lux had een paar winkels in Amsterdam, daar kon de hobbyfotograaf terecht.

Offline Kampso

• Vaste bezoeker
  • Nikkor F Photomic
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2018, 23:26:50 »
Leuk om te zien, ik kocht bij capivak al mijn film en barietpapier, tri-x bulk voor net 20 gulden de 30mtr...

mvh Roel

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 14 november 2018, 07:27:13 »
Als je op het internet guldens om wilt rekenen naar Euro's dan wordt er nog steeds f 2,20 gerekend voor een Euro.
Dat mag in 2001 misschien zo zijn geweest maar door de inflatie is dat allang achterhaald en moet ongeveer f 1,72 zijn.
Dat wil zeggen dat je voor een 1000 S body geen € 476,46 maar € 610,46 moet rekenen.
Een tweedehands camera van € 300 zou f 516.- moeten kosten.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #25 Gepost op: 14 november 2018, 09:44:21 »
Maar de gulden zou toch ook geïnflateerd zijn als we hem hadden gehouden?
Dus dan zou de verhouding gelijk zijn gebleven.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2018, 09:51:39 »
Als je op het internet guldens om wilt rekenen naar Euro's dan wordt er nog steeds f 2,20 gerekend voor een Euro.
Dat mag in 2001 misschien zo zijn geweest maar door de inflatie is dat allang achterhaald en moet ongeveer f 1,72 zijn.
Dat wil zeggen dat je voor een 1000 S body geen € 476,46 maar € 610,46 moet rekenen.
Een tweedehands camera van € 300 zou f 516.- moeten kosten.
De koers Gulden - Euro is destijds vastgezet op HFl 2,20371 = 1 Euro. Daar verandert dus per definitie niets meer aan. Stellen dat dit is veranderd, is hetzelfde als stellen dat de centimeter langer is geworden in de laatste 20 jaar omdat jij door ouderdom iets bent gekrompen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2018, 10:43:06 »
De koers Gulden - Euro is destijds vastgezet op HFl 2,20371 = 1 Euro. Daar verandert dus per definitie niets meer aan. Stellen dat dit is veranderd, is hetzelfde als stellen dat de centimeter langer is geworden in de laatste 20 jaar omdat jij door ouderdom iets bent gekrompen.

:'D :'D :'D :'D :'D :'D :'D :'D

the  good old  time
& the  bad old  boys!!

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2018, 12:03:33 »
Stellen dat dit is veranderd, is hetzelfde als stellen dat de centimeter langer is geworden in de laatste 20 jaar omdat jij door ouderdom iets bent gekrompen.
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/de-kilo-weegt-geen-kilo-meer-wetenschappers-willen-andere-meetmethode~adb0b394/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

:D

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 14 november 2018, 12:19:19 »

De gulden bestaat niet meer als handels valuta. Die ligt naast de dukaat in de geschiedenis. In tegenstelling tot de gouden dukaat die zijn waarde heeft zien vermeerderen in de waarde van het metaal is de gulden nu slechts de waarde van het metaal waarvan hij gemaakt is. Of wat de gek er voor geeft. Tot 1 januari 2032 kun je guldenbankbiljetten met de terugwerkende kracht voor de waarde in euro's omwisselen. Daarna heeft het de waarde van het papier waarop hij gedrukt is. Of een soort verzamelwaarde.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?