Auteur Topic: Radio/tv buizen.  (gelezen 340 keer)

Offline toines

• Analoog liefhebber
Radio/tv buizen.
« Gepost op: 12 augustus 2018, 21:44:19 »
Iemand bekend met dit spul? Ik ken ze natuurlijk nog uit de oude radio's en tv's maar geen idee of deze nog waarde hebben.

Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: Radio/tv buizen.
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:00:36 »
De ECC82 is een veel gebruikte buis. Ze zijn een paar euro waard.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:06:29 »
Yep, die ken ik.
PF86 = ef86 voor 300mA gloeispanning; hoge-mu pentode. EF86 zit oa in voorversterker van de vox AC30 als ik me niet vergis en in veel phono voortrappen. Een ef86 kin je vanwege de gloeispanning niet op de plek van een ef86 inzetten.
Py81 ken ik zo niet, moet je even googlen.
Ecc82: medium-mu dubbeltriode; redelijk populair in hifi voorversterkers en als fasedraaier ook bruikbaar.
Pcl82: combinatie small-signal triode (voorversterker) en power pentode (van een paar watt; een soort el84 maar met wat minder power). Van dat setje kun je een leuke single ended stereo headphone versterker knutselen.
Dy87: mij zo 123 niet bekend, Google
PL84 = EL84 voor 300mA gloeispanning; power pentode. EL84 zie je enorm veel in gitaarversterkers (wederom VOX, oa AC15 en ik dacht ook 4x in de AC30) en populair voor zelfbouwkitjes hifi, maar wederom geen plug-in replacement voor EL84 vanwege de gloeispanning.

Waarde van het hele zwikkie: een tientje als je er een geïnteresseerde voor vindt.

De PL/PCL/PF buisjes waren populair in tv's omdat dan alle gloeidraden in serie werden geschakeld op netspanning; scheelde weer een gloeitrafo. Vandaar dat ze allemaal 300mA zijn, maar de gloeispanning varieert. De truc was om een setje buizen in een tv design zodanig te kiezen dat de vereiste opgetelde spanning 220V was.

Even gegoogled: de py81 en dy87 zijn diodes voor line scan/flyback hoogspanning. Die hebben geen toepassingen in audio, praktisch het enige gebied waarin buizen nog worden gebruikt. Waarde:nihil.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2018, 22:11:19 door koraks »
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:10:58 »
De ECC 82 is een zgn dubbelTriode
De PF 86 is een Pentode
De PY81 is een Diode (gelijkrichtbuis)
De PCL82 is een dubbele buis een Pentode en Triode in één
De DY87 is een Diode (gelijkrichtbuis)
De PL84 is een Pentode.

De eerste letter geeft de gloeispanning weer, E = 6,3 V D = 1,4 V
De buizen die met een P beginnen werd de gloeispanning in serie geschakeld. (wordt alleen de stroom op 300 mA gehouden)
De rest van het verhaal moet ik even opzoeken in het Kluwer Electronic tube handbook  :D

(Ik zie dat Koraks mij voor is geweest)

De ECC82 wordt nog wel in gitaarversterkers gebruikt als voorversterker of inderdaad als fase draaiing voor de EL34 eindbuizen, buizen versterkers zijn nog altijd ideale gitaar versterkers i.v.m de karakteristieken van zowel de buis als de gitaar een buis vervormt nou eenmaal mooier.

Buizen voor Hifi geloof ik niet in, dat zgn. warme geluid is eerder een onvolledige weergaven van het geluid waardoor de illusie van een warm geluid wordt gewekt.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2018, 22:21:52 door Fred »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:12:05 »
Fred, PL84 is geen diode, maar een power pentode. Zie mijn post.
En de P-serie gloeistroom is 300mA, geen 33.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:20:37 »
Fred, PL84 is geen diode, maar een power pentode. Zie mijn post.
En de P-serie gloeistroom is 300mA, geen 33.

Klopt bij beide, ik had te snel getypt bij de 33 mA dat is inderdaad 300 mA
En ook de PL84 had je goed want L in de tweede letter geeft de functie weer en L is een versterker buis, ik had ze opgezocht in de zeer oude Kluwer Electronic tube handbook en bij de PL84 even scheef gekeken bij de PY.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:24:38 »
2e letter L = power pentode, C = triode. Dubbele L of C = dubbelpentode (zeldzaam) of dubbeltriode (komt veel voor).
P-series buizen hebben nagenoeg altijd een E-equivalent die functioneel identiek is.

Maar dat wist je allemaal vast nog ;)

De DY/PY moest ik ff opzoeken, de rest kwam nog goed boven uit de grijze massa  0:)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:30:07 »
De buizen ECC 82 en EL 34 ken ik van mijn gitaar versterkers.
En de P buizen weet ik voornamelijk dat je deze in oude TV's tegen kwam, ik heb hier nog wel een Aristona buizenradio en daar beginnen alle buizen met een E dat is het enige wat ik weet want ondanks dat die radio uit 1961 is zitten er nog steeds de originele Philips Miniwatt buizen in.

Ik heb destijds bij mijn opleiding nog wel alles over buizen schakelingen moeten leren maar dit heb ik in de praktijk nooit gebruik.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:35:59 »
Dat is/was het mooie van buizen - ze gaan lang mee. Opvallend, als je kijkt naar de tere constructie en de hoge spanning en temperatuur.

ECC82 in gitaarversterker zie je niet heel veel; meestal ECC83 voor high-gain eerste en tweede trap, en/of tremolocircuit en vaak ECC81 als fasedraaier. De ECC82 is daartentegen in de hifi wereld wel behoorlijk populair, naast de ECC81. Het mooie van de ECC82 is dat ie behoorlijk wat anodestroom kan trekken (uit m'n hoofd dacht ik iets van 10mA) waardoor het een handig buisje is om bv. power-triodes aan te sturen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:50:08 »
Lastig te zien maar het zijn inderdaad allemaal ECC83 buizen alleen de eindbuizen zijn EL34.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:52:22 »
De Nederlandse Vereniging voor de Historische Radio is er misschien blij mee.
Daar zitten enthousiastelingen die altijd op zoek zijn naar buizen.
Laat daar een berichtje achter.
http://www.nvhr.nl/frameset.htm?&ContentFrame
Het zal jammer zijn voor alle liefhebbers met een buizenradio als straks ook de FM weg is.
Op de AM is al haast niets meer te beleven. Alleen nog wat op de Lange Golf.

Bij bands is buizen-apparatuur (zoals versterkers) zijn nog altijd populair.
In iedere studio staan ze.
Zelf heb ik nog mijn buizen Engl en buizen-band-echo's.
Maar op het podium, maar vooral het transport (vaak niet zachtzinnig) was het buizen-spul kwetsbaar.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2018, 23:07:01 »
De meest gangbare buizen worden nog steeds gemaakt o.a. Svetlana uit Rusland maar er worden geen nieuwe types meer ontwikkeld.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2018, 23:57:18 »
Klopt, Svetlana produceert ze nog. En een jaar of 1 geleden Tung Sol in China ook, maar ik weet niet of die nog in business zijn. Nichemarkt he, net als film ;)

Deze zou ik op marktplaats zetten. Wellicht dat iemand ze tegen verzendkosten of voor een paar euro nog wil hebben. Het zijn bepaald geen bijzondere types en hobbyisten die het leuk vinden er nog wat mee te doen, lijken een uitsterven ras. Alleen als je een setje 300B of een paar Philips E88CC vindt dan zul je nog makkelijk een koper vinden.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2018, 09:27:46 »
Citaat
Deze zou ik op marktplaats zetten.

Waarom niet eerst aan de NVHR aangeboden, zoals ik schreef?
Daar zitten (net als hier) vrijwilligers/enthousiastelingen die tegen heel veel inspanningen proberen technisch- en cultureel erfgoed (wat oude buizen-radio's, buizen-recorders, buizen-platenspelers, enz. zijn) spelend te houden.
Ik was er jarenlang lid van.
Hetzelfde enthousiasme drijft op dit forum mensen er toe om oude camera-(foto en ciné)-apparatuur werkend te houden.

In mijn directe omgeving heeft iemand zojuist een radio uit 1921 gerestaureerd als nieuw!
Inclusief de batterij/accu voor de gloeispanning van de lampen.
Er was toen nog geen algemene elektrificatie.
Zo had een oom van mij in die tijd in Schiebroek een eigen kleine privé-elektriciteits-centrale waar hij de wijk mee van stroom voorzag.
Later werden al die privé-ondernemingen samengevoegd  in nutsbedrijven.
Met het radio-project is mijn buur een jaar mee bezig geweest.

En een jonge kerel in mijn omgeving, lid van de NVHR (waar hij kennis en materiaal van betrekt), heeft net een nieuwe buizenversterker gebouwd.
Sterker nog: top-hifi gaat nog altijd met tubes!
Kost wel € 6000,00 voor een versterker.

A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2018, 09:41:30 »
Mooi ding, 4x KT88 push pull per kanaal in de eindtrap? Genoeg vermogen voor een flinke balzaal ;) Of om een setje ESL's aan  te sturen natuurlijk...

Natuurlijk kan Toine deze buizen ook bij de genoemde club aanbieden. Het is een beetje als hier een Canon 1000F te koop aanbieden. Wie weet wil iemand hem voor een experimentje, maar het zal niet storm lopen.