Auteur Topic: Camera in zeewater  (gelezen 518 keer)

Offline Shade_F

• Nieuw
  • *
Camera in zeewater
« Gepost op: 12 augustus 2018, 21:15:13 »
Hey allemaal!

Ik zit met een groot probleem: mijn lievelingscamera is in zoutwater gedompeld. Nu reageert hij niet meer op de batterijen en krijg ik mn rolletje  ook niet teruggedraaid. Ik denk zelfs dat ik zoutkorrels kan horen bewegen :/. Iemand die mijn camera schoon kan maken / repareren? Het gaat om een nikon L35 af2.

Groetjes van Shade

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
Re: Camera in zeewater
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2018, 21:53:59 »
Ik vrees het ergste met al die electronica erin..
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:16:47 »
Als een camera in zout water valt gelijk de batterijen eruit. En de camera in schoon water dompelen zodat je het zout eruit wast. Het kan zijn dat je dat een paar keer moet herhalen. En vervolgens de camera goed laten drogen. Grote kans dat hij het dan nog doet.

Als het zout op heeft kunnen drogen (het zoute water er uit laten lopen is niet voldoende), dan kan je de camera afschrijven. Het zout tast alle electronica aan, en dat is niet meer te repareren.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:21:58 »
Vergeet het maar, die is naar de knoppen. In het donker rolletje eruit halen en dat voor ontwikkelen een paar keer goed spoelen in water om het zout eruit te spoelen, want dat verstoort de ontwikkeling. Uiteraard is de kans klein dat de film zonder kleerscheuren erdoor komt; in het ergste geval zit de emulsie al verkleefd en krijg je het zaakje niet meer op een ontwikkelspoel.

Helaas, live and learn!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:38:13 »
Ik moet Koraks gelijk geven, de kans dat deze camera nog aan de praat te krijgen is is zo goed als uitgesloten.
Behalve dat zout water de elektronica sloopt komt dat water ook in de bewegende delen en laat dan verontreiniging achter tevens mag je rekenen op aanslag in het optische gedeelte.

Je schrijft dat je de zoutkorrels hoort rammelen dat houd in dat het zoutwater al is opgedroogd.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2018, 23:59:47 »
De kans is groter dat dat gerammel zand is. Uiteraard helpt dat weinig mee - integendeel.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2018, 06:56:26 »
Als een camera in zout water valt gelijk de batterijen eruit. En de camera in schoon water dompelen zodat je het zout eruit wast. Het kan zijn dat je dat een paar keer moet herhalen. En vervolgens de camera goed laten drogen.

Ik zou nog een laatste spoelbad gedemineraliseerd water (strijkijzerwater, te vinden bij de supermarkt) na het laatste spoelbad met gewoon water doen, dat heeft me al eens gered bij frisdrank en electronica.  Maar zoals koraks al aangeeft, de kans dat je camera dit overleeft is klein.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2018, 10:37:21 »
Ik zou gewoon een nieuwe L35 AF2 zoeken. Niet alleen je electronica zal aangetast zijn maar er zit ook nog zat mechaniek in dat waarschijnlijk is gaan roesten. Van binnen is echt niet alles van plastic bij deze camera.

Jon

Offline Shade_F

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2018, 13:57:51 »
Bedankt voor jullie reactie, helaas is dit om te janken :(. Ik ben zo gesteld op deze camera. Ik heb nog geen idee hoe ik het rolletje eruit krijg maar zodra dat gedaan is, zal ik er alles aan doen om haar toch te doen herrijzen. Alle tips zijn welkom! Ik wil de hoop nog niet opgeven :(

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2018, 14:15:35 »
Je kan japancamera.nl nog vragen of er wat te redden valt.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2018, 15:16:49 »
Bedankt voor jullie reactie, helaas is dit om te janken :(. Ik ben zo gesteld op deze camera. Ik heb nog geen idee hoe ik het rolletje eruit krijg maar zodra dat gedaan is, zal ik er alles aan doen om haar toch te doen herrijzen. Alle tips zijn welkom! Ik wil de hoop nog niet opgeven :(
Het hangt erg af van de mate waarin schade is opgetreden, maar de combinatie van een camera met toch redelijk wat electronica, fijnmechanica en zout water is helaas nagenoeg altijd 'einde verhaal' - definitief.
Zelfs als je de boel nog schoon krijgt, dan blijf je zitten met problemen als zout water in electromotortjes die eenvoudigweg niet te reviseren zijn en waarvoor een vervaning niet of nauwelijks te vinden zijn, het troubleshooten van defecte electronica mogelijk zonder deugdelijk schema, als je pech hebt defecte 'dedicated' componenten zoals IC-tjes die allang niet meer geproduceerd worden (nog los van dat het lossolderen en weer terugsolderen op flexibele platte prints zoals waarschijnlijk ook hier gebruikt een vrij lastige klus is), displays die niet meer aan de praat te krijgen zijn en die uitsluitend uit een donorcamera gesloopt kunnen worden, enz. enz. enz.

Naar alle waarschijnlijkheid kijk je dan naar honderden euro's aan manuren - nog los van de levensgrote kans dat vervangende onderdelen echt niet meer te vinden zijn.

Pick your battles. Ik wens je veel sterkte.

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:07:15 »
Had je maar een Nikon L35AW AF gehad die is voor onderwater..
Maar ik zou hem toch eerst eens openmaken en drogen. Hou je hem dicht dan blijft het vocht er in zitten.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2018, 10:41:04 »
Tsja...
Ik zou een donor-camera van zelfde type kopen en gewoon gaan beginnen met het openen van toestel en stuk voor stuk testen van alles en zo...

Eerst in ieder geval batterijen en film eruit, een paar dagen in een demi-water bad om zoveel mogelijk zout op te laten lossen en los te laten komen van de behuizing en delen. Uit elkaar halen en laten drogen in de delen.
En daarna dus testen en zo zien welk deel van de camera nog / weer bruikbaar is en de niet goede delen overzetten uit de donor-camera.
Grote kans dat bijna alles (op de behuizing na) overgezet moet worden maar je hebt wel je favoriete toestel gered met alle herinneringen die erbij horen.

Zelfde manier als bij klassieke auto's en fietsen trouwens alleen hoef je die meestal niet eerst in een waterbad te doen (misschien ook handig als die in de zee zijn gekomen?)

Mijn eerste ME-super heeft ook al heel veel donor-onderdelen gekregen maar werkt nog steeds voortreffelijk...
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.